Hej jag har råkat för byggfusk, taket har besiktas av entreprenörens inhyrda besiktningsman, som jag var missnöjd med så jag kallade in en annan besiktningsman (båda SBR anslutna) vid den andra besiktningen upptäcktes många grova fel, så grova att taket kommer att få byggas om.
Ska tillägga att entreprenören fått två chanser att fixa till taket utan framgång.
Jag har tyvärr gjort misstaget att betala taket, då jag från början trodde allt var okej.

Ny besiktning utfördes i fredags och represent ifrån byggfirman ville inte närvara.

Kommer att få ett nytt protokoll i nästa vecka att överlämna till entreprenören.
Fråga 1 Om de erbjuder sig att göra om taket igen, måste jag tacka ja?
Fråga 2 När jag går vidare till ARN, och om de dömmer till min fördel, vad händer sen om entreprenör inte följer deras råd?

Mvh Jimmy
 
För det första, du har gjort en besiktning, men det har besiktigats tidigare också, den "riktiga" besiktningen är då den första. Att du senare gjort en bes. till kan byggaren helt ignorera.

Det finns en mekanism för s.k överbesiktning. Du kan kalla till en överbesiktning, men du har väldigt kort tid på dig efter den första besikltningen. Förfarandet kan bli dyrt.

Om vi antar att du besiktningsmässigt får rätt, eller att byggfirman väljer att godkänna din andra besiktning. Då har byggfirman rätt att rätta till bristerna. Nu har jag för mig att det finns stipulerat att de bara får ett visst antal försök på sig, men är osäker.

Ang. ARN. Om de inte följer rådet, så händer ingenting, mer än att de kommer ut på ARNs svarta lista, som tyvärr nollställs ganska ofta.

Med ett ARN utlåtande så har du en viss bevisning om du väljer att stämma firman. Med detta andra protokoll som bevis så har du vissa möjligheter att kräva skadetsånf från den fuskande bes, mannen.
 
  • Gilla
Jimboy_
  • Laddar…
O
Vad kan lära sig för läxa? JO, lita aldrig på entreprenörens besiktningsman. Det är samma när man köper ett hus, lita aldrig på säljarens besiktning.
Men det är väldigt tråkigt att man inte ska kunna lita på folk... både byggare och besiktningsman.

När det gäller eventuell stämning av byggaren, så finns det vissa byggare som sysslar med otyget att sätta firman i KK när något sådant händer... Å då står man där... För om företaget går i KK så kan man inte kräva något av byggaren personligen... förutsatt att han inte har enskild firma.

Så illa ser det ut i vårt samhälle...
 
Hej, tror inte denna byggare vill ha ett sånt rykte då han verkar och har verkat i vårt lilla samhälle i ca 20 år.
Jag är tydligen den förste som verkar ha haft synpunkter på firmans arbete.
Skulle det te sig så illa att han sätter firman i konkurs ska jag vara den förste att sprida deras okunskap bredt över västkusten så att han inte kan lura fler folk.
 
Som jag nämnde i din tidigare tråd så måste du nog fundera på en överbesiktning (som också Hempularen nämner).
Jag trodde faktiskt det var en sådan du gjorde i fredags för det är den som kommer att vara juridiskt bindande och som kommer att stå över den tidigare besiktningen. En annan besiktning kan kanske vara till hjälp men den tar inte bort eller underkänner den tidigare. Så se upp här lite grann.

Du har bara 4 veckor på dig att göra den och du måste kalla de inblandade i en sådan besiktning.
 
Du bör läsa på lite om hur en överbes. går till (googla). Jag har bara en lös uppfattning om hur det går till. Men i princip skall man försöka komma övverens om en bes. man. Annars sätter man ihop en grupp med varsin bes. man som gör om bes. Och tillsätter en grupp "domare" som skall bedöma de två besiktningarn, jag är lite osäker på hur gruppen sätts samman. Men det kan bli ohyggligt dyrt.
 
Hej, tack för alla svar. Vi får se hur det landar men med tanke på att jag aldrig fick något slutbesiktningsprotokoll från den förre besmannen var jag tvungen att utföra en riktig slutbesiktning?
 
Vet ej, men du hr (tror jag) 3v på dig efter att ha fått bes. protokollet.
 
hempularen skrev:
Vet ej, men du hr (tror jag) 3v på dig efter att ha fått bes. protokollet.
Jag skrev 4 veckor i två inlägg längre upp med avseende på att jag utgår ifrån att jobbet görs enl ABS 09.

Om andra villkor använts kan tiden variera beroende på dessa val men för en villa borde man ha använt ABS 09.

Edit: Korrigering
 
Redigerat:
Som sagt, jag vet inte. Men jag har sett uppgiften 3v. Vet ej under vilka förutsättningar.

Men som TS beskriver läget så kan man kanske ifrågasätta om den första bes. verkligen gäller. Utförd av byggarens utvalda bes. man, inget protokoll har levererats. Möjligt att TS anses ha beställt den slutbes. implicit genom att medverka. Men nog inte säkert att det är så. Bes. mannen har ju tydligen dessutom avsagt sig uppdraget i efterhand. Kan bli en riktig soppa.
 
hempularen skrev:
Men som TS beskriver läget så kan man kanske ifrågasätta om den första bes. verkligen gäller. Utförd av byggarens utvalda bes. man, inget protokoll har levererats. Möjligt att TS anses ha beställt den slutbes. implicit genom att medverka. Men nog inte säkert att det är så. Bes. mannen har ju tydligen dessutom avsagt sig uppdraget i efterhand. Kan bli en riktig soppa.
I vilket inlägg framgår det att bes.mannen avsagt sig uppdraget?
Är detta en tolkning eftersom han inte överlämnat besiktningsprotokollet till beställaren?
Eftersom han var inhyrd av byggfirman så var det kanske byggfirman som erhöll protokollet?
:confused:
 
AB 04 har väl fortfarande 3 veckor men det finns andra varianter.

Ja tyvärr mycket soppigt..........jag tror att TS måste vara på sin vakt och ligga i lite. Om besiktningsmannen som omnämns i andra trådar har godkänt och lämnat dokument så börjar tiden ticka. Och entreprenören kan förhala ärendet i 4 veckor och sen gäller den första besiktningen oavsett om TS har gjort en annan separat besiktning.
 
Redigerat:
besmannen har skrivit "Jag har nu sett att det som gjorts är utfört på ett riktigt sätt, det kanske kan hittas några saker som kunde sett lite bättre ut men är inte av den arten att det behöver göras om.Jag fakturerar JD Bygg för mina tjänster och avslutar ärmed mitt deltagandei detta ärendet."
 
roland53 skrev:
I vilket inlägg framgår det att bes.mannen avsagt sig uppdraget?
Är detta en tolkning eftersom han inte överlämnat besiktningsprotokollet till beställaren?
Eftersom han var inhyrd av byggfirman så var det kanske byggfirman som erhöll protokollet?
:confused:
Detta finns även i en tråd under tak, med mer tekniska detaljer om problemet. Jag läste det där.
 
Om TS inte erhållit något bes. protokoll så är det tveksamt om en slutbes. har utförts. Då kanske det finns läge att hävda att denna senare bes. är en slutbes. som entreprenören därmed är skyldig att följa. Förutsätter iofs, att protokoll skickas till byggfirman.
 
  • Gilla
Jimboy_
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.