Hej

Jag har gjutit en topp till en betongsockel ner i källaren. Mot bakgrund av min ringa erfarenhet blev resultatet väl över förväntan men jag behöver/vill ändå slipa den så den blir slät och fin. För tydlighets skull vill jag understryka att slipningen inte handlar om att avverka mängder med material utan enbart till att jämna till ytan ytterligare.

Jag tänkte slipa med Rotexen. Ni som vet - vilket Festool-papper är det som gäller för så hårda ytor som betong? Jag har tidigare slipat mindre skarvar fyllda med betongspackel under användade av det vanliga Granat-pappret och det funkar väl, men papprena tappar stinget fort. Funderar på ifall Saphir är rätt papper för mitt ändamål. Enligt Festool är det för "hårda underlag, ytbeläggningar, gammal lack, extrema påfrestningar vid grovslipning" så det låter rätt för mig.

Någon som har tips och råd att dela?
 
Tack SBH

Har tittat med ett halvt öga på sådana men varit orolig över att de avverkar för mycket/för snabbt. Hur är det med den saken? Vilken maskin använder man förresten?
 
Den som SBH länkade till har man för att jämna till betongen, slipa bort formskägg och andra ojämnheter samt ta bort betonghuden. Men om du ska sedan finslipa så ska du ha andra typer av diamantsegment eller Boschs best for stone.
Jag har även slipat smådetaljer med Festools granat och det funkar fint men det går åt många papper om det är lite större yta.
 
S
använt fina skivor till en bänkskiva.

finns speciella maskiner, dock brukar många såna skivor monteras på vinkelslip.
 
Man tackar. Noterar inte utan välbehag att detta alltså kan vara det perfekta svepskälet till att köpa en vrålapa. Har hittills inte hittat något användningsområde men här finns ju faktiskt ett reellt behov...

De speciella maskinerna du refererar till, är det typ Protool/Festools betongslip?
 
Tack SBH

Kollade runt lite på såna maskiner och det verkar - möjligen av naturliga skäl - inte vara ett så stort utbud. Hittade följande:

Festool DSG-AG, ca 2500 kr
Bosch GBR 15 CA, ca 4000 kr

och därutöver finns givetvis Flex etc men då kostar de alldeles för mycket.

För mig som prioriterar dammevakuering kan det vara värt någon tusenlapp att få ett fungerande utsug (jag orkar inte bygga ytterligare en dammutsugskåpa) och då känns Festoolen överkomlig. Den kostar ju cirka 1000 kr mer än en dyr vinkelslip.

Två frågor:
1. Finns det något märke eller alternativ jag inte sett?
2. Finns här någon som har DSGn (eller Protools föregångare) och kan ge feedback på om maskinen är bra och hur väl dammevakueringen fungerar?
 
S
just för att priserna är höga så köper man en vinkelslip som går att använda till flera grejer.
man kan även ha en lågvarvig polermaskin
 
Jag äger en Protool DSG AP 125 eller vad den heter. Körde den på putsad lättbetong och betonggolv. Avverkar groteskt i puts, precis som du vill på betong. Ställ ned varvtalet så får du kontroll. Kopplade den till en Dustcontrol 2500, och på betongen blev det näsran dammfritt. På putsen lade jag hela kvarteret i dimma...
 
Tack Fluxor. Var och klämde på en sådan i förrgår och slog nästan till men i slutänden hyrde jag en sån där Flex som SBH länkade till och gjorde jobbet med den igår kväll. Skulle jag göra mer eller större betong i framtiden köper jag nog en DSG, den känns rätt i handen och rätt i pris.

@SBH och End - tack för att ni fick mig att inse att man inte skall göra den första delen av jobbet med annan skiva än en diamantkopp. Med facit på hand hade det varit nära nog helt omöjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.