Jag och min sambo har äntligen beslutat oss för att renovera vår uteplats. Nu börjar den mindre roliga biten med att hitta en seriös och bra byggfirma.

Uteplatsen är på ca 10 kvm. Det ligger idag marksten och det finns ett staket med trästomme och "nät" innanför själva ramen.
Det som ska göras är följande:

1. Bygga ett staket med horisontella spaljéer där kortsidorna ska mäta ca 175 cm och framtill 120 cm (finns redan ordentliga plintar i marken och fräscha stolpskor som de nya stolparna kan fästas i)

2. Lägga ett enkelt trädäck på befintlig marksten.

Vi fick idag in vår första offert och där har de estimerat arbetstiden till 75 h. I våra öron låter det helt uppåt väggarna.. (?) när snickarna var här sa de att det inte var ngt "stort jobb" då de inte behöver gå ner i marken (varken sätta nya plintar eller göra ngt förarbete gällande underlaget).

Vore oerhört tacksam om någon har den minsta aning om vad som är rimligt tidsmässigt för ett sånt här arbete. Vi bor i Sthlm.

Mvh/Caroline
 
En helg om du gör det själv. Men det skall ju fikas och hämtas någon glömd skruv osv då springer tiden iväg för hantverkaren....;)
 
Den där helgen lär nog bli ganska lång :D Men rent spontant, 75 h? 500 kr/h + materialkostnad, offerten landade på 45 000.
 
Jag hade lätt gjort det för hälften och känt att jag lurade er iaf.

Men man måste tänka att de skall etablera, luncha, plocka ihop osv. Köpa material etc etc.

Men helt seriöst så gör en normalhändig detta på en helg.

Det är trä, om det blir fel så gör man bara om.
Materialkostnaden är max 3-4000 så du kan ju prova själv många gånger.

Antagligen så har de du frågat fullt upp och chansar på att du tar deras ockerpris. Om du gör det får de väl jobba helg för att få ihop tiden.
 
  • Gilla
Caronil
  • Laddar…
Ringde och kollade vad de hade för underlag för att estimera 75 arbetstimmar: "de skulle bära plankorna en bra bit" (vi pratar alltså från parkering till innergården, en sträcka på max 60 m).

Tack för ditt svar, känns bra att få höra från någon annans synvinkel! Vi kör nog ihop ngt själva ändå ;)
 
Gör det själv, för 75000:- så får du material (~5000), en Kapex (12500) med sågbord (kanske 5000) för bygget, ett släp att köra hem virket på (25000), en schysst bordssåg med vagn för eventuell klyvning (10000) + en hyfsad grill att ställa på altanen (10000) och 5000:- över till kött, öl och bea att inviga altanen med. En skruvdragare kanske går att få med där också om du prutar lite på invigningen :)
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Det skall alltså byggas ett trädeck på 10 kvm med ett simpelt räcke/plank?

Det bör inte ta mer än 1 dag för 2 gubbar inkl inköp osv.

Hur kan man räkna på 75 timmar på ett sådant jobb???
 
  • Gilla
Caronil
  • Laddar…
Nej det var vår tanke också. Tror faktiskt som ovanstående, de försöker nog ta ockerpris och se om vi sväljer. Vi smäller upp ngt eget, blir säkert bra (bättre än det ser ut nu iaf) ;)
 
Jag förstår inte varför folk envisas med att vilja ha den här typen av småjobb gjorda på fast pris. Du kan ju själv på ett sånär uppskatta tiden och materialkostnaden är ju ännu enklare.

Be någon med vettiga referenser göra det löpande. Håll koll på tiden de/han är där och betala därefter. Löpande räkning blir alltid billigare än fast pris om bygget är enkelt att definiera samt att man ger ett incitament för hantverkaren att inte maska (t.ex. vite vid försening eller löpande pris med fast arvode).

Att använda fast pris är bara ett sätt att köpa sig fri från risken att priset blir dyrare än man har råd med och bör bara användas när man själv har svårt för att bedöma kostnaden samt för att föra över risk till entreprenören. Offerter måste dock alltid jämföras och ställas mot varandra. Istället för att du gör en tråd här (även om det är helt okej) så hade det varit bättre att begära in 2-3 offerter till. På så sätt hade du ju fått bekräftat var prisbilden ligger och kan efter det göra en bättre bedömning.


Min uppfattning om rimlig tidsåtgång är att du själv hade gjort det på en helg om du är normalhändig. En hantverkare hade gjort det på en arbetsdag om materialet fanns tillgängligt på morgonen. Kostnaden blir då i runda slängar 500*8+5000=9 000 kronor.
 
haha ja vilken grej!! Då kan jag nästan starta egen firma OCH dricka en väldans massa öl (viktigt att ta raster i arbetet) :D
 
Tack för ditt svar och tips!

Absolut, vi inväntar fler offerter, men fick en smärre chock när den första kom. Som den novis jag är inom området känns det skönt att höra från andra även om man självklart också ska kolla med fler.
Det var också ROT-avdrag på offerten vilket (tyvärr) inte stämmer när jag kollat med skatteverkets definition.

Hur som, blir nog bra i slutänden :)
 
Bra idé med löpande kostnad också. För vår del så hade vi helt ärligt ingen koll på att det fanns alternativ.
Alla är vi nybörjare någonstans, men man lär sig längst vägen :)

Tack för era svar!

Mvh/Caroline
 
falkn skrev:
Jag förstår inte varför folk envisas med att vilja ha den här typen av småjobb gjorda på fast pris. Du kan ju själv på ett sånär uppskatta tiden och materialkostnaden är ju ännu enklare.

Be någon med vettiga referenser göra det löpande. Håll koll på tiden de/han är där och betala därefter. Löpande räkning blir alltid billigare än fast pris om bygget är enkelt att definiera samt att man ger ett incitament för hantverkaren att inte maska (t.ex. vite vid försening eller löpande pris med fast arvode).

Att använda fast pris är bara ett sätt att köpa sig fri från risken att priset blir dyrare än man har råd med och bör bara användas när man själv har svårt för att bedöma kostnaden samt för att föra över risk till entreprenören. Offerter måste dock alltid jämföras och ställas mot varandra. Istället för att du gör en tråd här (även om det är helt okej) så hade det varit bättre att begära in 2-3 offerter till. På så sätt hade du ju fått bekräftat var prisbilden ligger och kan efter det göra en bättre bedömning.


Min uppfattning om rimlig tidsåtgång är att du själv hade gjort det på en helg om du är normalhändig. En hantverkare hade gjort det på en arbetsdag om materialet fanns tillgängligt på morgonen. Kostnaden blir då i runda slängar 500*8+5000=9 000 kronor.
Fast det stämmer ju bara om marknaden är ok, om alla hantverkare man lyckas fråga har fullt upp så får man ju ockerpriser iaf.
 
Noseone skrev:
Fast det stämmer ju bara om marknaden är ok, om alla hantverkare man lyckas fråga har fullt upp så får man ju ockerpriser iaf.
Ingenting jag skriver är beroende av marknaden. Har entreprenörerna mycket att göra blir såklart priserna dyrare, men det gäller båda entreprenader som ersätts på fast pris såväl som rörligt. Förhållandet mellan fast och rörligt pris gäller oavsett konjunktur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.