S
För 5 år sedan anlades vår trädgård inkl gräsmatta.
Vid det här laget måste den därför ses som inkörd.

Varje år så blir gräset intill trädgårdens betongplattor ful. På den allra största delen av totalsträckan - och på ytan ut till ett par decimeter från plattkanten.

Jag inser att det är sättsanden som plattorna lagts i som ger denna negativa konsekvens för gräset men jag tycker att gräset nu borde ha hittat fram med sina rötter till område med jord.

Saken är också den att det inte kräver någon längre period utan nederbörd innan det blir trist utseende på denna del av gräsmattan och skall man undvika det så kräver det ett engagerat vattnande.

Antar att det är flera som upplevt detta och undrar sålunda hur ni löst det?
Handlar det om att gräva upp torvor på denna sträcka och byta sand mot jord? Vad händer då med plattorna, börjar de glida iväg och ge en ful upplevelse?
 
  • IMG_4833.jpg
  • IMG_4835.jpg
Det är som du själv antyder, helt enkelt dålig jord eller brist på matjord.
Du kommer aldrig att få en bra gräsmatta där om du inte byter till matjord.
Om du vill separera sättgrus och matjord så lägg en markduk intill plattorna när du tagit bort befintlig grus.
När du fyllt bra matjord mot plattorna så kan du skära bort markduken någon cm under plattkanten så den inte syns. Detta hindrar också gräset att växa in i plattorna.
 
S
OK, tack.

Jag anlade inte trädgården själv (det gjorde en professionell firma) och tydligen ansåg de att sättgrus behövde läggas en bit ut, förbi plattorna. I syfte att plattorna inte skall sätta sig (i mjukare jord), antar jag. Du menar att det bör vara jord hela vägen fram, till plattkanten, då?

Markduken är "bara" nödvändig om man vill uppnå finessen med att minska gräsets möjligheter att växa in under plattorna, om jag förstår dig rätt?

Det gräs som vi idag (runtom alla plattytor) får bland plattorna är sånt som "sått sig uppifrån", fått fäste i tillräckligt underlag mellan plattorna.

Det som växer in över plattorna är ju gräs med rötter utanför plattkanten.
 
Gruset man lägger plattorna i går ju ut längre än plattorna för att plattorna längst ut inte ska sjunka/tippa.
Det blir väldigt lite fuktbärande materialför gräset närmast plattorna.
Det kanske går att lyfta upp gräset och skrapa bort lite grus som ersätts med jord, sedan åter med gräset.

Eller vattna lite med kanna lite då o då...
 
S
Har tänkt mig att jag skall prova med det (lyfta upp gräset med minsta möjliga åverkan och jobb) när tiden medger.

Kannan/slangen är den tidigare beprövade metoden - som uppenbarligen fallerar eller i vart fall inte är tillräcklig hos mig... :)
 
Det är nog en kombination av orsaker. Dels för lite matjord på platsen, som ni talar om, men även ökad belastning i och med närheten till gången. Ett tredje känt problem är att sten blir varmt i solen, och dessutom är kantgräsets jord mer luftexponerat. Sammantaget leder det till snabbare uttorkning. Lägg därtill till att du har lite matjord just där så har gräset svåra premisser.

Lösningar är 1) vattna mer 2) ge djupare jordmån 3) lägg en bård med organiskt material - oftast trä - mellan sten och gräs.
 
elpaco skrev:
Ett tredje känt problem är att sten blir varmt i solen, och dessutom är kantgräsets jord mer luftexponerat. Sammantaget leder det till snabbare uttorkning..
Att gräset påverkas av värmen från stenläggning är nog marginellt.

Se bild från sten/gräs som ligger i söder. Stenen blir vääldigt varma på sommaren, men gräset intill ser inte ut att påverkas mer där än övriga gräsytan.

2014-05-13 15.57.00.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
:)
 
roland53 skrev:
Att gräset påverkas av värmen från stenläggning är nog marginellt. Se bild från sten/gräs som ligger i söder.
Dels så ser det väl aningen brunare ut (?), men framför allt så är det ju bara ett enda fall du presenterar. Jag vill inte påstå att jag har en massa egen praktisk erfarenhet från detta, men jag har läst om det på olika sidor. Du kan bland annat hitta:

"The night storage heater effectMost closed edges dry in the summer very rapidly. This is because the surfaces they butt up to (drive or patio) are usually made of stone, brick or concrete. In the summer these get hot and hold onto the heat through the cooler evenings a bit like a night storage heater.
This has a severe drying effect on the adjoining soil. If possible install an insulating barrier between lawn and stone work. A plank of outdoor or decking timber is perfect as it is hard and won’t heat up. If this isn’t possible keep the edges well watered in summer."
om du läser på http://www.lawnsmith.co.uk/novice/lawn-mowing-for-novices/lawn-edging. Verkar som en minst sagt rätt seriös sida av någon med ett ton praktisk erfarenhet.

Men det kan säkert variera med typ av sten/betong/andra material. Och så klart i kombination med var i landet man bor, hur välskött gräset är (rotdjup, täthet) och jordmån/djup. Du kanske har kompenserat med annat?
 
elpaco skrev:
Och så klart i kombination med var i landet man bor, hur välskött gräset är (rotdjup, täthet) och jordmån/djup. Du kanske har kompenserat med annat?
Jo, vatten,gödsel och täta klippningsintervall, men inte mer vid stenkanten än övriga gräsmattan. :cool:

Men det blir en slags överdosering av vatten då stenläggningen har fall utåt gräsmattan. Regnvatten rinner då mot gräsmattan (när det regnar/om det regnar :x). Men det bör väl dom flesta stensättningarna ha - fall mot gräsytan ? åtminstone om det ligger mellan hus och gräs.

Under förutsättning att man har rätt jordmån intill stenkanten, handlar det nog mer om att inte klippa gräset för kort. Kort gräs = torkar snabbare.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.