Hej!

Dags att byta hängrännor och stuprör hemma.

Vilket skall man satsa på, är det plåt eller plastrännor?

Nån som har något gott att säga om tex byggmax hängrännor i plast?

Vänligen
Mattias
 
Mina erfarenheter av plast är att de spricker och bleknar fort, Det var iofs några år den så de kanske har förbättrats men jag föredrar "rejälare" plåt
 
Man ska kunna hänga i hängrännor - och det törs man fasiken inte i plastrännor.
 
och den långa stegen, den brukar man också luta mot takrännan ;)
nä dom är lika dåliga som fönsterbleck i plast ;D
 
Finessen med plastrännor borde ju vara att de skulle ha längre livslängd än plåtrännor. Det tror jag inte att de har. Moderna plåtrännor som är fabriksmålade verkar hålla väldigt länge, Jag har sett sådana som forfarande efter åtminstonde 15 år ser ut som i stort sett nya, troligen håller de i minst 15-20 år till.

Plastrännor ser allmänt urblekata ut redan efter 5-10 år, och har efter den tiden ofta små defrfekter av sprick karaktär. Troligen spricker de allvarligare inom en 20 årsperiod, och är som sagt fula redan efter 5-10 år.
 
På jobbet har husägaren rostfriarännor
liggandes i låda av cederträ :cool: .

Mvh Putte
 
Ett tips kan vara att kolla på rennit hängrännor, då slipper man skarvarna också.

www.rennit.com

/Pär
 
  • Gilla
Denzel
  • Laddar…
Jag skulle inte köpa rennit rännor. för det första så är det enormt fula, sen så finns det väldigt dåligt med tillbehör till rennit rännorna.
 
Oki, ser att inläggen är några år gamla men likväl aktuella:

RENNIT är skarvfria som reklamen utlovar. Rätt så ovanliga och "snygga om man så vill men:
Det viktigaste har de glömt, nämligen att hängrännor behöver rengöras emellenåt!!!q(;^;)p

RENNIT-rännorna kan man inte spola av, dra något längst efter rännan osv då de har upphängningen ÖVER rännan och VAR 60 cm.

Jag skulle råda Rennit en uppdatering. Varför inte klamra fast rännorna som alla andra underifrån?d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.