Brallan84 skrev:
Kan du utveckla ditt påstående?
Absolut !

Vi köpte Beckers vit färg, 10l, på Bauhaus, målande på grundad, slipad tapet, fick måla 3 ggr för att få de täcka, 4 på vissa väggar, såg att de lös igenom direkt efter man rullat uppifrån och ner, att de täcker dåligt från första strykningen köper ja, men de ska inte behövas 3 strykningar med en kvalitets färg som ja anser Beckers bör vara,
 
En intressant detalj är att färgen som kostar x ska räcka till samma yta som färgen som kostar xx.
 
Målat hall och v rum hemma med rustas egna färg, på slipad grundad tapet, 2 strykningar krävdes, då var tapeten i v rum mörkbrun och nya färgen många nyanser ljusare, har som sagt bara provat inomhus färg, och den har funkat långt över förväntan
 
Om folk lärde sig använda grundfärg innan väggfärg så skulle ni märka att det täcker fantastiskt mycket bättre.
 
Det roligaste med denna diskussion är att den som upplever att färg är dålig oavsett billig eller dyr hur kom ni fram till det. Hade ni flera exakt lika väggar med samma förutsättningar och målade med billig, halvdyr och dyr färg eller vad baserar ni era påstående på för erfarenheter.

Sedan skall man nog akta sig för att påstå att påslagen (läs vinst) är störst på dom dyraste sakerna oavsett vad det gäller, så enkelt fungerar inte marknadsekonomi.
 
  • Gilla
Helioz
  • Laddar…
Pontstone skrev:
En intressant detalj är att färgen som kostar x ska räcka till samma yta som färgen som kostar xx.
Ja? Det är väl rätt logiskt? Skillnaden är väl ANTALET(y) ggr man behöver applicera färgen på väggen som avgör...
 
buspojken skrev:
Absolut !

Vi köpte Beckers vit färg, 10l, på Bauhaus, målande på grundad, slipad tapet, fick måla 3 ggr för att få de täcka, 4 på vissa väggar, såg att de lös igenom direkt efter man rullat uppifrån och ner, att de täcker dåligt från första strykningen köper ja, men de ska inte behövas 3 strykningar med en kvalitets färg som ja anser Beckers bör vara,
Vad var det för tapet? Mörk, ljus? Var grundfärgen känslig mot den färg ni använde etc. Var det ni eller målarfirma som grundmålat och slipat? Det är många faktorer som spelar in.
Jag misstror dig inte men det finns en dem som tror att det räcker med att rolla en skrikröd tapet 1,5ggr för att den skall bli kritvit, vare sig man köper från Jannes Fisk&Färg eller från en färgbutik.
 
Jag har anlagt ett enkelt synsätt på detta. Enligt min förenklade verklighetsbild består färg av pigment, bindemedel och vatten. Om vi bortser från att olika pigment är olika dyra så får jag (eller bör få) mer pigment och mindre vatten om jag köper dyr färg. Det bör inte finnas så många andra sätt för tillverkaren att påverka produktionskostnaden för varan. Om jag har mer pigment så täcker färgen bättre och jag behöver färre strykningar.

Mot bakgrund av denna (korrekta eller felaktiga) teori har jag konsekvent betalat upp och köpt Alcros proffsfärger. V-Mill för trädetaljer, RF för tak och så vidare. Färgen är som lim i penseln och täcker så man blir tårögd. Mot bakgrund av denna renodlat positiva upplevelse känner jag att jag verkligen fått vad jag betalat för, hur ont det än gjorde i kassan.
 
  • Gilla
M3K och 5 till
  • Laddar…
Herr Hysteres skrev:
Jag har anlagt ett enkelt synsätt på detta. Enligt min förenklade verklighetsbild består färg av pigment, bindemedel och vatten. Om vi bortser från att olika pigment är olika dyra så får jag (eller bör få) mer pigment och mindre vatten om jag köper dyr färg. Det bör inte finnas så många andra sätt för tillverkaren att påverka produktionskostnaden för varan. Om jag har mer pigment så täcker färgen bättre och jag behöver färre strykningar.

