Här kommer lite bilder på vårt kök före och efter.
1_before.jpg
1_after.jpg
2_before.jpg
2_after.jpg
3_before.jpg
3_after.jpg
4_before.jpg
4_after.jpg
5_before.jpg
5_after.jpg
 
Tjusigt!

Är det glasmosaik på väggen? Var kan man hitta?

/Elin
 
Tack, Japp, vi köpte det på K-Rauta.
 
Svårt att få grepp om vad som är före och vad som är efter, men men. Fattar inte hur man kan välja vit bröstpanel och kornblå tapeter ihop med ett ekkök? Själva kökssnickerierna ser fina ut, men det ser lite "billigt" ut. Är det Epoq? Ser ut som folieluckor? Inget negativt menat. Gillar öns bänkskiva. Är det riktig diabas eller laminatskiva? Klinkret var grymt snyggt! Borde man inte ha en annan gardinlösning i det nyarenoverade? Känns som att ni har blandat två stilar. Att ni inte vill släppa det gamla, men ändå förnya er. Varför rostfri ugn, men vit kyl och frys? Ventilation över kyl och frys?

Snyggt klinker dock!!! Jävligt snyggt!
 
Håller med Josef.
Själva köksdelen är fin, men bröstpanel och kornblått i kombination med ek och mosaik är en väldigt märklig blandning. Så, själva köket är snyggt och bra men jag efterlyser en helintegerrad diskmaskin.

I övrigt tycker jag att ni skulle riva ner panelen, måla om och slänga ut köksbord/stolar och byta gardiner. Då skulle köket bli riktigt snyggt och trevlig. Som det är nu känns det tyvärr som ett misch-masch av olika stilar. Som tur är så har ni ju en bra grund iochmed det nya köket. De förändringar jag har föreslagit är ju inte lika dyra att åtgärda.
 
Josef,
Bilderna kommer i serie från samma vinkel där första bilden är det gamla och andra bilden från samma vinkel är ett renoverat kök. Fast det hade du nog listat ut…

Angående tapetval, panel och ekkök så är det tur att smaken är olika, för huvudsaken är att vi trivs i vårt kök och själva tycker att det är snyggt. Sedan är den blå färgen på korten lite skarpare än i verkligheten och panelen har en gråton och är inte helvit.

Nej, det är inte Epoq, utan IKEA Tidaholm.

Bänkskivan är en stenskiva Labrador.

Tack, vi är också väldigt nöjda med klinkersen.

Gardinlösningen i det nya känns bra! Dock ska vi över det lilla fönstret komplettera med en gardin som inte är färdigt ännu.

Det kanske är lite mening att blanda stilar, vad är det som säger att man strikt skall hålla sig till en stil?

Kyl och Frys köptes i ett tidigare skede och vi hade då bestämt oss för att använda oss av vita vitvaror. Anledningen var att små barnfingrar hade nog lämnat väldigt massa märken på det rostfria. Kyl och Frys är som en enhet och micro och ugn en.

Det finns 1,5 cm glipa mellan kyl och frys i ovankant. Bakom kyl och frys finns det även en ventil ut, så de skall nog bli ventilerade.

Halloy,
Diskmaskinen som vi har är den gamla, så när den rasar får vi nog titta på något nytt.

Det enda jag kan hålla med om är matbord och stolar som även vi skulle vilja byta. Det känns dock inte som någon mening ännu innan barnen har växt lite till…

Tur att inte alla har samma smak, då hade alla kök sett likadana ut…
 
Jag stöder dig Sir_Sam - stilblandning är okej i lagom dos, t o m uppiggande. Att kombinera olika stilar som man gillar gör ett hem personligt och levande - överdriven stilrenhet blir anonymt och trendnissigt - tycker i a f jag.

Och även om man inte tycker så är mischmasch ett starkt ord...så många stilar var det väl inte?

Däremot tycker gärna att ni kan fortsätta och måla panelen ute i hallen också men det är förstås ett annat projekt...
 
T
Byt ut den hemska plastmattan ute i hallen när ni ändå håller på :-/
 
Farzan,
tack för dina kommentarer! Hallen är som du säger ett annat projekt och panelen skall på sikt bytas. Panelen är väldigt mörk och dyster, så det skall bli ett lyft att få bort den.

tank77,
Plastmattan är som panelen tänkt att bytas ut. Som du ser så hade vi även den fina mattan i köket och matdelen förut med.
 
Hej! Måste bara säga att det verkligen var riktigt bra jämförelsebilder du tagit. I och med att vinklarna är nästan exakt desamma så blir det lätt att jämföra före och efter. Mer sådant!

