I helgen har jag installerat Trygghetsvakten i en mindre krypgrund tillhörande en utbyggnad till mitt fritidshus. Blir intressant och se hur det går :).
 
Inspekterat fogarna i tegelfasaden på ena gaveln. Rostig armering ovan fönstrena trycker sönder fogen och i senare skede trycker ner första skiftet ovan fönstret. Inte så illa som befarat, räcker nog med att beställa två tegelbalkar, resterande öppningar går att foga om med ny armering. Tyvärr lite småläska sprickor lite här och däri fasaden...

Byggt på min hylla i pannrummet. Alla delar föll på plats precis som ett 3D-pussel.

stolhylla2.jpg

Så här blev den när den var klar:

stolhylla3.jpg

Insåg när jag börjat ställa in stolarna att jag gjort facket för dem en decimeter för smalt. Inget talmeterfel utan en misslyckad addering på whiteboarden. Jävla skit. Fick fulbyggaom skiten, syns inte när den är full med prylar men det stör att göra fel.

Delvis fylld, under hyllan ska det stå en vagn på vilken jag förvarar snickerivirke.

stolhylla4.jpg

Fick rivit plastväggar och städat lite till i gillestugan. Sakta men säkert flyttar saker tillbaka efter avloppsprojektet.
 
Gjort sista kalkyleringarna på balkong och altaner mm, trodde jag skulle få härdsmälta i hjärnan ett tag när ungarna och frugan inte lät pappa tänka ifred. Nu är jag klar, 17 timmar senare :D.

Så nu finns det ritningar på alla väsentliga delar och detaljerad materialspec. Fick även löst hur räcket till entretrappan ska se ut till slut. Det blir 70x70 stolpar med 12mm(eller 15mm) alu eller VFZ rundstång som liggande "ribbor " och överliggare i lärk.

Går bra stil med balkongräcket som blir liknande detta fast med överliggare i lärk. Som vindskydd kan vi sen enkelt fästa partier med segelduk om det skulle behövas.
https://www.byggahus.se/forum/threads/staketfoerslag-till-traedaeck.7583/#post-374860

Altandörren ska flyttas och bytas och de två träpartierna på fasaden byts till spontad lärk och ska troligen behandlas med olja för att få det lite åt cederhållet.

Takfoten ska målas vit och takavvattningen målas i "aluzink"-färg.

Senare ska trappan beklädas med flammade granitskivor, kommer förhoppningsvis bli ett lyft från den danska sjöstenen :)
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
För att göra saker på huset måste jag ju ha en fungerande nalle som jag kan lyssna på ljudböcker ifrån när jag snickrar, annars blir ju inget gjort. Därför måste ju kvällens övning trots allt räknas som att jag gjort något med huset :)

Det gamla, i flera omgångar krossade glaset borttaget från LCD'n, och LCD'n borttagen från själva telefonen. Coola grejer, hade aldrig föreställt mig att glaset och LCD'n är så tunna, under 1mm vardera. Inte undra på att glaset går sönder så lätt. Båda satt med dubbehälftande tejp på i stort sett hela ytan, så det var inte helt enkelt att få bort först det krossade glaset utan att skada LCD'n och sedan själva LCD'n utan att spräcka den. Men det gick till sist :)
Det funkade också, som ni ser på bilden, att bara ta moderkortet, koppla in själva LCD'n utan frontglaset och hålla batteriet på plats, så hoppade telefonen igång och man kunde navigera runt. :)

IMG_20140512_000839.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen sprättade jag loss alla andra grejer i telefonens skal och chassi och flyttade över till ett helt nytt chassi, i med LCD'n och på med ett nytt glas. Och vips så blev telefonen nästan som ny. Ska bara skaffa en ny kameramodul också och byta, sen så. :)

IMG_20140512_013136_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Igår kapade jag lister som skulle kapats för två år sedan med en kap/ger-såg vars parallellanslag inte är parallellt med klingan och inte går få parallellt. Många varv fram och tillbaka till garaget blev det. Men skam den som ger sig, inga inga glipor här inte. Och jag fortsätter drömma om en kapex.
 
Mikael_L
thomasx skrev:
För att göra saker på huset måste jag ju ha en fungerande nalle som jag kan lyssna på ljudböcker ifrån när jag snickrar, annars blir ju inget gjort. Därför måste ju kvällens övning trots allt räknas som att jag gjort något med huset :)

Det gamla, i flera omgångar krossade glaset borttaget från LCD'n, och LCD'n borttagen från själva telefonen. Coola grejer, hade aldrig föreställt mig att glaset och LCD'n är så tunna, under 1mm vardera. Inte undra på att glaset går sönder så lätt. Båda satt med dubbehälftande tejp på i stort sett hela ytan, så det var inte helt enkelt att få bort först det krossade glaset utan att skada LCD'n och sedan själva LCD'n utan att spräcka den. Men det gick till sist :)
Det funkade också, som ni ser på bilden, att bara ta moderkortet, koppla in själva LCD'n utan frontglaset och hålla batteriet på plats, så hoppade telefonen igång och man kunde navigera runt. :)
Coolt.

Men det mest coola tycker jag är att du löder med varmluftspistol i telefonen. Jag lödde kopparrör i tvättstugan med varmluftspistol, men smått ytmonterat, tja där fegar jag ur ... :D
 
  • Reparation av mobiltelefon, verktyg, delar på bord, text pekar på trasigt glas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Bra jobbat. Du borde passat på och bytt till en body som är mindre plastig än Samsung egna (Om det nu finns som after market pryl). :)

Som HTC användare har jag aldrig fattat varför Samsung inte börjar bygga sina bodies med lite kvalité
 
Redigerat:
Ytmonterat med varmluftspickan - det är en ny praktik som sprider sig världen runt. Fördelen är att alla ev kalllödningar i telefonen fixas. Alla på en och samma gång.
 
Har man fel prylar är det dock ganska lätt att blåsa iväg alla gruskomponenterna. Då sitter man där som ett fån ;-)
 
D09
Hämtat en vända spillträ :)

Den oriktiga kärran lever fortfarande 👍
 
Helgen gick åt att ta i tur med tvättstugan som är renoverad.
Montera överskåp med tillhörande belysning. Bänkskiva med blandare och underskåp. Takspottar med tillhörande genomborrning av vp-rör och omdragning av en-fas till värmeväxlaren (Murphy, jag tackar dig!)
Såga ytterhörnlister som skall spika på plats.
Gav mig på att kakla 4 av 6 skivor(behöver kapa en bit) över bänkskivan också.

Riktigt produktiv och rolig helg helt enkelt!
Foton när allt är klart kan delas med av.
 
Nja, varmluftpistolen är till för att mjukgöra limmet i dubbelhäftande tejpen som håller glas och LCD, så man kan få loss dem. Man behöver upp i 90 grader för att det ska mjukna men aldrig över 95 grader för då kan LCD'n bli missfärgad.

Jag har dock varmluftslött ytmonterat förr, i ett tidigare liv, funkade fint :)

Idag blir det nog tippen och sedan inköp av garageinredning samt pellets.
 
Redigerat:
D09 skrev:
Hämtat en vända spillträ :)

Den oriktiga kärran lever fortfarande 
Du får ta och ladda upp en bild på den kärran som du pratar om hela tiden :D
 
Ahh, det hade jag missat. Tack :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.