Hej,

har funderingar på att bygga ett relativt simpelt växthus, men har inte lyckats hitta några som helst prisuppgifter på glas.

Jag tänker en glasskiva som är ca 1x2,2m eller nått i den stilen. Nån som vet vad det kan tänkas kosta?

Vad finns det för alternativ till glas? Plast? Plexi?

MVH
 
Ungefär 100:-/m2/mm tjocklek. Så 3mm glas kostar ca 300 Kr/m2.
Men hur skall du få hem en så stor glasskiva, utan att den går sönder?
 
Har du funderat på att köpa begagnade fönster på blocket? Ett inte helt ovanligt sätt att bygga växthus.
 
  • Gilla
Wagneta och 1 till
  • Laddar…
Jag har byggt ett växthus till föräldrarna utav 14 begagnade fönster inklusive fönsterbågar. De fick jag tag på när ett radhusområde renoverades för många år sen. Klockrent att ha öppningsbara fönster runtom när man skall vädra eller skyffla in/byta jord! Ställer man dessutom undan ett par extra fönster i något förråd så är det enkelt att byta om/när man råkar paja en ruta.

Jag ställde fyra bågar på långsidorna och tre bågar på kortsidorna med 45x90 reglar över och under så var alla väggar färdiga. Sen gjordes ett enkelt tak som täcktes med någon stadig plast. Mittfönstret på ena gaveln blev en dörr med hjälp av ett par handsnidade grenar som handtag och hasp. Växthuset har stått där i snart 20 år! :)
 
Fast nu när jag läser om din fråga så undrar jag om du inte funderar på något betydligt mindre, typ 1 meter brett och drygt 2 meter högt, kanske placerat mot en husvägg, eller förstår jag dig fel? Då kan du ju "helt enkelt" hitta motsvarande begagnat fönster och antingen täcka sidor och tak med plast eller hitta lämpliga smala fönster till sidorna.
 
Annars är ju begagnade växthusglas utmärkta för hembyggeri. Finns ibland på Blocket.

Jag byggde ett enkelt växthus i korrugerad plast. Det är inte det vackraste växthuset att beskåda, men det gör sitt jobb mycket bra, och det var enkelt att bygga. Tanken från början var att det skulle vara ett mkt simpelt temporärt växthus, tills jag får tid att bygga ett riktigt med stensockel och de beg fönsterbågar som jag har stående i vedboden för ändamålet. Men, som så ofta händer så ändrades det snabba fixet till något lite mer, när man ändå håller på...
(Det ligger en tråd "Projekt temporärt växthus" här någonstans.)
 
thomas33 skrev:
Ungefär 100:-/m2/mm tjocklek. Så 3mm glas kostar ca 300 Kr/m2.
Men hur skall du få hem en så stor glasskiva, utan att den går sönder?
OK. Ja du, får köra försiktigt :)

Avemo skrev:
Har du funderat på att köpa begagnade fönster på blocket? Ett inte helt ovanligt sätt att bygga växthus.
Nej, hade inte tänkt på det. Men tror inte att det passar så bra till hur jag hade tänkt.

ToRy skrev:
Fast nu när jag läser om din fråga så undrar jag om du inte funderar på något betydligt mindre, typ 1 meter brett och drygt 2 meter högt, kanske placerat mot en husvägg, eller förstår jag dig fel? Då kan du ju "helt enkelt" hitta motsvarande begagnat fönster och antingen täcka sidor och tak med plast eller hitta lämpliga smala fönster till sidorna.
Jag var ute och gick för ett tag sen och såg då ett egenbyggt växthus som jag tyckte var snyggt. Tog en bild på det: (om byggaren/ägaren finns här får han gärna dela med sig om bygginfo etc :))

IMG_20140424_201802-small.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För så stora skivor så är det lämpligt att kolla efter kontors inredning typ Kompanjonen om än att den specifika butiken finns i Stockholm så låter det troligt att liknande handel pågår i Skåne. Det blir lite spexigare att bygga med glassväggar från ett kontor än standardlösningen med innanfönster från någon trött hyreslänga.
 
Jag går i liknande tankar som trådstartaren, jag vill också bygga eget växthus av virke och lösa glasskivor. Men vilka är standardmåtten på glasskivor? Vore dumt att bygga för 1m breda glas om det normala är 90cm. Sedan funderar jag på var man kan köpa lösa skivor av kanalplast också, jag vet att det finns hela tak att köpa men har inte sett lösa skivor någonstans
 
  • Gilla
Catharina15
  • Laddar…
Helskivorna (halvskivor) är 1605x2550 3,4,6mm tjocklek. Finns vissa som har helformat dvs 3210x2550. Brukar gå att gå pruta till priset om man väljer mått som inte innebär så mycket spill. Skulle inte rekommendera glas i 3mm tjocklek i större mått ån 1000x1605 pga vindlaster , snö mm helst tjockare . härdat till taket så att det håller.

Mvh fremax
 
  • Gilla
Kalle B
  • Laddar…
Perfekt, exakt vad jag ville veta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.