Hej!

Vi fick 2013 bygglov på en tillbyggnad på vårt nuvarande ca 100-åriga gamla trähus med torpargrund.

Befintliga huset är ca 110 kvm i boyta (plus en del med låg/sned takhöjd) och tillbyggnaden ("Atemp") ca 77 kvm. Tillbyggnad i två våningar, typ förlängning av husets längdprofil.

Huset värms idag med luft-luftvärmepump, kakelugn, 2 nya braskaminer, vedspis samt 4 st oljefyllda el-radiatorer (element).

När vi nu ska sätta igång med bygget, ska vi göra en energikalkyl och har då fått reda på av kommunen att vi måste isolera enligt tabell 9:4 i BBR.

Dessa kraven innebär att vi måste ha max nedanstående U-värden:
Utak = 0,08
Uvägg = 0,1
Ugolv = 0,1
Ufönster och dörr = 1,1

Vårt befintliga hus (som nybyggnationen skarvar ihop med på gavelsidan)
Utak = ca 0,351 (200 mm kutterspån plus 25 mm träbräda)
Uvägg = ca 0,367 (150 mm tjocka stående timmerväggar, 45 mm tilläggsisolering utsidan och 25 mm panel, och tunn brädpanel på insidan)

Vår ursprungsidé var att bygga vägg med 170 + 45 mm isolering, träpanel, luftspalt, asfaboard, OSB och gips, med Uvärde på 0,15, Ugolv=0,13 (300 mm cellplast+betong), Utak=0,115 (400 mm isolering)

Vi anser att kommunens krav är fullständigt orimliga, även om vi självklart hade planerat att bygga nytt med rejäl isolering. Problemet är att det försvinner mycket area om väggarna måste vara 500 mm tjocka (typ 370 mm isolering - "passivhus" enligt Isover). Att nå kraven skulle också kräva 400 mm cellplast under betongplattan (!) och 500 mm isolering på taket. Kraven på tak och golv kan vi leva med, men väggkravet förstör funktionen i vår plan, speciellt på badrum och toa (speciellt med rullstolskraven som nu inte går att uppfylla!).

Följande frågor uppkommer:
* Är deras krav korrekta? Finns det inga undantag för vår tillbyggnad?
* Vilka argument ska jag använda?
* Kan jag öka isoleringen på något sätt för att kunna bygga tunnare väggar?

Tacksam för tips och svar från någon erfaren!
 
Kraven är korrekta, men det finns undantag, åtminstone när det gäller ombyggnader. Dock kan det vara så att en tillbyggnad inte kan tillgodoräkna sig samma undantag som en ombyggnad. Anledningarna till att slippa uppfylla BBR-kraven är då att det antingen skall finnas något estetiskt kulturvärde som gör att man inte kan t.ex. tilläggsisolera utvändigt. Det finns även undantag när det gäller inomhusklimatet, d.v.s. att klimatet skulle bli för dåligt p.g.a. t.ex. en för tät konstruktion när ventilationen består av självdrag. Dock anser jag att det kravet bör strykas då man vid en så omfattande renovering även bör se över ventilationen. Det finns sedan ett sista undantag, som många utnyttjar, och det gäller de fall då det ekonomiskt blir oproportionerligt dyrt att uppfylla kraven.

I ert fall har jag dock svårt att tänka mig att ni skulle komma undan. Dock är jag tveksam till att kravet på golv är så lågt då 300mm cellplast ofta räcker mer än väl t.o.m. i ett passivhus. Det är även så att det finns något andra regler när det gäller byggnader under 100m2, dock vet jag inte om detta enbart gäller specifik energianvändning, eller om det även gäller byggnadsdelar.
 
Nu vet jag inte om jag tolkar rätt. Men kravet gäller väl bara på tillbyggnaden, de kräver väl inte att hela huset skall uppfylla de nya kraven?
 
Nya regler eller? Byggde till 35 kvadrat 2010 och jag tror inte ens att kommunen hade några synpunkter på isolering alls. Det blev 200mm i vägg och 300mm under plattan.
 
Ja, kravet gäller på tillbyggnaden. Men tillbyggnadens "ena gavelsida" är ju det gamla huset, så hela kedjans svagaste länk kommer att ha mycket höga Uvärden. Det känns som paragrafrytteri utan att det ger någon egentlig energibesparing.

På "energiberakning.se" så räknar jag ut U-värdet på 200 mm dränerat grus + 300 mm cellplast + 100 mm betong till 0,127. För att komma ned i U=0,10 behövs 400 mm cellplast (vilket ger U=0,096). Detta är dock egentligen inte problemet, inte heller takisoleringen, utan det är väggtjockleken som är problemet.
 
