Har problem med att jag tycker vattentrycket till kranarna är för klent! >:(
har redan ökat allt på pumpen.
har egen brunn. det är inga problem med vattnet förutom just detta.
funderar på att koppla in en akumulatortank efter pumpen så jag har mer vatten att ta av innan pumpen står igång. kan detta funka?? :-?
några andra förslag?
känner inte riktigt för att börja koppla om massa innan jag är säker på att det kan funka, då jag precis har fått vattnet att fungera som det ska(förutom trycket)
 
::) Har du hydrofor eller hydropress? :-/
 
oj, menade självklart hydrofortank!
har en hydroforpump med inbyggd tank på 50L (köpt på jula) och min tanke var att koppla in en 300L hydrofortank efter den.....
 
Hej

En större tank gör inte att du får högre tryck. Är pumpen 1 eller 3fas? Om det är en 3fas så kontrollera rotationsriktningen. Skit i silarna? Lågt ställd tryckströmbrytare?

/Max
 
Det kan också vara så att dina rör har lager av kalk. Om du har kalkrikt vatten (hårt vatten) där du bor och trycket har minskat mer och mer under en längre period kan detta vara problemet. Isåfall kan en rensning av blandaren/blandarna vara en idé.

/Magnus
 
Vad har du för tryck nu då??
 
den är inte 3-fas. så det är inte problemet.
nej har precis gjort vattenprov och det är inga problem med den biten.
trycket ligger på 4,5bar ung...
 
4,5 bar är väl tillräckligt? Jag antar att du 4,5 vid pumpen men dålig sprutt i kranarna? Isåfall så har du något som orsakar ett stort tryckfall på vägen.

/Max
 
vad kan orsaka detta tryckfall?
någon läcka har jag inte vad jag har kunnat se någonstanns.
 
Har du någon filterutrustning som kan skapa tryckfall ?

Klena ledningar (´liten diameter) ger också stort tryckfall.
 
diametern är normal 18mm förutom sista biten upp till kranarna där är den 10mm.
har visst ett filter litet kolfilter kan detta verkligen påverka??
 
Om filtret är igensatt tappar du givetvis tryck och flöde när du öppnar ett tappställe....
 
Ett enkelt sätt att kolla om ett igensatt filter orsakar tryckfallet är att studera trycket precis när man öppnar kranen. Är trycket högre direkt man öppnar kranen för att sedan snabbt sjunka har man något som stryper flödet som t.ex. ett igensatt filter.
 
okej, dags att rengöra filtret då. återkommer med resultat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.