Hej du kan ju kolla Robomows mindre maskiner också. Var på Liseberg i går och kollade med Tidab som var på plats där. Hade med kort och pratade med en av deras säljare här i Göteborg. Freddan 101 bor du inte typ runt Göteborg eller har kanske blandat dig med någon här på forumet. Finns säljare i Göteborg som gör hembesök och kollar på tomten hemma hos dig. De kanske kan ha med en maskin ut att prova att köra med appen. Var själv inne på en RS 613 för våra 325kvm men efter pratat med båda blir det en RC306 som är något stor för oss men får bra pris på. Vår kuperade och knixa tomt var RS maskinerna för breda då de har två blad under och RC endast ett. Så väntan på installation när maskin kommer hem.
 
  • Gilla
jilldris
  • Laddar…
Jajemen, bor i GBG. :) Tack för tipset. Så då är det Tidab man kontaktar för hembesök?
 
Nej inte Tidab utan deras försäljare Damsugaren.se var på mässan och kommer ut till dig och kollar.
 
  • Gilla
Freddan101
  • Laddar…
Perfekt. Ska höra av mig till dom så snart rullgräset är på.

Ser ingen skillnad på RC304 och 306. Varför föll valet på den senare? 304 är specad för upp till 400 kvm.
 
Gissar på att det är batterikapacitet som skiljer. 306 är väl för 600kvm?
 
Undrade eftersom anette_jonas har <400 kvm. Då ska 304 räcka enligt spec.
 
Fick bra pris på en RC306 så tog något större då än vad vi skulle behöva då vi har slänt samt många hinder på tomten så rekommendation något större.
 
Jag blir inte riktigt klok på fördelen med den där Perimeter Switch som kan användas för att zonindela. Är den stora fördelen med den att det går att spara kabel som inte då behöver läggas mellan zonerna (likt i exempel 1)? T. ex. om zon 2 ligger på andra sidan vägen eller på någon helt annan fastighet?

För största möjliga automation måste det väl vara klokast att sträva efter bara en zon genom att göra så breda passager som möjligt (göra stora hål i ev. staket eller göra så roboten kan gå under dem etc.)!? Annars lär den ju köras manuellt mellan zonerna? Känns som att den saknade möjligheten att använda guidekabel är till den här klipparens nackdel om tomten är lite mer komplex...
 
Redigerat:
Du kan ju skapa flera olika zoner med samma slinga, kabeln läggs helt enkelt med så lite mellanrum mellan kablarna att klipparen under klippning inte kör in i nästa zon medan den gör det när den ska transportera sig mellan olika zoner och följer slingan. Hur kabeln läggs varierar lite mellan modellerna. Sen programerar man en ingångspunkt i varje zon eller flera om man vill det, så följer klipparen kabeln till rätt ställe och påbörjar sin klippning där.

Som du skriver så krävs det ju att man transporterar klipparen mellan de olika slingorna om man har en sådan extra basenhet. Men kan ju vara bra om man har en yta som ligger knepigt till som kanske inte behöver klippas varje dag.
 
  • Gilla
mmmmagnus
  • Laddar…
Ok. Hade missat det där med ingångspunkter. Efter att ha läst manualen begriper jag lite mer. Visst måste en delzon avskiljas mha en s.k. "smal passage"? Eller går det att dela av området i flera delzoner men med bredare passager genom att programmera punkter? ...nä, då är det ju inget som stoppar den från att gå in där.
 
Exakt men jag har tex skapat olika ingångar iaf eftersom min klippare inte hittar in vid sidan av mitt garage så ofta annars. Börjar den där så kör den runt där ett tag mellan linorna och det blir klippt!
 
Det var så jag funderade också. Men får du inte oklippta partier runt den smala passagen då?
 
Jag har delat upp det så att jag har olika zoner till höger och vänster om min plattsättning vid entrédörren. Så den kantklipper utmed plattkanterna perfekt.

Jag gillar zonindelningen. På tex lördagarna klipper den aldrig den del av tomten som ungarna leker på vid lekstugan. Praktiskt. Dock har jag en äldre klippare. En RM510.
 
  • Gilla
mmmmagnus
  • Laddar…
Tänkte på en annan grej. Hur funkar den där m²-gränsen som alla klippare har? Vad handlar den om egentligen? På något sätt lär det ju koka ner till klipptid (baserat på laddtid, gångtid, hastighet, klippbredd etc.). Om jag inte vill köra med klipparen när barnen är ute, för enkelhetens skull halva dygnet, halverar jag då den yta som klipparen hinner klippa? Måste min klippare gå hela tiden om den ska klara av närmare 3000 m² gräsmatta?
 
Redigerat:
Mmmmagnus, det enkla svaret är ja. Köper du en klippare som är specad exakt för din gräsyta får den gå hela tiden. Men tomtutseende i form av hinder och långsmalhet påverkar avsevärt. Och sedan finns ju min modell som jag är rätt säker på begränsas av storlek på tomtminnet i klipparen. Jag ligger inte lång från maxytan för min tomt och den går inte varje dag.
Dessutom är det en fråga om växthastighet på gräset och krav på utseendet. Min åsikt är att det blir tillräckligt snyggt om man klipper tre dagar per vecka hos mig även i perioder då gräset växer som bäst men någon annan skulle säkert tycka annorlunda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.