Hej!
Har lite funderingar kring strandskydd, googlat och läst men tycker det är lite svårt att få grepp om det, har ringt runt till kommunen där ja bor och de har ingen större koll, letar vidare efter nån kunnig.

Vi är påväg att köpa ett hus som ligger vid en å, tomten är 7000 m2 och går ner till ån och en bit i ån.
Runt huset finns en gräsmatta (klippt) och där räknas det som "frizon" antar jag, etablerad gräsmatta sen innan. Sedan följer ca 30-40 meter lite högre gräs och några träd ner mot ån.

Funderingar:
Om man inte får fälla träd/gräva, kommer ju området växa igen och det främjar väl inte att personer kan röra sig fritt i området? Klart man kan gå och rycka upp lite träd osv på kvällarna men det låter skumt att man måste göra så isåfall?

Har ni sökt dispens för brygga/eldplats osv och var det svårt att få godkänt?

På "frizonen" dvs den privata delen av marken, får man plantera träd/buskar/trädgårdsland hur man vill? Vet att friggebod och växthus etc. kräver dispens + ev bygglov.

Tycker strandskyddet är en bra idee men lite väl hårda regler, man borde väl få rensa åtminstonde och hålla det som det är i dagsläget, inte kul om allt växer igen kring våra sjöar/åar, då blir det nästan omöjligt att avnjuta de?

Sista funderingen, vill dra in kommunalt VA, fått offert på framdragning till tomtgränsen, men sedan, får jag gräva fram vattnet till huset utan dispens ? är på "frizonen" grävandet kommer ske.

Hoppas nån har koll och orkar svara. Mvh
 
Pratade med länstyrelsen och de va noga med att allt skulle kräva dispens, kommunen var inte lika noga lät det som, känns som ingen har riktig koll på denna lag.
 
Om vi gör en rimlighetsanalys:

Klart att du får rensa bort rotskott och sly.

Klart att du får installera kommunalt VA.
Om ditt hus är inom verksamhetsområdet är du väl snarast tvungen att göra det.
Och då måste du naturligtvis gräva lite grann.

Varifrån har du fått dessa idéer att det skulle vara förbjudet?
 
Ja jag har läst detta på flertalet av myndigheternas sidor:
[h=2]Regler för strandskydd[/h]Inom den strandskyddade zonen gäller förbud mot att:

  • uppföra nya byggnader eller ändra de som redan finns, så att de kan användas till något annat ändamål
  • gräva eller på annat sätt förbereda för sådana byggnationer
  • utföra andra anläggningar eller anordningar som strider mot strandskyddets syfte, det vill säga försämrar tillgängligheten enligt allemansrätten eller väsentligt försämrar livsvillkoren för växter och djur. Exempel på detta är båthamnar, bryggor, parkeringsplatser och golfbanor
  • utföra andra åtgärder som kan skada växt- och djurliv, till exempel fälla träd, gräva eller gödsla.


Men jag antar att detta gäller på de områden som inte är "privatiserat" dvs där jag har trädgård/gräsmatta.
 
Kanske menas gräva inför byggnation man inte fått dispens för än. Tänker att ja klipper ner gräsmattan ända ner till ån, det är 30 meter från befintliga gräsmattan, det ser ut att ha varit gräsmatta där förr så är ju "befintlig" så har ja privatiserat hela området och det blir lättare att få tillstånd för brygga osv.
 
Det var väl inget av det du räknade upp som du ville göra, som du kan härleda till Regler för strandskydd.och därmed inte vara tillåtet.
 
Jag vill ju ha gräsmatta med brygga. Från länstyrelse, bla förbjudet att:
brygga, växthus, p-plats, utöka tomten med anlagd gräsmatta, rabatt, bänk, staket, eldstad eller flaggstång

Men som sagt som anser jag inte att det är att utöka tomten med gräsmattan då det varit gräsmatta där förr även om det var 15 år sedan.. det är inte igenvuxet bara lite ovårdat..
 
Det där med att utöka gräsmattan kan åtminstonde formellt vara ett problem. Det intressanta är om det fanns gräsmatta där före 1970 (ungefär då infördes strandskyddsbestämmelserna). Just att utöka hemfridszonen, framförallt mot vattnet är något man håller efter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.