Vi har idag en murstock med en uppmurad fasad av mexitegel runt och en spiskasset från Dovre installerad. Eldningsförbud pga. utebliven sotning sen 1993.
Jag har haft några gubbar hemma för att kolla på den, varav den senaste gjorde en upptäckt som ingen annan gjort eftersom han själv murat in många likande.

Det ser ut så här;
DSC01350.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

10169179_10153140391471686_3267662108848942284_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mexiteglet är bara ett tomt skal som står fritt från murstocken.

Min tanke är att plocka ner allt tegel för att sedan mura upp med lecablock för en Contura I5 på samma ställe som det idag är öppet. Tilluft verkar finnas under ifrån då ett rör går ner i plattan med ett spjäll (till vänster om gallret vid golvet)

Är detta en bra idé? Murstocken kommer jag klä med kakel i form av skiffersten och lecablocken putsas och målas vita. Bortanför murstocken kommer jag bygga vedförvaring från golv till tak, en smal förvaring. Trevligt med lite bränne som "utsmyckning" plus att man har mycket rumtempererad ved när det väl är dags att elda.

Kan man / Ska man fylla lecablockmurningen med något för att spisen ska hålla värmen bättre?
 
Är det en riktig murad murstock innanför så det inte är vanligt rör som till en braskamin ?
Tycker den som sitter ser trevlig ut och hade nog bara skaffat luckor / dörr till insatsen.
 
Ja det är det. Det är en stor insats i metall innanför teglet. Saken är den att jag skulle vilja ha fram murstocken för att få lite mer plats i rummet. Den är utmurad ca 20 cm från murstocken idag..
 
Kan man / Ska man fylla lecablockmurningen med något för att spisen ska hålla värmen bättre?
Ja, det är en god idé. El att använda murtegel, el återanvända mexiteglet, istf lecastenen och spara ytterligare lite utrymme.

Vill du anv lecablock så kan du t ex fylla med eldfast tegel innanför. Det är 3 cm (tror jag) tjockt, och väldigt kompakt/tungt för god värmelagring.
 
Sån här klinker har jag tänkt sätta på murstocken ImageUploadedByByggahus.se1399955304.487969.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roundup
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.