Såg att de hade en svets för 499:- Vad tror ni, bara skit eller duger den till något?
 
Mikael_L
ullberg skrev:
Nu är det bland annat en rak slipmaskin a la dremel för 250, och då ingår en flexibel axel så man slipper hålla i maskinen. Det kan vara bra då maskinen var ganska knubbig, men också högre effekt (160w), än den dremel jag har (125w).
Tar den Dremels tillbehör tro?
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
Mikael_L
Alfredo skrev:
Såg att de hade en svets för 499:- Vad tror ni, bara skit eller duger den till något?
Det verkar vara en vanlig enkel svetstransformator, dvs med växelström ut.
Dom svetsarna brukar vara rejält svårsvetsade och kräver elektroder som går för AC, t.ex. rutil-elektroder. T.ex. 43.32 och 46.00 funkar.
OK48 är helt omöjliga med den svetsen.

Jag skulle hoppa den svetsen, hellre försöka hitta någon liten schysst svetslikriktare, typ sådana här:
https://www.jula.se/invertersvets-120-a-210024

Jula hade för några år sedan en riktigt bra sådan här liten svetsinverter, en söt liten klarröd låda. Som många som provade har hyllat. Och den var mycket human i pris.
Tyvärr är den borta från sortimentet nu.


edit:
3 ggr så dyr, men minst 3 ggr så bra - tror jag!
http://www.clasohlson.com/se/Svets-Telwin-Force-125/40-7581

edit2:
Och ni behöver inte springa benen av er till Lidl för denna svets skull. Det finns en lika bra på CO för samma pengar:
http://www.clasohlson.com/se/Svetstransformator-160-A/40-8250
 
Redigerat:
ullberg
Mikael_L skrev:
Tar den Dremels tillbehör tro?
Det tror jag, är ju ett "vanligt" rakt skaft och även om dessa finns i några olika diametrar så finns det ju olika spännhylsor att köpa också (skulle gissa att Dremels hylsor funkar i parksiden). Tror dessutom det var med två olika storlekar.
 
ullberg
Japp, här sitter ett dremeltillbehör monterat i parkside:n vet inte om man ser någon storleksskillnad, men den gröna är både lite tjockare och längre

ImageUploadedByTapatalk1399995829.568240.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
ullberg skrev:
Japp, här sitter ett dremeltillbehör monterat i parkside:n vet inte om man ser någon storleksskillnad, men den gröna är både lite tjockare och längre

[bild]
Jag noterar att det ligger en hel hög med gröna lock i hörnet bakom. Enligt vissa trådar här på forumet är det där bättre än kontanter nu för tiden och klassas högre i värde. ;)
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
ullberg skrev:
Nu är det bland annat en rak slipmaskin a la dremel för 250, och då ingår en flexibel axel så man slipper hålla i maskinen. Det kan vara bra då maskinen var ganska knubbig, men också högre effekt (160w), än den dremel jag har (125w).
Så här ser kartongen ut om någon är intresserad.

IMG_0253.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0254.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Classe har ju även denna för en femtiolapp mer.

9174697574430.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ingen aning vilken som är bäst köp.
 
Dalbotös skrev:
Enligt vissa trådar här på forumet är det där bättre än kontanter nu för tiden och klassas högre i värde. ;)
Kontanter är såååå 2000-tal. Nuförtiden är det Swish, Swosch och gröna lock som gäller. :p
 
ullberg
Dalbotös skrev:
Jag noterar att det ligger en hel hög med gröna lock i hörnet bakom. Enligt vissa trådar här på forumet är det där bättre än kontanter nu för tiden och klassas högre i värde. ;)
Stämmer bra, dessutom har jag inte betalt en krona för dem så marginalen vid försäljning (vilket iof inte kommer hända) skulle bli oändlig...

(Tyvärr har min gamla byggvaruhandelskollega bytt karriär så den kanalen är stängd...)
 
ullberg
Alfredo skrev:
Classe har ju även denna för en femtiolapp mer.

[bild]

Ingen aning vilken som är bäst köp.
Den från classe verkar väldigt lik, typ samma tillbehör också (parkside:n har iof en fräsfot som jag inte ser hos CO), den från CO visar varvtalet på en display, kanske inte allra nödvändigaste jag sett men kanske uppskattas av någon...

/U

PS. Jag ser inte bilderna i ditt inlägg, men det kanske är fel i min ände.
 
Inte heller jag ser Alfredos bilder...
 
ullberg skrev:
PS. Jag ser inte bilderna i ditt inlägg, men det kanske är fel i min ände.
Märkligt, jag ser till och med bilden på classemaskinen i det inlägg som du citerade som jag citerar nu. Jag kan se bilderna både på datorn, androidplatta och iphone.

Ser någon annan än jag bilderna i mitt inlägg?
 
Mikael_L
Alfredo skrev:
Ser någon annan än jag bilderna i mitt inlägg?
Jodå. dom hittar även hit, genom alla routrar ! ;)

edit: stationär dator, firefox.
 
Redigerat:
Funkar inte för mig i Tapatalk iaf...
 
Vad tror ni om tigersågen de hade ute för 399? Antar att man får vad man betalar för, men ändå...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.