Hej,

För 2 års sen så monterade jag ett 3 meter långt plasttak under min altan Jag skrev om det i tråden (http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/195773-tak-under-existerande-altan.html)

Trots att taket ligger hyfsat till under altanen så samlar det upp allsköns skräp. Förra året så försökte jag tvätta platstaket uppifrån altanen, vilket var både tidsödande och skadade altantrallen.

Så nu skulle jag vilja ha lite förslag på hur jag skulle kunna tvätta platstaket. Vattenslangen räcker inte tillräckligt långt in på platsttaket.
 
S
va inte lätt, längre vattenslang? lossa taket, göra rent, skruva tebax?
 
SBH skrev:
va inte lätt, längre vattenslang? lossa taket, göra rent, skruva tebax?
När jag satte upp taket så trodde jag att jag skulle, med lätthet, ta ned delar av taket varje år för rengörning. Men efter att ha gjort det en gång, så insåg jag att detta var ingen framkomlig väg.

Det jag har funderat på är om en sådan där förlängare som man kan koppla på på högtryckstvätten för rengöring av stuprör skulle kunna fungera. Dom är ju tillräckligt långa i alla fall. Men frågan är om jag kan "styra" slangen tillräckligt bra?
 
Skaffa en rörrensningsslang till högtryckstvätten och kör igenom kanal för kanal. Den drar sig ju själv framåt och sprutar skiten bakåt.
Slangen köper du billigast från Tyska Ebay.
 
  • Gilla
Mad_Man
  • Laddar…
Avgjort!
 
Nimajneb skrev:
Slangen köper du billigast från Tyska Ebay.
Den enda som var avgjort billigare än de man kan köpa hemma skickar inte till Sverige:mad:
 
Redigerat:
Mad_Man skrev:
Den enda som var avgjort billigare än de man kan köpa hemma skickar inte till Sverige:mad:
sökte du på:
Rohrreinigungsschlauch?
 
Kan väl vara värt att prova, men jag är tveksam till att det fungerar bra.
Jag tror det är stor risk att dysan lyfter mellan reglarna och därmed tar i nästa vilket gör att man fastnar.

Ev sätta dysan på ett rör (lans) för att kunna styra den själv kanal för kanal.
 
JOW skrev:
Kan väl vara värt att prova, men jag är tveksam till att det fungerar bra.
Jag tror det är stor risk att dysan lyfter mellan reglarna och därmed tar i nästa vilket gör att man fastnar.

Ev sätta dysan på ett rör (lans) för att kunna styra den själv kanal för kanal.
Eftersom jag hade en bit slang liggande, så gjorde jag ett test, anslöt slangen till vattenkranen och försökte mata fram slangen i rännorna. Visst, det var lite bökigt, men det funkade ganska bra.

Men jag upptäckte en annan showstopper. Eftersom rännorna ligger vinkelrätt mot reglarna så uppstår det en liten flaskhals vid varje CC-avstånd. Vid dess flaskhalsar så samlas det så mycket skräp (med björlöv) att vattnet inte klarar av att föra skräpet igenom.

Så här behöver jag något som inte spolar bort skräpet, utan även "puttar" skräpet igenom flaskhalsarna
 
Bra spolslangar sprutar med en stråle framåt o flera bakåt. Den framåtriktade är till för att skapa väg för slangen
 
Nimajneb skrev:
Bra spolslangar sprutar med en stråle framåt o flera bakåt. Den framåtriktade är till för att skapa väg för slangen
Har du exempel på någon sådan? För jag lite svårt att hitta något...
 
Mad_Man skrev:
Men jag upptäckte en annan showstopper. Eftersom rännorna ligger vinkelrätt mot reglarna så uppstår det en liten flaskhals vid varje CC-avstånd. Vid dess flaskhalsar så samlas det så mycket skräp (med björlöv) att vattnet inte klarar av att föra skräpet igenom.
Det är här jag menar att man får problem.
Slangar för högtryck är oftast styva/stela, de minns hur de har varit rullade. Risken är att de går ur "banan" mellan reglarna.

Dysorna som även spolar bakåt brukar inte spola rakt bakåt utan vinklat utåt vilket innebär att dysan får lite lyftkraft och framåtkraft, detta kan göra att dysan åker ur "banan".

Sålänge man kommer genom varje flaskhals med bakåtspolande dysa kommer det att fungera, men om slangen krullar upp sig eller om dysan spolar ur sig själv mellan reglarna så blir det nog inget roligt jobb..

Därav mitt förslag att montera dysan på t.ex ett rostfritt klenrör, så långt som ditt tak är,
Detta ansluter du till högtryckstvätten och matar för hand i varje kanal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.