Hej, på tomten till vårt relativt nyinförskaffade fritidshus finns en brant sluttning tätt intill husets baksida. Förra ägaren har där ganska nyligen byggt en stödmur i lecablock. Bakom stödmuren har han anlagt rabatt. Nu ser vi efter två vintrar att det uppstått sprickor som tyder på att muren inte pallar för trycket från jorden. Det oroar oss mycket eftersom den är byggd inte mycket mer än en meter från huset.:wow: Jag vet inte hur muren är byggd och om den är förankrad på något sätt. Men har någon något tips om hur vi skulle kunna stödja muren. Mina egna tankar går ut på att borra hål vågrätt genom muren och där sticka igenom flera armeringsjärn med 2 meters mellanrum som bockas 90 grader på framsidan av muren. På baksidan (rabattsidan) grävs hål 1,5 meter in från stödmuren där armeringsjärnen gjutes fast med en betongklump som jordankare. Vad tror ni om den idén? Andra förslag?
Hur gör jag för att minska sprickan som uppstått?
Se bilder.
Mvh
Albin

bild 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Namnlös.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
tycker det inte alls ser bra ut. tror inte att det bra murat.
 
Skulle detta kunna betraktas som ett dolt fel?
Eller skulle försäkringsbolaget kunna tänka sig att ersätta det?
 
Vad är det för massor närmst muren. Det måste vara dränerande material annars frostsprängs muren. Du skrev att det är en rabatt=jord närmst muren. Har du det är det steg ett för att säkra upp muren.
Sen om den går att rädda eller inte är svårt att säga. Skulle jag spekulera så är det: Gör om gör rätt! Inte det svar du vill ha men troligen det enda som garanterat funkar i längden.
 
Närmast muren sitter något sorts plastduk som man kan se på bilden, därefter kommer rabattjord ca 75 cm brett sedan kommer morän (sand och sten). Enligt förra ägaren står muren på lecakulor. Det finns också dränering nedlagt.
Vi skulle verkligen behöva lite råd här och blir lite nervösa av era svar. Vill ogärna stå med hela baksidan av huset fullt av sten jord och grus hela sommaren. Är detta något man helst överlåter till fackman? Och skulle försäkringsbolaget täcka detta?
 
Dolt fel kan du nog glömma och inget försäkringen täcker heller. Men jag tycker du kan vara lugn. Det är ju ingen jättemur och den lär ju knappast ge sig i första taget bara för att det har spruckit lite. Men om du vill laga lite tillfälligt kan du väl förstärka men lite plattjärn, stora plugg o skruv eller nått.
 
Man ska aldrig ha jordmassor bakom en mur. Jorden binder fukt som vintertid fryser. Frusen jord tar större plats än ofrusen detta gör att det "spränger" muren.
Bort med jorden och ersätt med dränerande massor.
 
P
Har muren flyttat sig något eller lutar den mot huset? Står muren still och inte har börjat luta så är det nog ingen akut fara. Sprickan på bild 1 är ju tvärs över flera block och inte i skarvarna. Det ser ju mer ut som om något satt sig. Bild 2 ser för mina oerfarna ögon ut som en dålig skarv, men att den spricker just där kan ju bero på att massorna bakom trycker ut muren närmast huset

Vad finns under rabattjorden? Är det bara 2-3 deceimeter jord och sen hyfsat dränerat skulle jag inte oroa mig. Annars skule jag försöka få till något bättre dränering precis bakom muren så att den inte fryser sönder precis som Bubblaren säger.

Efter vad jag ser på bilderna skulle jag inte oroa mig. Om muren flyttat sig eller börjat luta in mot huset så är det nog bara att göra om och göra mer rätt dessvärre, men inte i år...
 
Gräv ur närmaste 0,7m, släng upp dessa massor i backen, återfyll med 8-16.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.