Hej

Jag har två st rörböjar enligt bilden (bilden är stulen från nätet inte min) nedan i min källare. Vad finns det för moderna lösningar för att ersätta dem. Funkar inte optimalt när det är en meter snö ute. Har svårt att kunna dra upp rör någon annanstans eftersom att jag har golvvärme i taket över källaren.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med vänlig hälsning, Mattias
 
Vad har röret för funktion?

Det borde rimligen vara avluftning för något, men vad?
(Kanske en gammal oljetank?)
Vad är rörens dimension?
Du skriver att du har två likadana rör.
Du borde väl kunna leta fram vart de går på insidan källarmuren.

Annars är väl den självklara åtgärden att förlänga den lodräta delen så den når ovanför snön.
 
Det är ventilationsrör för källaren. Gammalt hus med självdrag. Ja tänkte mest var man kan köpa ett nytt fräscht och kanske snyggt rör att ersätta dom gamla rostiga järnrören. Eller om det finns någon annan variant man kan använda.
Att bara sätta dit spirorör med böjar funkar kanske men blir ju inte så snyggt.
 
Jag upprepar frågan:

KnockOnWood skrev:
..Vad är rörens dimension? ...
 
Det är väl inte normalt för ett självdragshus att ha ett vent rör på väggen i källaren?

Nej, jag tror faktiskt som tidigare inlägg att det rör sig om ett gammalt ventilationsrör från en oljetank och om det finns ytterligare ett rör sidan om så är detta högst sannolikt ett gammalt påfyllningsrör för oljetank.
 
KnockOnWood skrev:
Jag upprepar frågan:
Den är ca 125 mm. Men jag skulle kunna göra dem större/mindre om jag hittar nått passande.
 
roland53 skrev:
Det är väl inte normalt för ett självdragshus att ha ett vent rör på väggen i källaren?

Nej, jag tror faktiskt som tidigare inlägg att det rör sig om ett gammalt ventilationsrör från en oljetank och om det finns ytterligare ett rör sidan om så är detta högst sannolikt ett gammalt påfyllningsrör för oljetank.
Hej Roland.

Nej det är ett ventilationshål. Den har ett spjäll där man kan reglera hur mycket luft man vill släppa ut...

Huset är från 1910 och har inte haft oljeeldning någonsin.

Det är en liten källare på 16 kvm där man har haft en bastu/tvättstuga och en matkällare en ventil i varje rum.
 
Förresten kan man ha spirorör utomhus i regn och rusk?
 
Nej, det rostar så småningom. Men kan ju målas liksom all plåt.
Plaströr/avloppsrör är bättre, men du vill ju ha det så snyggt.

Vad är det för diameter på röret nu då? Eller är det hemligt?
 
Skrev ju det ovan 125 mm ;)
 
Den "triviala" lösningen är väl att fixa ett plastavloppsrör i stor dimension. men knappast snyggt.

jag har sett liknande rör från källare på nybyggda kommersiella fastigheter. De brukar vara av galvat stål. Ser ut att vara svetsade stålrör, med kanske 2 - 3 mm godstjocklek. Misstänker att du i så fall får beställa från ett byggnadssmidesföretag.

Jag skulle nog köra med plastavloppsrör och hitta på något snyggare att bygga in det i.
 
Redigerat:
Asperi skrev:
Skrev ju det ovan 125 mm ;)
Sorry, det blev väl något fel i uppdateringen så jag såg inte det.

men jag instämmer (som vanligt) med Hempularen:
Ett 110 mm avloppsrör samt erforderligt antal 90° (egentligen 87°) krökar fixar det hela.
Kan sedan målas i valfri färg.
 
Har mailat massor av ventilationsfirmor och ingen har vad jag söker....

Så jag antar att jag får köra med avloppsrör.... Då kan man ju ta ett täcklock och borra hål så slipper man skadedjuren. Man får väl bygga en liten låda om det blir för fult...
 
Det finns spiro i rostfritt utförande, säkert väldigt dyrt men håller nog. Alt. Använder du rostfria rördelar (som rörmokarn använder) och tigsvetsar ihop dem...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.