nu kanske de blir lite rörigt men läste nåt här om att nån skulle koppla in sånt själv? Kan man det? kan man gräva själv? hur djupt isåfall?
och kan en sån grävning och inkoppling ändras i framtiden iaf man ska ändra placering på ett hus t.ex bara?
tror jag har tre st som säga inkopplings brunar?? eller va de heter i diket på/vid tomten..isåfall, kan man fråga vilken som kan tänkas tillhör min tomt och sen gräva från den dit man vill ta upp avloppet?? och även vattnet?
t.ex från en grävde dem i höst i min tomtkant till en annan tomt då är väl den upptagen som säga.
 
visst går det koppla in vatten och avlopp själv, men om man gör det så skall man veta om att vissa försäkringsbolag inte tar skador som uppkommer pga hemmapulare, dvs fel man gör kan kosta mer än att anlita någon.
Man ska vara påläst och ha bra koll innan man drar igång ett sånt projekt.
Med tanke på vad du skriver så hänger jag inte alls med på vad du menar, normalt är vatten och avlopp ingrävt på tomten man köper om den ligger i en stad eller samhälle som har kommunalt avlopp och vatten.
Annars så borrar man efter vatten, samt stoppar ner en trekammarbrunn med infiltration för avlopp.

svar på dina frågor: Kan man det? ja, kan man gräva själv? ja, hur djupt isåfall? beror på fallet dvs lutningen på avloppsröret, hur långt bort det ska så blir djupet olika, alternativt använder man ett stalp
och kan en sån grävning och inkoppling ändras i framtiden iaf man ska ändra placering på ett hus t.ex bara? nej en grävning ändras inte om ingen gräver om, man får gräva om utvändigt om man vill ändra sträckningen på avloppet om huset nu ändras så radikalt så man inte kan koppla på sig någon annan stans på röret.
tror jag har tre st som säga inkopplings brunar?? antagligen 2 st en till vatten och en till avlopp, alternativt en till fjärrvärme, eller va de heter i diket på/vid tomten..isåfall, kan man fråga vilken som kan tänkas tillhör min tomt och sen gräva från den dit man vill ta upp avloppet?? det går inte avgöra men är det utanför din tomt så tillhör denna kommunen och de borde dra in en avsättning på din tomt. och även vattnet? samma svar som tidigare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.