Hej!

Då vi hade en gammal köksassistent som stod och dammade tänkte jag nu att det var dags att baka lit eget bröd. Hittade ett recept på italienskt lantbröd som verkade mums. IBeskrivningen är ungefär som följande

1) Värm 6 dl vatten till ljummet och blanda i jäst, blanda tills det är upplöst.

2) Blanda i 8 dl specialmjöl och 3 dl durumvetemjöl, blanda
Här körde jag först med blandaren (som används bl.a. till potatismos, men det grötade till sig ganska snabbt, så jag gick över till degkroken och körde kanske 5 minuter. Fick en ganska kladdig massa.

3) Jäsa i 50 minuter (satte in bunken i ugnen med handduk över och vred på ca 50 grader i ugnen (tips från frun)

4) Tog ut från ugnen, nu hade det blivit en stor boll i bunken.

5) Blandade i 1 dl olivolja, 3 tsk salt och 4 dl specialmjöl samt en äggvita.

6) Körde i beredaren med degkrok ca 10 minuter. Lade i några matskedar extra mjöl tills dess degen släppte från bunkens kanter. Lät den jäsa i 30 minuter till.

7) Efter jäsning penslade med vatten på toppen. Tog ut degen från bunken och formade den till en limpa, lade i en brödform och in i ugnen på 250 grader i ca 35 minuter.


Resultatet blev sådär, den blev fin till utseendet, men lite småbränd på toppen, och längst ner i brödformen var den lite småkletig ungefär som den inte var färdig. Konsistensen på brödet var att det var ganska tungt, kompakt och lite smuligt. I mitten lite klibbigt fortfarande. Tog en skiva och det var jobbigt att tugga. Nu dagen efter var det lättare då brödet har "torkat" lite, men är fortfarande inte lika lätt att äta som det man köper. Smaken var perfekt dock!

Så, ni som kan något om brödbakning, vad kan det vara för fel? Frun har givetvis kommit med några "förslag" som att jag inte körde tillräckligt länge med degkroken och att saltet tillsattes för tidigt osv osv....

Har googlat lite och hittat hur många förslag som helst på vad som kna vara fel, då det verkar finnas hur många sätt som helst att baka bröd.

Märk väl att jag inte är speciellt intresserad av bakning alls, och vill inte hålla på och "mixtra" hit och dit för att få ut något som kan liknas vid bröd, utan vill bara blanda ingredienserna, in i ugnen och äta... typ :)

/S
 
Bakar mycket så kan nog komma med några tips. Man kan göra det krångligt (kan vara kul ibland) men ditt recept går att förenkla.
1. Blanda ihop alla igredienser från början, man kan köra det några minuter innan man blandar i saltet men det gör inte så mycket skillnad, kör ca 10-15 minuter i maskin.
2. Låt det jäsa i bunken första omgången, gärna i ugnen men det räcker med att slå på lampan annars kan det bli för varmt.
3. Baka ut till valfri form och låt jäsa igen.
4. In i ugnen. Här var nog ditt största misstag. Du kan börja på 250 grader men sänk tepraturen efter ca 5-10 minuter till 200 annars blir det bränt ovanpå och ogräddat inuti. Ett bra tips är termometer, stoppa in i mitten på brödet efter ca 20 minuter och kör till ca 98 grader då vet du att det blir färdigt.
 
Jag brukar använda kallt vatten och inte ett helt pkt jäst. Jättebra att knåda länge. Sen blir det bättre ju längre det får jäsa första gången. Prova att hälla i lite vatten i ugnen innan du stoppar in brödet för en fin skorpa. Det är bra att ha riktigt varm ugn i början för att sedan sänka. Om det blir för mörkt, lägg på alufolie.
 
Behöver inte upp till mer än 96 grader för ett så ljust bröd enligt mig, men det fungerar lika bra med att provsticka och se om det blir kletigt på stickan.
Prova att bara köra undervärme när du satt in brödet.
Byt ut vetemjöl special mot vanligt vetemjöl. Jag tycker det blir bättre i en blandning med durum.
 
Tack för tipsen, ska köra en ny laddning till helgen så får vi se :)

/S
 
När det gäller bröd skall man följa receptet och inte hitta på massa själv. Proportionerna är viktiga.
Se till att jästen är färsk och var noggrann med temperaturen.
Använd recept där mjölet anges i vikt och väg det på våg.
 