Mot bakgrund av denna (korrekta eller felaktiga) teori har jag konsekvent betalat upp och köpt Alcros proffsfärger. V-Mill för trädetaljer, RF för tak och så vidare. Färgen är som lim i penseln och täcker så man blir tårögd. Mot bakgrund av denna renodlat positiva upplevelse känner jag att jag verkligen fått vad jag betalat för, hur ont det än gjorde i kassan.
Allt är korrekt, du får även mer bindemedel (akrylat, latex osv) samt av bättre kvalité (ja, det är skillnad mellan akrylat och akrylat) i en dyrare och mindre utspädd färg.
 
  • Gilla
Larvigt
  • Laddar…
Herr Hysteres skrev:
Mot bakgrund av denna (korrekta eller felaktiga) teori har jag konsekvent betalat upp och köpt Alcros proffsfärger. V-Mill för trädetaljer, RF för tak och så vidare. Färgen är som lim i penseln och täcker så man blir tårögd. Mot bakgrund av denna renodlat positiva upplevelse känner jag att jag verkligen fått vad jag betalat för, hur ont det än gjorde i kassan.
Jag fick samma resultat fast i andra änden av spektrumet.
Vi skulle måla om väggar i hall uppe och nere, men eftersom det ändå ska rivas ut och göras om snart så ville vi inte bränna en förmögenhet på färg. Vi ville bara ha bort den hemska färgen tills vidare.
Så, vi köpte färg på Rusta.
Hallen nere var mörkgrön och målades över med en grå färg och det ljusare hållet. Rollade och hade full täckning efter 3 omgångar. Penselmålade ytor var täckta efter 2 ggr, så teknik kanske spelar in också men skulle ändå måla tre ggr då det var rådet från målarn på jobbet.
Målade så hallen uppe, den var ljust grön nästan turkos från början och målades med en mycket ljusare grå, nästan vit. Här var det full täckning efter 2 strykningar.
Lyckades lägga en stor skitig hand på den ljusa väggen, fett och sot, det torkades av lätt med en fuktig trasa utan rester eller smet i färgen.
Högst ovetenskapligt med vi är väldigt nöjda med både utseende och kvalitet på färgen. Många kvadrat täckta för en liten peng.
 
:)

Tack Helioz. Skönt att höra att jag inte är helrökt.
 
  • Gilla
Helioz
  • Laddar…
Freddex skrev:
Högst ovetenskapligt med vi är väldigt nöjda med både utseende och kvalitet på färgen. Många kvadrat täckta för en liten peng.
Där har du något viktigt - huvudsaken är att man blir nöjd. Jag har emellanåt vart på besök hos folk som renoverat och självklart stramat in budgeten på just färgen, med tvivelaktigt resultat enligt mig... men de själva har ju varit supernöjda med att det är "vitt och fräscht". Jag målar uteslutande med proffsfärger, men då använder jag också rätt mycket kulörer eller gråtoner (plus att då kan jag inte skylla på färgens kvalitet när det blir dåligt ;)). Skulle jag t.ex. måla vitt i boden så kanske det fick bli en billig färg.
 
Skulle det vara skillnad på att måla i Boden eller i Stockholm?:surprised:
 
  • Gilla
  • Haha
___fredrik___ och 5 till
  • Laddar…
frågade samma på en färghandel en gång där jag kände personalen privat och svaret blev att dom hade den billiga färgen bara för at det var det alla ville köpa men inte den dom rekomenderade.
Sen tog han helt enkelt den billiga färgen skakade på den och man hörde hur det plaskade i burken sen gjorde han samma med den dyrare färgen och det hördes inte ett smack.
så att den billigare färgen var billig i det fallet var helt enkelt att den innehöll mer vatten och man var tvungen att måla fler gånger så det man spara i utlägg i butik förlorar man i arbetstid och att det går åt mer färg
 
cecar33 skrev:
Skulle det vara skillnad på att måla i Boden eller i Stockholm?:surprised:
Haha! Inget ont om staden Boden, jag har bara lagt mig till med norrländskt ordförråd... Boa? Vedbod?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.