UppsalaUlven skrev:
Ja, kravet gäller på tillbyggnaden. Men tillbyggnadens "ena gavelsida" är ju det gamla huset, så hela kedjans svagaste länk kommer att ha mycket höga Uvärden. Det känns som paragrafrytteri utan att det ger någon egentlig energibesparing.

På "energiberakning.se" så räknar jag ut U-värdet på 200 mm dränerat grus + 300 mm cellplast + 100 mm betong till 0,127. För att komma ned i U=0,10 behövs 400 mm cellplast (vilket ger U=0,096). Detta är dock egentligen inte problemet, inte heller takisoleringen, utan det är väggtjockleken som är problemet.
Har du fört en dialog med kommunen om detta?
 
Hej!

Jag har fått ett första svar om att de är reglerna i 9:4 som gäller, och vill sen få lite tips från er om hur jag ska föra en argumentation vidare.

Jag har börjat med att fråga om reglerna och motiverat med det jag skrivit ovan,om att huset är gammalt och att tillbyggnaden kommer att leda till sänkt energiförbrukning egentligen hur vi än gör med isoleringen.

Vår arkitekt tycker också att det är märkligt höga krav, och att väggtjocklekar på 500 mm leder till en "försumbar energiförbrukningsminskning men med stor påverkar på funktion och kostnad".
 
Om du ersätter luft/luft och elradiatorer med pellets- eller vedpanna kan du använda första del av tabellen. T.ex. U-vägg = 0,18.

Annars har de nog rätt. (Och du har fel när du säger att energiförbrukningen kommer sänkas i och med tillbyggnaden.)
Kanske du kan säga att du tar bort en gammal gavel och borde få lite bonus pga. det?
 
Ni bör kunna motivera er tunnare väggtjocklek med att övriga huset har en konstruktion med betydligt sämre U-värden och värmen kommer då att gå den vägen. D.v.s. det kommer inte löna sig att sänka U-värdet så pass mycket att ni kommer ner till kraven i tabell 9.4. Ni bör också kunna föra något argument om att en så pass tjock vägg blir svår att anpassa till befintlig konstruktion.
 
haavard skrev:
(Och du har fel när du säger att energiförbrukningen kommer sänkas i och med tillbyggnaden.)

Det har han ju inte alls. Energiförbrukningen per uppvärmd ytenhet kommer ju att minska. T.ex. om han i dagsläget har 80kvm med en specifik energianvändning på säg 150kWh/m2 och sedan bygger 80 nya kvadrat med en specifik energianvändning på 50kWh/m2 så kommer ju den nya specifika energianvändningen att bli 100kWh/m2.
 
Per kvm kommer den så klart bli mindre. Men energiförbrukningen för huset ökar.
 
haavard skrev:
Per kvm kommer den så klart bli mindre. Men energiförbrukningen för huset ökar.
Jo, självklart, men det som är intressant är specifik energianvändning. Hur mycket boyta man sedan behöver per person är dock en helt annan debatt.
 
Har TS försökt göra en energibalansberäkning för hela huset? Vad blir resultatet?
 
Energiförbrukningen kommer att minska för hela huset, då norrgaveln (den sida vi bygger nytt på) idag är mycket kall och med kalla golv i rummen närmast gaveln. När vi bygger ut kommer denna sida att hamna "innanför" tillbyggnationen, och därmed ge sänkt elförbrukning, även om den totala boarean kommer att öka. Vi kommer ju -såklart- att isolera bra ändå i tillbyggnaden, även om vi inte vill ta i med isolering som för ett passivhus.

Vi planerar dessutom att köpa en ny luft-luft-värmepump för tillbyggnationen, och detta kommer att leda till att befintliga elelement i gamla delen kommer att behövas mycket mindre.

Vi kommer att dra in en kulvert i betongplattan, för att möjliggöra framtida konvertering till vattenbaserad värme från panna garaget, men det ingår inte i detta bygge mer än rörpaketet (kulverten).
 
Du behöver inte använda punkt 9.4. Det är ett alternativ till 9.2 där du bara ska klara medel-u på 0.4 utan specifika krav på golv eller väggar. Samt såklart 55-95 kWh/kvm och år beroende på klimatzon. Plus kravet om max installerad effekt.

Med en energiberäkning enligt 9.2 för tillbyggnaden borde du klara dig.

Hur man räknar u-värde för anslutningen mot den gamla byggnaden vet jag ej. Men man tycker ju att värmeläckaget ditåt blir ganska litet då det redan är uppvärmt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.