Jag skall bygga en köksö och skall då dra elen genom att bila upp plattan, vilka rör behöver jag som jag kan gjuta in?så det är klart innan elektrikern kommer


Dadde
 
Du måste prata med elektrikern innan du gör jobbet.
 
Om du drar röret ca 5-10 cm ner och rakt mot väggen så tror kag inte att elektrikern har några innvänningar, så för säkerthets skull dra 20mm rör till vardera maskin, då finns det plats så det räcker till det mesta.. ta ett extra rör för framtidens eventuella behov...

Men be elektrikern kolla inann du gjuter igen golvet, kanske finns en smidigare väg att gå med rören..

 
Som sagt låt en elektriker råda dig senast innan du gjuter igen. Elektrikern kan mycket väl vägra brfatta sig med dina rör om han inte har fått inspektera hur du lagt dem.

I princip får man inte ens dra rören själv. I praktiken är det väldigt vanligt att man gör så, men det bästa är att åtmiontsonde diskutera dragningen per telefon med den elektriker som sedan skall koppla.
 
Det är svårt att få tag i en elektriker nu, vill ju ha klart köket innan jul :) Men jag skall försöka. Glömde säga att i samma spår i plattan som jag skall lägga elen skall också avlopp och vatten läggas av en riktig rörmokare, något jag bör tänka på????

Räcker 20mm VP-rör??
 
Det beror ju på vad du skall ha för utrustning i din köksö, men är det inget extravagant som drar en massa ström räcker det i allmänhet med ett 20-rör till vardera förbrukare.
 
Men dra som sagt ett extra 20mm oxå, det kostar inget men är otroligt skönt att ha om man vill bygga ut.
 
Minst ett extra rör men två är bättre. Det visar sig alltid att man har missat nått. Tex en köksdator eller en vattenkokare eller .... och vips så rök reserven om man bara hadde ett extra. Ska man genom såpass jobbiga matrial som betong så bör man ta i rejält från början. Rör är billiga
 
Tackar för alla svar. På köksön skall jag koppla in spis (tre-fas) samt diskmaskin och så tänkte jag dra ett rör till kontakter som man kan koppla elvisp osv, samt ett rör till för framtida behov, totalt 4 st VP 20mm rör

Det jag var orolig för var att jag måste ha ett annat rör en VP-rör eftersom jag drar det i samma ränna som vattnet, men det verkar räcka då?

/Dadde
 
du ska väll ha vattnet i ett rör, eller ska du dra vattnet som dom gamla grekerna? typ i en ränna :)

skämta bara..

Nej, du behöver inte ha något speciellt rör, vanligt VP rör fungerar alldeles bra...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.