Läst om den där ölburkssiolfångaren som har oändligt många svar... en sak slog mig i allmännhet gällande effekten dom ger.

Låt säga att en luftsolvärmare tar 0 gradig uteluft, värmer det till 30 grader och pumpar in x atal kububik i timman.

=> vi får då en viss effekt på solfångarn. Enligt ölburkssidan så bolla han ju lite med olika flöden för att maximera effekten.....

MEN om man pumpar in x kubik/h eller 2*x kubik/h så innebär ju det att lika mycket inneluft som redan är uppvärmd pumpas ut. Netto effekten som tillförs är ju det som räknas...

Om man tex har 21 grader inomhus och skulle värma uteluft från 0 till 21 grader så tillförs ju ingen värme men solpanelen tar upp massa energi från solen. vi får däremot en "gratis" ventilation av inneluften...

Vad jag vill komma till är väll att det optimala borde vara en luftsolångare som tar en begränsad del uteluft, (bara det som behövs för ventilationen i huset) men och resterande del tas från inneluften???
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte tittat på ölburkssolfångarna på ett bra tag,
men är det inte så att fläkten/fläktarna som används har rätt låg kapacitet?

Så att det inte är någon större risk att man ventilerar för mycket.
 
Oavsett det så måste väll ändå nettotillförseln vara det som räknas...
 
Självklart är det deltaT som är det intressanta, men tar man garageluften och loopar den i värmaren så man värmer inneluften
 
Man kan ju också (och bör) tänka så att ventilationen är nödvändig, med ett visst flöde beroende på storlek och brukande. Man släpper då ut uppvärmd luft och hade, med andra uppvärmningssätt, tagit in kall luft som man sedan får värma upp (t.ex. med radiatorer eller liknande). Nu tar man istället in varm luft där det enda du betalar för är elen till fläkten. Släpper du ut säg 20-gradig luft och tar in 30-gradig med samma flöden så har du ju 10-grader netto värme. Detta motsvarar ju följande effekt (flöde: 10 l/s):

p=(q/1000)*c*densitet*deltaT=(10/1000)*1000*1.2*10=120W

Din nettoeffekt är ju sedan denna effekten minus fläktens effekt.
 
falkn skrev:
...Nu tar man istället in varm luft där det enda du betalar för är elen till fläkten. Släpper du ut säg 20-gradig luft och tar in 30-gradig med samma flöden så har du ju 10-grader netto värme...
Jag vill inte förringa dina uträkningar, de ser mycket bra ut!

Men en av tankarna med denna "solfångare" är väl att fläkten drivs av el från solceller.
Vilket är helt logiskt, för när solen inte lyser och värmer luften behöver fläkten inte gå heller.
Således betalar man inte för eldriften, förutom investeringen.
 
Min poäng är bara att om man pumpar in mer luft än man behöver rent ventilationsmässigt så är det ju rent slöseri.

för att beräkna tillförd effekt till huset måste man ta hänsyn till detta vilket krånglar till det hela... Om man redan har ett fungerande hus eller vad man nu ska kalla det...så blir la all tillförd luft en ökad ventilation? Borde det även inte finnas risk för ett övertryck i huset om man aktive pumpar in luft?? Detta i. Sin tur ökar ju risken för att luft träger ut genom konstruktionen på oönskade ställen
 
Arne999 skrev:
Min poäng är bara att om man pumpar in mer luft än man behöver rent ventilationsmässigt så är det ju rent slöseri.

för att beräkna tillförd effekt till huset måste man ta hänsyn till detta vilket krånglar till det hela... Om man redan har ett fungerande hus eller vad man nu ska kalla det...så blir la all tillförd luft en ökad ventilation? Borde det även inte finnas risk för ett övertryck i huset om man aktive pumpar in luft?? Detta i. Sin tur ökar ju risken för att luft träger ut genom konstruktionen på oönskade ställen
Nej, nu är du nog ute och cyklar!
Om man "redan har ett fungerande hus" lägger man inte ner en massa energi på en sådan här apparat.
Och övertryck? Där finns naturligtvis ventiler som kan ta hand om och ventilera ut luften.
 
Arne999 skrev:
Oavsett det så måste väll ändå nettotillförseln vara det som räknas...
Utan att besitta expertiskunskaper håller jag med dig ang. effekten. Den beräknas vid ett gynnsamt tillfälle när insugsluften är så kall som möjligt för det är då du har störst energiutväxling. Och övertryck ska man så vitt jag lärt mig undvika om det går.
 
Redigerat:
Smartast är ju att cirkulera inomhusluften till solfångaren och värma från tex 20 -> 40 grader.
Ingen risk för övertryck och man får värme till liten kostnad om ens någon beroende på om man har en solcell.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Om man "redan har ett fungerande hus" lägger man inte ner en massa energi på en sådan här apparat.
Jag syfta alltså på ventilationen. Om man har en fungerande ventialtion så bör man ju inte stopppa in massa extra från en solvärmare. Gratis värme är ju alltid gött oavsett så...
 
Smartast är ju att cirkulera inomhusluften till solfångaren och värma från tex 20 -> 40 grader.
Ingen risk för övertryck och man får värme till liten kostnad om ens någon beroende på om man har en solcell.
Japp frågan är då vilket energiutbyte man kan tänkas få/kvm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.