Hej alla glada!
Vi håller på med renoveringsarbeten i vårt hus och gör bland annat åt en del väggfärg.
I ett par garderober så använde vi Hornbachs egna vita väggfärg för cirka 300:- för 10 liter.
Resultatet blev väl ok, men det gick 3+ strykningar för att få ordentlig täckning över allt.

Nu skall vi snart måla i ett kombinerat tv- och kontorsrum, och för det ändamålet så vill jag ha en färg av något bättre kvalitet. Innan idag så körde jag in till Flüggers butik på Ängelholmvägen i Helsingborg. De skulle ha nästan 1400:- för en 10-litershink med vit matt väggfärg. Jag såg ut som en fågelholk och bad dem att beskriva hur den färgen skiljer sig ifrån exempelvis Beckers motsvarande färg som kostar omkring halva priset. De såg nästan förolämpade ut över frågan och började prata om mer bindemedel och pigment och så vidare. Må så vara tyckte jag, men kan det motivera att deras färg skall kosta 100% mer? Det fick jag inget bra svar på, varpå jag lämnade etablissemanget.

Resan gick vidare till Bauhaus i Hyllinge. Där fann jag någon färg från Jotun för 450:-. för 10 liter och någon annan från Becker för 550:- Jag bad personal där att reda ut vad det är för skillnad egentligen mellan olika sorter/märken på väggfärg, och varför det är sådana radikala prisskillnader. Fortfarande inget bra svar.

På Hornbach så frågade jag någon ansvarig på färgavdelningen om vad han tyckte. "Den där skulle jag aldrig använda", sade han om en billigare färg, och " den här ska du ha" om den dyrare sorten.
Jag frågade om han hade använt färgen som han avrådde ifrån, men det hade han inte. Han tillstod att hans råd i det fallet var helt baserat på skillnaden i pris. Jag hade svårt att köpa det argumentet.

Finns det någon här som kan reda ut begreppen för mig omkring detta? Vad finns det för argument att jag ska köpa en färg för 140:- per liter, och inte en för 55:- per liter? Någon färghandlare sade att den dyrare färgen är lättare att måla med och stänker mindre. Jättebra, men jag har svårt att svälja att endast det skulle vara värt 600-800:-

Help, please!
 
Tackar! Intressant!
Fast fortfarande inget svar på vad som motiverar den enorma prisskillnaden....
 
Jag har erfarenhet av billig färg från Rusta. För några år sedan grundade jag en ny gipsskivevägg med färg före tapetsering. Köpte billigast möjliga färg.

Jag blev chockad av den dåliga täckförmågan. Efter en rollning gick det överhuvudtaget inte att se att väggen var målad. Nu gjorde det ju inte så mycket eftersom det bara var tänkt att minska sugförmågan i väggen.

Jag brukar numera köpa ex. Bauhaus mellannivå prismässigt. Vågar inte köpa billigast efter resultatet med Rusta. Senast tror jag det var deras Jotun, som just då var på extra pris.
 
Det som du får i en dyrare färg är oftast bättre täckförmåga, kulörbeständighet, mindre mögelrisk, bindemedel med högre slitstyrka och livslängd, snabbare torktider och det absolut främsta för mig som är miljömärkningen. Skulle aldrig måla t.ex en barnkammare med en färg som inte är ordentligt miljömärkt. Brukar även ta en koll i säkerhetsdatabladet eftersom det där kan gömma sig giftiga fungicider, tillsatsmedel och konserveringsmedel som man inte vill ha i sitt hem.
 
  • Gilla
Anna.p och 1 till
  • Laddar…
Rent principiellt så är jag med om att man får vad man betalar för, men om en målare säger att färgen för 65:- litern är mycket bra och täcker bra, vad kan då en färg för dubbla priset tillföra för mervärde?
 
S
Pontstone skrev:
Rent principiellt så är jag med om att man får vad man betalar för, men om en målare säger att färgen för 65:- litern är mycket bra och täcker bra, vad kan då en färg för dubbla priset tillföra för mervärde?
ja. större vinst för det företaget
 
Pontstone skrev:
Rent principiellt så är jag med om att man får vad man betalar för, men om en målare säger att färgen för 65:- litern är mycket bra och täcker bra, vad kan då en färg för dubbla priset tillföra för mervärde?
En billig färg är sällan miljövänlig och även om täckförmåga i sig är viktig så är kulörbeständighet, livslängd och slitstyrka viktigare.
 
Knepigt, ja har målat massor med rustas budget färg med väldigt lyckat resultat, är definitivt ingen målare eller expert på området, men slutresultatet har varit bra och kulören på väggarna hållit i flera år nu, inomhusfärg vill säga
 
Köpte även en sk kvalitetsfärg när ja och frugan skulle måla om hos morsan, Beckers inomhus färg, sämsta skit ja använt, den var dubbelt så dyr som rusta färg och 10 ggr sämre
 
Pontstone skrev:
Rent principiellt så är jag med om att man får vad man betalar för, men om en målare säger att färgen för 65:- litern är mycket bra och täcker bra, vad kan då en färg för dubbla priset tillföra för mervärde?
Läs #4 och #5

Att målaren säger så, ska man nog ta med en nypa salt. Upplevt dålig täckning själv. Tar ju MINST dubbla mängden = dubbla tiden etc etc.
 
buspojken skrev:
Köpte även en sk kvalitetsfärg när ja och frugan skulle måla om hos morsan, Beckers inomhus färg, sämsta skit ja använt, den var dubbelt så dyr som rusta färg och 10 ggr sämre
Kan du utveckla ditt påstående?
 
Färg måste man ju slänga lite pengar på tyvärr men runt 500 kr/10 liter brukar ge dig en hygglig färg. Många gånger, speciellt i tak, kan det ändå behövas tre strykningar för att det ska bli riktigt bra medan en dyrare färg garanterat klarar sig med två. Sen om färgen är dubbelt så dyr så lönar det sig ju ändå inte...
De målare jag haft hemma målar nästan alltid tre gånger också medan jag själv brukar nöja mig med två...

Nä, frågar du mig så är Jotun Lady och andra snordyra färger mest till för att man ska kunna säga att man har dem, en statuspryl helt enkelt... :)

Det jag tycker är tråkigt är att när man kommer in i en färgbutik så är det alltid den dyraste färgen som rekommenderas. Det är klart att deras marginaler på den är bättre och det är därför de rekommenderar den och de utan kunskap och erfarenhet själv faller i fällan...
 
O
Mycket handlar de billigare färger om färgpigment och liknande...
De krävs mycket mer färg för att täcka samma yta....
Men jag vet inte säkert....
Mer än att märkes färgerna är dyrare för att det är märke samt att de även måste ta betalt för utvecklingen av nya färger.
Men det innebär inte att de är bättre... De billiga färgerna har inte samma omkostnader. Ofta får man nog vad man betalar för... jag tror att när det gäller lågpris färg så vet man inte hur bra dessa är innan man har använt den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.