Hej,

Jag får lov att placera ett komplementhus på 25 km på en kompis tomt. Hon har två tomter men inte vatten och avlopp (men brunn). Hon håller på att renovera sin stuga. Jag vet inte om jag vill lägga såpass relativt mycket pengar utan att äga tomten (eller kanske arrendera), om något händer blir ju huset ganska värdelöst. Hon säger att hon inte får sälja tomten utan att ha vatten och avlopp. Kommunen kommer inte att dra detta förrän om 3-4 år (inget datum är fastställt så det är osäkert när). Jag tänkte föreslå att vi kunde avtala om att dela på kostnaden för vatten och avlopp och att jag sedan kunde få köpa den andra tomten. Låter det som ett bra förslag?
 
Varför skulle man inte få sälja en tomt som inte har avlopp?
 
Ni lär inte kunna "dela" på avgiften för vatten och avloppsanslutning. När fastigheten delas krävs du nog på en ny anslutningsavgift för den tomt du köper.
 
orparn skrev:
Ni lär inte kunna "dela" på avgiften för vatten och avloppsanslutning. När fastigheten delas krävs du nog på en ny anslutningsavgift för den tomt du köper.
Nu var det ju inte en delning av en fastighet , utan en tomt utan vatten och avlopp.
 
Det finns väl inget förbud mot försäljning av tomt utan vatten och av lopp. Frågan är däremot vad du har tänkt för 3-4 år går lika fort som en avlöning försvinner. Då står du där med ett hus på någon annans tomt som du inte äger och undrar varför ni blev ovänner när grannen hittar en köpare som betalar det pris hon vill ha.
 
cecar33 skrev:
Nu var det ju inte en delning av en fastighet , utan en tomt utan vatten och avlopp.
Dela på avgiften och sedan köpa loss en del av tomten enligt inlägg 1!
 
Var läser du det?

TS skriver
"Jag tänkte föreslå att vi kunde avtala om att dela på kostnaden för vatten och avlopp och att jag sedan kunde få köpa den andra tomten. Låter det som ett bra förslag?"​


Jag kan däremot tänka mig att det föreligger ett missförstånd, och att det inte medges något bygglov fören va frågan är löst och färdig.
 
Redigerat:
Då blir det ingen komplemnetbyggnad heller, om denna skall vara utförd som en bostad.
 
Det finns redan en bostad på hennes tomt sedan många år som hon nu rustar upp och bygger till. Så bygglov måste finnas. Hennes tomt består av 2 tomter så hon skulle kunna sälja den ena. Om hon säljer den måste ju den som bygger söka bygglov, men jag tycker det är konstigt att hon inte får sälja den utan va. Det jag skulle kunna tänka mig kunna fungera är att man avtalar någonting om jag sätter upp ett komplementhus på hennes tomt, att jag får köpa tomten när va installerats i så fall. Eller någon typ av arrende. Jag vill inte vara helt utlämnad åt vännen. Det kan ju som någon skrev hända mycket.
 
Det är troligen så här. OM du köper tomten så får du inte bygglov pga. vattenfrågan. Och nu har hon, eller ni båda funnit lösningen att du skall bygga en komplementbyggnad, som ju är bygglovsfri (såvida där inte är strandskyddsregler).

Men om du menar att du skall slå upp den på hennes andra tomt så går det inte. För då är det inte en komplementbyggnad. För att vara bygglovsbefriad så måste den byggas på samma fastighet som huvudbyggnaden.
 
Tack för svar. Det låter som en rimlig förklaring. Nu får jag ta ställning till om jag tycker att det är en bra idé att sätta upp ett komplementhus på hennes tomt, huset blir ju inte värt så mycket om något händer. Det kostar dock ca. 400 000.
 
Men menar du alltså att bygga huset på den fastighet som är bebyggd nu? Där kan du bygga utan bygglov. Men du kan ju aldrig köpa loss marken. Låter som en väldigt dålig investering. Banken lär inte vilja låna ut till ett sådant projekt.
 
Jag har i stort sett fått ja från banken. Men jag tycker själv att det kan vara en dålig investering. Jag undrar om arrende kan vara en bättre investering?
 
Eller om jag kan köpa hennes lediga tomt och själv ombesörja va. och bygglov. Då borde väl priset för tomten bli billigare dvs. man drar av för kostnaden för va.
 
Innan man bygger ett hus, så löser man ägar eller nyttjanderätten av marken.

Dvs. man köper tomten / fastigheten,
Om det inte är en egen fastighet så gör man följande.
köper marken och bildar en fastighet.

Om inte ägaren vill sälja så kan man arrendera marken.

Man bygger inte ett hus på någons annans mark utan att löst ägar/nyttjanderätten.

Vid arrende så se till att det avtalas skriftligt.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.