Mycket trevlig känsla :D

Det tog mindre än 3 månader.
Nu är det bara byggsamrådet kvar och det lär blir en trist sak...
De kräver ju att man har byggfelsförsäkring och för att teckna den måste man ha alla entreprenörer klara, vilket vi inte har och inte kommer ha heller.
Vi tänker ta in folk "vid behov".

Byggsamrådshandläggaren ville inte ens boka in en tid för oss då vi inte har försäkringsbrevet i handen.Och som grädde på moset går personen på semester om 3 veckor.
Paragrafrytteri!!

Speciellt när inte försäkringen gäller förrän då huset är slutbesiktigat!
Ingen människa har glädje av försäkringen under byggtiden, då fel som inträffar då inte täcks av den försäkringen.

Drar det ut på tiden så kommer plötsligt vissa förberedelser för grunden redan vara fixade...hoppsan....
 
Grattis!
Vi väntar också på bygglov i samma kommun ... lämnade in ansökan för en månad sedan...

Hur gick det med fönstren som jag läste om i en annan tråd? Hur många halvmånefönster kunde handläggaren acceptera?
 
Tackar!!
Nu är man en bit på väg....

De accepterade 4 st.
Dvs 2 på varje långsida.

Men vi kommer ha ett tredje på entrésidan, annars blir vår hall utan ljus och då tappar planlösningen hela(eller i alla fall halva) charmen.

Antingen så försöker vi oss på en ändring "rätt" väg, eller så "råkar" vi få ett till fönster efter slutbesiktningen...

Vi fick ändra panelen också.
Så jag får göra om halva bloggen på sikt :surprised:
De accepterade inte kombinationen liggande/stående panel.
Det gav ett "rörigt" intryck det med.........ja jösses......
 
Tänk så olika det kan vara.

Stadsarkitekten hos oss föreslog att vi skulle ha liggande panel för att rama in fönsterpartiet i vardagsrummet, vilket vi gjorde. Smaken är som baken, olika.

Vi sade oss också vara villiga att ha röda betongtakpannor (vilket han gillade) och då gick det fint och smidigt med bygglovet :)

Jag tycker personligen att erat hus såg mycket fint ut, både med 3 halvmånefönster och liggande panel.

Beträffande Byggfelsförsäkring så behöver du inte ha alla entreprenadkontrakt klara. Du kan uppskatta summan och komplettera med dessa avtal senare.
 
Även vårt bygglov är nu klart...!!!! ;D
1,5 månad... på Ekerö!!! Är det rekord?
 
Herregud!

Är Södertälje unikt som kommun som behandlar byggloven snabbt?

Vi fick vårt bygglov på 6 kalenderdagar, eller 4 arbetsdagar, visserligen efter lite diskussioner och förankrande innan. Vi hade dessutom problem då stadsarkitekten tyckte vårt hus var fult, ;D hade h*n inte tyckt det så hade det gått fortare.

/FW
 
Vårt bygglov gick igenom samma dag som posten fick fram det.

Om jag använder samma tankegångar som tidigare i tråden så tyckte antagligen någon att huset var fint. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.