Och lägg upp bilder! :)
 
Intressant!
Blev du nöjd?
 
Hej alla,
Jag ska lägga upp lite bilder här så småningom.
Vi är nu klara med isoleringen, och jag kan säga att det blev över förväntan bra!
Vi byggde som sagt luftspalter med 45x45-reglar och masonitskivor, med luftanslutning
från takfot till takfot via nock, men utan anslutning mellan takstolarna. Intill husgavlarna
uppe på vinden så satte vi reglar som stöd för skummet vid applicering.
Isopol kom med sin stora skåpbil och förberedde sin sprututrustning med en lång slang som de ledde
in i huset via balkongen. Efter en stunds pill och finjusteringar så satte de igång att spruta på skummet.
i sidovindarna och uppe på vinden. Det var bra att vi hade maskerat så bra som vi hade, för det yrde runt en del skum vid appliceringen. Det tog dem större delen av dagen att lägga på skummet överallt (totalt cirka 110 m2 yta som skulle täckas med ett lager på 100 mm skum). Bra och trevliga killar! Isoleringen gick lös på totalt cirka 40.000 före ROT. Efter några timmars vädring så gick vi på kvällen och lade oss att sova i sovrummet på andra våningen. Vi märkte två saker direkt. 1. Vad tyst det har blivit i sovrummet. 2. Puh vad varmt det är här inne. Jag pinnade ner i källaren och sänkte temperaturen på fjärrvärmen med 2 grader, och ändå var det fortfarande duktigt varmt i sovrummet på morgonen dagen därpå. Jag fick gå ner och justera ner inställningen med ytterligare 1 grad. Isoleringseffekten var helt enkelt brutalt påtaglig! Det ska bli intressant att se så småningom hur driftskostnaderna påverkas av detta! En annan stor vinst är att vi nu har rumsklimat på vinden, där det tidigare var råkallt och lite fuktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.