Hur spikar man råspont? Rakt igenom panelen eller snett i noten? Trådspik används.
Är det någon risk med att spiken kan krypa ut om dra den rakt igenom panelen? Ett tak med endast pappbeklädnad är ju detta en ännu viktigare fråga.
Taket ifråga skall sedan läggas med underlagspapp och betongpannor.
 
Vanligast är att spika rakt igenom råsponten. Slår du bara ner spiken ordentligt är det ingen fara för pappen. ;)
 
Tack, det blir både enklare och så räddas sponten eftersom min hammare inte har 100%-ig träffsäkerhet.
 
  • Gilla
The Tor
  • Laddar…
Bob_the_builder
Vad är det för en skrutthammare? :) Byt genast ut den, annars kommer du aldrig bli klar!

Nej, svaret på frågan har du ju redan fått, men jag kan ju alltid bekräfta det. Spika rakt igenom brädan, helst två spik i varje takstol (SKA vara så om du använder 120 mm bred råspont, BÖR vara så om du kör 95 mm).
Galvad spik (som det ska vara) kryper ingenstans. :)
 
  • Gilla
andersm
  • Laddar…
och lägger man noten uppåt och slår spiken snett nedåt, bakåt, den nedersta först, så kryper dom ihop så fint såååå.... ;)

blir finemang med två galvad75x28 i varje planka... köp aldrig 120råspont ...det är risk att dom reser sig om virket blir blött... kan ju börja regna när du spikar
 
Bob_the_builder
Det regnade en hel del när jag spikade (täckte efterhand med pappen, men nog blev det blött alltid). 22x120 ändspont med två tretummare i höll sig trots allt slät och fin. Det går fortare med 120 mm än med 95. :)
 
Håller med. I min sinnesvärld finns det bara galvade spik. Har använt det sedan slutet av 70-talet då jag byggde för första gången. Fast det är roligare att maskinskruva.
 
Bob_the_builder skrev:
Det regnade en hel del när jag spikade (täckte efterhand med pappen, men nog blev det blött alltid). 22x120 ändspont med två tretummare i höll sig trots allt slät och fin. Det går fortare med 120 mm än med 95.  :)
det beror på vad man har för virke... risken är stor att den reser sig och drar med sig pappspiken genom pappen. därfor brukar man spika 22x95.
 
Gammal tråd, men har ett par frågor:
Jag har cc 60 på mina reglar, behöver jag verkligen spika i två spik i vartenda regel? Kanske räcker om jag spikar i vartannan regel ?
Skarvar på kortsidan, måste de vara över en regel?
SKall lägga papp över.
 
fresve skrev:
Gammal tråd, men har ett par frågor:
Jag har cc 60 på mina reglar, behöver jag verkligen spika i två spik i vartenda regel? Kanske räcker om jag spikar i vartannan regel ?
Skarvar på kortsidan, måste de vara över en regel?
SKall lägga papp över.

Antar att du menar tak nu?

Ja spika 2 spikar. varje regel/takstol

Har du ändspånt kan du skarva i luften FÖRSKJUT skarvarna så dom inte hamnar på samma ställe. Har du inte det får du skarva på regel/takstol


Man har ju vart på ett par rot jobb där nissen innan skarvat hej vilt, inte kul o trampa igenom.

Man vet aldrig vart man hamnar nere i kåken sen =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.