Undrar hur bra det är att kakla i badrummet i ett timmerhus? Det sägs ju att dessa hus rör mkt mer på sig än "vanliga"... Tex ska man inte ha spånskiva under tapeten då den kan spicka i skarven...
Nån som vet hur man ska göra?
Rör sig innerväggarna oxå??
 
Hej, du bör kontakta en timmerman om det där, och då helst en som kan, dvs en hantverkare och inte någon som är snickare eller håller på med planktimmer.

Grejjen är den att beroende på hur dina innerväggar är konstruerade så kan du behöva så kallade "glidlister" som du skruvar fast i timret. I dessa lister är det fräst ett spår på, säg 5 cm. Längst upp i spåret så sätts en skruv med en bricka på/i.
Och på denna regel så sätts då spån/ gips, vad du nu vill ha, sen är det lungt!

Tänk dock på att lämna utrymme för eventuella åsar.

Vad jag vet så måste ni tillverka dessa glidlister själva (vilket är mycket lätt) om ni väljar att göra det själva, Lycka till
 
Hej!
Innan vi byggde nytt hus bodde vi i ett 1800-tals timmerhus, vårt badrum var helkaklat, de enda "sprickorna" fanns i hörnet där vår murstock gick upp. Sprickorna i murstockshörnet var inte särkilt stora och gick lätt att fylla igen med lite fogmassa.

// Anna
 
Jo, det beror också på om det är liggande eller stående timmer i väggarna. Liggande timmer "sättersig" med åren, medans stående timmer har en tendens att glida isär. :-?
 
Det är stående timmer i huset...men är byggt 1914 så det borde väl inte dra isär sig så mkt mer nu?? Skönt om det bara spricker i hörnet...då går det ju att fixa :)
 
Hur "fixar" du ett sprucket tätskikt bakom kaklet i ett hörn i duschen i efterhand??????

Det finns många som har helkaklade badrum i timmerhus utan att få problem men personligen valde vi plastmatta i duschen just för att vi vet att vårt timmerhus rör sig med årstiderna. (Mest liggande timmer men efter 140 års renoverande är timmret blandat med plank och regelstomme...)

/Ingenjören
 
Där det var en spricka i vårt badrum var ej i duschen, i själva duschen var hörnen silikonade. // Anna
 
Självklart silikon där :) Jag kan förstå om det är lättare m plastmatta...
Men jag vill iaf ha kakel.... och jag hoppas om vi får köpa huset att vi kan lösa detta...
Ska gå in på ett kakelfirma o rådgöra...men de allra bästa råden får man ju av
just er som redan gjort detta´själva!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.