Stilen på köket är väl inte det jag valt själv och jag håller nog lite med om att det känns lite schizofrent med både minimalistisk ek och lantlig bröstpanel i samma rum. Men vad 17, det är ERT kök, klart ni ska ha det ni gillar!

Det tidigare köket var inte så tokigt det heller egentligen, ljust och hemtrevligt men det är ju alltid roligare med nya fräscha kök!
 
Jo, man hoppas ju verkligen att kökets ägare gillar sitt kök annars blir man ju verkligen rädd. Men hur som helst så är det inte snyggt eller stirent alls. Känns som två delar. Ekdelen med klinker o glasmosaik är ju väldigt snyggt, men resten ser ut som...

...80-tal. Olika dunderfärger i varje rum. Terrakotta, tokgul, blå...

 
Hej! Måste bara säga att det verkligen var riktigt bra jämförelsebilder du tagit. I och med att vinklarna är nästan exakt desamma så blir det lätt att jämföra före och efter. Mer sådant!
Tackar! Jo, jag tycker själv att det underlättar med lika kameravinklar.

Stilen på köket är väl inte det jag valt själv och jag håller nog lite med om att det känns lite schizofrent med både minimalistisk ek och lantlig bröstpanel i samma rum. Men vad 17, det är ERT kök, klart ni ska ha det ni gillar!
Japp, klart vi ska ha vad vi gillar. Vi kan inte gå efter vad man "ska" ha!

Det tidigare köket var inte så tokigt det heller egentligen, ljust och hemtrevligt men det är ju alltid roligare med nya fräscha kök!
Håller med, men en del vitvaror och flakt var väldigt gamla och slitna. Sedan var det 85cm höga bänkar och lita allmänt sunkigt, så en uppfräshning var nödvändig.
 
Jo, man hoppas ju verkligen att kökets ägare gillar sitt kök annars blir man ju verkligen rädd.
Vad har du att bli rädd för?

Men hur som helst så är det inte snyggt eller stirent alls.
Vad är det som säger att du har rätt? Alla har rätt till en åsikt, men ren pajkastning tycker jag inte hör hemma här!

Ekdelen med klinker o glasmosaik är ju väldigt snyggt, men resten ser ut som...
Kul att det är något som attraherar i vårt kök...

...80-tal. Olika dunderfärger i varje rum. Terrakotta, tokgul, blå...
Nu har vi haft detta hus i 1,5 år och köket har vi hunnit med att renovera. Övriga huset kommer väl med en löpande renovering vartefter.
Hur många fler rum har du sett i vårt hus?
Terrakotta? Syftar du på vår öppna spis som man kan se en skymt av på en bild?
Blå, jo vår kökstapet har redan behandlats...
Tokgul? Var ser du den?
Bilder jag lade ut var på köket, varför kommentera övriga huset som vi inte har hunnit med ännu?

Detta forum har jag sett som en inspirationskälla och såklart tycker man inte om allt som visas här. Man får se det som att alla har olika smak och acceptera detta, det är ju trots allt inte jag som ska bo där! Samma sak som att du absolut inte ska bo hos oss. Jag tycker själv att det är jätteroligt att se andras kök och deras lösningar och man är absolut inte överens och tycker om allt som visas här, men kan man inte hålla det inombords då? Det är inte roligt att få dessa kommentarer när man har slitit med en renovering som denna! Det är trots allt bara din synvinkel som du presenterar här och med all säkerhet så överensstämmer den inte med alla som tittar i detta forum!

Hur bor du då? Ska du inte visa ditt hem för allmän beskådning?
Jag tycker säkerligen inte att dina lösningar är de bästa!
 
Jag gillar mosaiken i köket :)

Saknar dock överblick över köket (planlösning) Svårt att se hur ugn spis och sådant är placerat genom fotona. Så att man kan se hur ni tänkt er arbeta i köket. Avstånd till vatten avställningsytor vid ugn och sådana saker är svårt att se. Finns någon planlösning som man kunde få se?
 
Jag gillar mosaiken i köket
Tack, vi är väldigt nöjda med den!

Saknar dock överblick över köket (planlösning) Svårt att se hur ugn spis och sådant är placerat genom fotona. Så att man kan se hur ni tänkt er arbeta i köket. Avstånd till vatten avställningsytor vid ugn och sådana saker är svårt att se. Finns någon planlösning som man kunde få se?
Japp, jag ska lägga in den när jag är vid den datorn där bilderna ligger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.