När vi köpte bakmaskin förut så googlade jag en massa om brödbak och det finns vissa riktlinjer för ingredienserna i en deg.

Jag minns dem inte på rak arm nu, men för t.ex. fett och salt så finns det intervall (xx-yy g per kilo mjöl eller nåt sånt) som är optimala.

Hittade efter lite snabbt googlande följande text som enligt författaren kommer från Jästbolagets hemsida (den verkar dock inte finnas kvar där, inlägget är från 2009):

Salt, socker och fett påverkar jästen
En salttillsats på ca 20 g per kilo mjöl ger fastare gluten (vetemjölets protein) och degen får bättre smak, form och större volym, men större saltmängder hämmar jästens aktivitet och ger därför mindre brödvolym. En viss mängd socker påskyndar jäsningen, medan för hög sockerhalt hämmar den. Degar där socker eller sirap tillsatts med mer än 40 g per kilo mjöl blir tyngre och jäser sämre. Det kan kompenseras genom att man använder KronJäst För söta degar istället för KronJäst För matbröd.

Fett i små mängder höjer glutens elasticitet och skapar därmed förutsättning för ökad brödvolym. Riktvärde för vitt matbröd är 10 -15 g per kilo mjöl. Högre fetthalter ger långsammare jäsning och bör kompenseras med något ökad jästmängd.

Här verkar det finnas en del info också (men vet inget om vem som ligger bakom sidan)
http://bakkemi.se/ingredienser/index.html


Förhållandet mellan vätska och mjöl är svårare, främst på grund av att mjölets sammansättning varierar över året och olika mjöltyper suger upp olika mycket vätska. Där får man helt enkelt justera tills degen får rätt konsistens.

Sen beror det ju på vad man använder för mjöl, det behövs ju en viss mängd gluten för att brödet ska hålla ihop.

Ska man experimentera så gäller det att skriva ner exakt vad man gör så man kan småjustera och prova sig fram till vad som funkar.
 
Thomas59
Krångla inte till det så förbaskat.

För fantastiska baguetter.
Förbered kvällen innan. Lös upp 2 tsk salt och 3 ärtstora bitar jäst (blå, inte röd) i 3 dl kallt vatten. Rör i 390g vetemjöl special (ca 6,5 dl men kör på vikt så blir det bäst). Med "rör i" menar jag ta en sked och rör om så mjölet blandar sig med vattnet. Ca 1 minut räcker gott. Nån hushållsmaskin behövs inte och det är ingen fara o det är lite klumpar i degen.

Täck med plastfolie och ställ i kylskåpet över natten. Ta fram bunken på morgonen och ställ den på diskbänken över dagen med plastfolien på.

På eftermiddagen/kvällen stjälper du försiktigt upp degen på ett rikligt mjölat bakbord. Degen ska vara väldigt lös.

Mjöla degen ordentligt och dra försiktigt ut degen ordentligt på längden/tvären till minst A4 storlek. Du kan dra degen större också om du vill. Vik in sidor och över/underkant mot mitten så du får en avlång bulle. Vänd försiktigt degen så vikningen hamnar på undersidan. Mjöla bullen på ovansidan, täck med duk och låt jäsa ca 45 minuter.

Medan degen jäser sätter du ugnen på full sprutt. Min ugn går till 300 grader så jag brukar köra på det men 250 (eller vad din ugn nu klarar) funkar också. Stoppa in en djup ugnsplåt längst ner i ugnen.

Ta fram ett gäng iskuber strax innan degen jäst klart.

När degen jäst klart tar du tex en spackelspade, modell lite bredare, och delar degen i tre delar på längden. En vanlig kniv funkar också men inte alls lika bra.

Dra försiktigt ut delarna på längden till lämplig baguettlängd. Du kan måtta med ugnens bakplåt så dom inte blir för långa.

Rulla baguetterna i mjölet så dom blir ordentligt mjölade. och lägg dem på ugnsplåten (inte den du redan har i ugnen) med snittytorna uppåt. Har du en baguettplåt så använder du den. Blir snyggare bröd då men spelar egentligen ingen roll.

Skicka in i ugnen och sänk värmen till ca 225-250 grader. Hiva in iskuberna på plåten längst ner i ugnen.

Grädda. Tid, tja 10-15 minuter brukar det ta. Efter 7-8 minuter kan du öppna ugnsluckan snabbt och släppa ut ånga. Upprepa ångutsläppet varje eller varannan minut. Gör det snabbt så inte värmen sjunker i ugnen.

