Hej!

Jag hoppas att det finns någon kunnig här som kan hjälpa mig att förstå och räkna lite.

Förutsättningarna är att det finns en fjällstuga som min far äger genom sitt företag, ett AB!
Stugan är köpt för låt säga 600.000 kronor i början av 1990-talet, nu är den värderad till 1800.000 kronor. Det är inte extremt mycket nerlagt i stugan, kanske 200.000 kronor under årens lopp.

Nu till frågan. Vad blir det för skatteeffekterna, för hans företag misstänker jag, om jag skulle få köpa stugan för låt säga 800.000 kronor istället för marknadspriset?

Vänliga hälsningar,
David
 
Om jag eller mina kollegor upptäcker det så kommer jag att beskatta dig för 1 Mkr i utdelning. Skatten är typ 50 % och sedan tillkommer skattetillägg så du får räkna med att betala in ca 700 000 kr i skatt.

Aktiebolag får inte sälja tillgångar till närstående för under marknadspris. Det räknas som uttag/dold utdelning och beskattas ungefär som lön.

Eftersom fastighetsaffärer syns i register som Skatteverket använder dagligen så är chansen att komma undan ganska liten och skattesumman är ganska stor. Jag skulle inte rekommendera någon att chansa på ett sånt upplägg.

/Skattmasen
 
  • Gilla
cem77 och 1 till
  • Laddar…
Effekten blir väl ännu värre (om det inte finns utrymme för aktieutdelning), då beskattas det ju som löneuttag, med först arbetsgivaravgifter (ca 300 000 på en miljon), därefter vanlig skatt (ca 500 000), ochs så skattetillägg på 40% (ytterligare 320 000).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.