Hej

Har precis pratat med skattekontoret men blev inte mycket klokare.
Jag och min syster har ett dödsbo efter vår mamma. Boupteckningen är klar men inget skiftet har gjorts.
Nu behöver gräset klippas. Såvitt jag förstår kan man inte få ROT avdrag i vår situation.
RUT kan man kanske få om husets anses som fritidsbostad. Vilket jag tycker mammas hus kan göra då vi spenderar fritid där ibland.
Jag frågad hur man vet om det kan räknas som fritidshus eller inte. Då menade han att ett fritidshus inte är vinterisolerat mm men det stämmer ju inte. Det verkarde väldigt luddigt.
Jag skall anlita någon som klipper gräset och jag vill gärna få rotavdrag på det.
Alternativet är såklart att räkningen skickas till mammas dödsbo och kosten tas därifrån men kan man få avdrag så är ju det bättre då det halverar kosten. Någon som gjort samma sak eller vet vad som gäller.
 
Chrille_f skrev:
Jag frågad hur man vet om det kan räknas som fritidshus eller inte. Då menade han att ett fritidshus inte är vinterisolerat mm men det stämmer ju inte.
Jag kan tyvärr inte svara på din fråga men en sak är säker och det är att det inte är isoleringens vara eller inte vara som avgör om något klassas som fritidshus. Du måste tyvärr ha fått tag på en ovanlig tomte. Varför inte prova att ringa igen. De flesta brukar vara rätt kompetenta, men du hade nog otur.
 
Ett alternativ är ju att man klipper gräset själv eller lejer någon och delar på kostnaden, det kan ju inte röra sig om så många klippningar innan ni har bestämt vad som ska hända med huset.
 
Dödsbo kan inte få rut/rotavdrag
 
hantverkare1 skrev:
Dödsbo kan inte få rut/rotavdrag
Jag tror att diskussionen här gäller om man kan nyttja Rut för gräsklippning, trots att man inte själv äger fastigheten. Det är tänkbart att det går att få Rut avdrag för trädgårdsarbete i ett hus man ex. hyr som sommarstuga. Det är den frågan jag uppfattar. Dvs. att en eller flera av dödsbodelägarna skulle kunna ta det på RUT på sig själva att underhålla trädgården i dödsboets fastighet.
 
Om mammas kvarlämnade bostad i praktiken används som fritidsbostad kan man upprätta hyresavtal mellan dödsboet och dig. Då bör du kunna begära RUT-avdrag. Men samtidigt trasslar du in dig själv och dödsboet i de skatteregler som gäller uthyrning och oskiftad förvaltning av bostad.
 
Tack för era svar. Jag bor i en villa och funderar på om jag kan ta rotavdraget till min villa men att de klipper hos min mamma. Inte helt korrekt men jobbet utförs och pengarna betalas som de skall. Husen ligger inte så nära varandra så jag vet inte vad som gäller ifråga om företagets närhet till där jag bor. Logiskt sett så hade jag inte anlitat den firman och jag behöver hjälp med klippning men det finns väl inget som säger att man måste anlita firmor inom xx antal mil heller för att få RUT/ROT avdrag.
 
Chrille_f skrev:
Tack för era svar. Jag bor i en villa och funderar på om jag kan ta rotavdraget till min villa men att de klipper hos min mamma. Inte helt korrekt men jobbet utförs och pengarna betalas som de skall. Husen ligger inte så nära varandra så jag vet inte vad som gäller ifråga om företagets närhet till där jag bor. Logiskt sett så hade jag inte anlitat den firman och jag behöver hjälp med klippning men det finns väl inget som säger att man måste anlita firmor inom xx antal mil heller för att få RUT/ROT avdrag.
Allting går.

Din och firmans moral som sätter gränserna.

Och att inte skattmasen kollar...
 
Nu är det väl kanske inte jättesannolikt. Men om du ex. hävdar att en firma 5 mil från dig har klippt gräsmattan hemma hos dig, och dessutom inte tagit upp någon resekostnad. Det åker både du och firman dit på om det kontrolleras. Bevisbördan ligger på dig i skattemål.
 
Mammas hus kanske kommer att ha Sveriges dyraste klippta gräsmatta när sommaren är över. Kanske kan jag hyra det för 1kr/månaden och har det som fritidshus och då kanske få rotavdrag.
Det går att få rut/rotavdrag på fastigheter utomlands men inte på ett dödsbo hus som behöver ha gräset klippt för att det skall se ok ut. Vill inte belasta andra med det och jag har 30 mil dit. Dessa regler.
 
Som sagt det är fullt möjligt att upplägget med en krona i hyra är helt OK regelmässigt.
 
Kan du inte höra om någon vänlig granne har lust att klippa mot ersättning ?
 
Med undantag av bland annat ROT- och RUT-avdrag beskattas dödsbon de första åren på samma sätt som privatpersoner. Det gör att du exempelvis kan betala upp till 50.000 kronor i årshyra för bostaden utan att dödsboet behöver betala någon skatt alls.

Men! Om dödsboet är oskiftat fortfarande fjärde året efter det att mamma avled kommer boet att belastas med statlig inkomstskatt från första kronan. Samtidigt beskattas uthyrningen som näringsverksamhet. Det betyder att ett förmånligt hyresavtal mellan dödsboet och någon av delägarna kommer att belastas med en mycket tung förmånsbeskattning. Rådgivare brukar därför råda delägarna att senast då sälja en sådan privatbostad, eller överföra ägandet direkt till en eller flera dödsbodelägare.

Jo, vill man bolla med de här reglerna går det alldeles utmärkt. Men i praktiken kräver det att man anlitar revisor eller annan kompetent person som rådgivare. Därför tror jag - precis som förre talaren - att det billigaste blir att be grannen om ett handtag mot kanske en trevlig middag som tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.