Motstå frestelsen att ta ut bröden när dom ser ut som bake-offbaguetterna i snabbköpet. Vänta istället till ytan ser nästan bränd ut, se bild nedan.

När bröden ser nästa helt övergräddade och brända ut (nåja :surprised:) tar du ut dem och låter dem svalna på galler.

Bryt en bit, doppa i olivolja, ha på lite flingsalt och njut.

Bröden nedan bakades av min dotter (då 6 år) och hennes polare på dagis, utan hjälp av någon vuxen, och med instruktionerna ritade jag på ett stort papper uppsatt på väggen. Jag satt mest och kollade och gav lite tips.

644633_10151118984343598_184264175_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vill du lyxa till det kan du ringla lite olivolja på bröden innan gräddningen och strö på lite flingsalt.
 
  • Gilla
raspen86 och 3 till
  • Laddar…
Thomas59 skrev:
Krångla inte till det så förbaskat.
följt av ett recept som är fem gånger så långt som ett normalt brödrecept....??? :)
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Thomas59
Nerre skrev:
följt av ett recept som är fem gånger så långt som ett normalt brödrecept....??? :)
Haha, ja visst är det konstigt. Ta bort kringsnacket då, så blir det bättre.

1 Rör ihop 3dl kallt vatten, 10-15g jäst, 2 tsk salt och 390g mjöl. Dra folie över bunken och låt jäsa i 7-9 timmar.

2 Upp med degen på mjölat bakbord. Dra ut och vik ihop. Låt jäsa i 45 min.

3 Dela degen i tre väl mjölade delar (Baguetter) och grädda 10-15 min på plåt i 250 grader.

KLART!

Nöjd?

Funkar i stort sett lika bra utan iskuber om man tycker det är jobbigt.
 
  • Gilla
oskar1
  • Laddar…
Jag brukar inte använda degkroken utan "knådrullen" som snurrar mot kanten. (electrolux, numera "assistent" eller vad den heter). Jag tycker degen blir bättre då, men man får se upp så att inte rullen klämmer ut degen för hårt så att den rinner över kanten (man får hålla i armen lite eller skruva in stoppskruven)

Sen skulle jag gissa att du hade för mycket mjöl och för hög temperatur på ugnen.
 
T
Källarfranska.
6 dl vatten
1 pkt jäst
2 tsk salt
2 msk olja (förslagsvis olivolja)
4 msk brödsirap (med malt)
16 dl vetemjöl.

Blanda fingervarmt vatten med olja, sirap och salt, tillsätt jästen och rör om med en visp tills allt löst sig.
Tillsätt 16 dl vetemjöl och kör med elvisp och degkrok eller köksassistent tills degen är smidig.
Låt jäsa i bunke i ca 45 minuter.
Häll ut degen och forma ca 12-16 "småfranskor", låt jäsa övertäckta på plåt i ca 30 minuter.
Sätt ugnen på 225 och grädda i 10 minuter på nedersta falsen.
 
Mitt tips är att köra brödet i form så slipper man platta limpor och det går riktigt fort att baka ut.

Mina tips :
Kör i maskin typ assistent, lite längre än du tror tills du har lärt dig hur det ska se ut när det börjar bli klart.

Jäs i bunken i tid enligt recept, längre tid inget problem bara det inte pöser över kanten.

Ta upp, knåda lätt och lite

Dela degen om den är så stor, lägg i oljad orm(ar) jäs och grädda längst ner.

vanlig jäst funkar bra och ett halvt paket räcker gott. Lycka till! :beer::)
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Ludwig skrev:
Dela degen om den är så stor, lägg i oljad orm(ar) jäs och grädda längst ner.
Hur länge ska ormen ha legat i olja? Funkar det med vanlig huggorm eller vad är bäst?

Sorry, :surprised: men rättstavningshjälp blir bara så roligt ibland.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Ludwig skrev:
Mitt tips är att köra brödet i form så slipper man platta limpor och det går riktigt fort att baka ut.

Mina tips :.



Dela degen om den är så stor, lägg i oljad orm(ar) jäs och grädda längst ner.

:beer::)
Jag har kortat citatet och fetstilat.

Det här med att lägga i oljade reptiler... är det för att öka mängden protein i brödet? ;)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.