Remne skrev:
Ser bilden framför mig på en bokhylla "billy" och alla skruvdragare med små lappar på.... "sommaren 2011=Altan" "vintern 2011=Gipsvägg" ... ;)
Glöm inte "vintern 2009=Bokhyllan Billy" :p
 
Ha! :cool:

Jag får väl påpeka att när jag köper en ny så säljer jag den gamla om den är i bra skick.
Vore lite väl dyrt annars eftersom dom kostat mellan 1100- 6300:- när jag handlat.
 
Redigerat:
Har nu fått prova en Bosch 10.8V och den är helt klart förvånansvärt stark. Jag borrade lite metall i 2:a växeln och det lät inte som att det tog emot, d.v.s motorn gick inte tungt. Däremot kändes det ändå som att den gick långsamt(man är ju van vid nätbunden maskin).

Bosch 10.8V kör på 1300 rpm och efter som det jobbet jag gjorde inte lät som något problem så antar jag att den körde på detta varvtal. 14.4 versionen har också max hastighet på 1300 så där lär jag inte tjäna något på att gå upp i storlek.

Tror nog ändå att 10.8V räcker till det mest faktiskt.

Skulle jag köpa den för att montera av en högtalare(istället för köpa den) så kan man säga att jag får skruvdragare på köpet (1050 kr + 50 kr för högtalare och en ny kostar ca 1100 kr) :) . 300 kr mer upp till 14.4V är ändå ca 27% högre pris :)
 
LoJo skrev:
Ja ganska många trådar på detta forumet ångrar man att man läser för man vill bara handla :)

Är ni en av dom som läser köper en massa grejer och inte använder det ni köpt? :D
 
  • Gilla
LoJo
  • Laddar…
Men har du bra stål då? även om du har en bra maskin så hjälper det inte om du har dåliga borr de tar inte i metallen.
Dom som brukar komma i en rund burk med borrar för trä betong och metall brukar vara ganska dåliga.
 
Andy78 skrev:
Är ni en av dom som läser köper en massa grejer och inte använder det ni köpt? :D
Japp!
Men förr eller senare har man nytta av det:)
Fast en massa grejer är det inte....än....
 
  • Gilla
Herr_JT
  • Laddar…
Jag har nu "lånat" hem en Bosch 10.8V från en butik, enligt dem var det okay att testa maskinen lite kort.

Jag har följande :

qpdQRir.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hhi6gLA.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur bör maskinen klara dessa skruvar i detta trä? Är det kanske så att vissa av skruvarna inte ens är lönt att prova? Ska det alltid förrborras? Som ni märker så är jag lekman när det gäller trä arbete.
 
snowjim skrev:
Jag har nu "lånat" hem en Bosch 10.8V från en butik, enligt dem var det okay att testa maskinen lite kort.

Jag har följande :

[bild][bild]

Hur bör maskinen klara dessa skruvar i detta trä? Är det kanske så att vissa av skruvarna inte ens är lönt att prova? Ska det alltid förrborras? Som ni märker så är jag lekman när det gäller trä arbete.
Den ska kunna sänka allihop utan problem.
De stora på lägsta växeln och batteriet kommer gå åt fort men den ska definitivt orka
 
hantverkare1 skrev:
Den ska kunna sänka allihop utan problem.
De stora på lägsta växeln och batteriet kommer gå åt fort men den ska definitivt orka
Ska det förrborras först? Och varför kommer batteriet att gå snabbt? Många test man ser så står det att de drar i 200-500 skruver på ett batteri?
 
snowjim skrev:
Ska det förrborras först? Och varför kommer batteriet att gå snabbt? Många test man ser så står det att de drar i 200-500 skruver på ett batteri?
Jag har inte förborrat.
Jag hade även kört på högsta växeln och bara växlat mer om jag tyckte det gick långsamt.
Jag tycker inte det borde vara noga problem med batteriet heller.
 
Vad är meningen med en bra skruvdragare om man måste förborra?
 
Akahigi
Andy78 skrev:
Vad är meningen med en bra skruvdragare om man måste förborra?
Beror väl på trät?

Men det är dock meningen med att ha två bra skruvdragare :)
 
Akahigi skrev:
Beror väl på trät?

Men det är dock meningen med att ha två bra skruvdragare :)
Håller med om att det är perfekt att ha en till att skruva och en till att borra.
I de allra flesta fall skulle jag säga att borra kan man göra för att förhindra att trät spricker, men behöver man borra för att få oi skruven så har man fel utrustning. Nu använder jag nästan uteslutande självborrande skruv. Har man inte det kan det naturligtvis gå lite trögare, men det borde fortfarande bara behövas i hårt trä.
 
Nu har jag provat, måste säga att maskinen är extremt stark för att vara så liten. Visst gick det lite tungt för den att dra i de stora skruvarna man drog man bara på lite på reglaget så snurrade den på bra. Många gånger gick det lite väl snabbt och skruvarna blev riktigt varma. Det svåraste var att klara av att trycka ner tillräckligt mycket så att inte bitsen tappade fästa. Var helt klart lättare med torks än stjärna.

Hur hårt träet som jag använda var vet jag inte men mjukt kändes det inte iallafall.

Det är dock en sak jag funderar på. Den delen som man sätter mellan skruvdragare och bitsen, ser ut såhär :

171313.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter som den inte är rund så innebar det att hur man än spände fast den så var den inte helt rak och som ni kan förstå så är det inte jätte lätt att skruva i en skruv med en skruvdragare när det slår en aning.

Detta är en Bosch produkt så helt kass borde den inte vara. Jag har tittat runt lite men kan inte hitta någon som är rund? Hur är tanken att detta ska fungera?
 
snowjim skrev:
Nu har jag provat, måste säga att maskinen är extremt stark för att vara så liten. Visst gick det lite tungt för den att dra i de stora skruvarna man drog man bara på lite på reglaget så snurrade den på bra. Många gånger gick det lite väl snabbt och skruvarna blev riktigt varma. Det svåraste var att klara av att trycka ner tillräckligt mycket så att inte bitsen tappade fästa. Var helt klart lättare med torks än stjärna.

Hur hårt träet som jag använda var vet jag inte men mjukt kändes det inte iallafall.

Det är dock en sak jag funderar på. Den delen som man sätter mellan skruvdragare och bitsen, ser ut såhär :

[bild]
Efter som den inte är rund så innebar det att hur man än spände fast den så var den inte helt rak och som ni kan förstå så är det inte jätte lätt att skruva i en skruv med en skruvdragare när det slår en aning.

Detta är en Bosch produkt så helt kass borde den inte vara. Jag har tittat runt lite men kan inte hitta någon som är rund? Hur är tanken att detta ska fungera?
Att den inte är rund har inte med saken att göra, det är ju bara bra. Väldigt stor risk att den slirar runt i chucken annars.

Antingen är bitshållaren skev eller så är chucken skev....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.