nu kanske jag kör ett inlägg som till ämne kanske inte ens är nåt som finns på detta forum överhuvudtaget?
Men nån som bott i husvagn året runt? för och nackdelar? jämfört med att bo i lägenheten? gör man inte ungefär samma sak i båda att sova, äta, tv, surfar på datorn osv? kanske?
t.ex man har egen tomt att stå på, kan betala granne för el, möjligen också tvättmaskin då har man ju egen trädgård och kan grilla också jämfört med lägenheten? nån som har några plus och minus i saken?
 
Prova och hyr en husvagn över en sommar på någon camping och testa.;)
En del älskar att bo i husvagn och andra hatar det.
 
Vad för husvagn tänker du dej? Det är ju rätt stor skillnad på en liten standardvagn och en villavagn.

Jag bodde i föräldrarnas kabe (smaragd 540 -88) de första månaderna som student. Största nackdelarna var:
-Ingen toalett, bara en porta potti
-Inget fast vatten (fylla tanken manuellt)
-Ingen elspis (körde med kokplattor)
-Mycket! ljud när det regnar
-Ingen dusch
-Trångt (lite golvyta)

En modern vagn tar väl bort många av nackdelarna, en villavagn de flesta
 
kanske lite tjatig nu men var en tanke för att man har ibland en förälder som tycker och tjatar att bättre köpa lägenhet då betalar du åt dig själv eller nåt än hyra och pengar går till nån annan?
då tänkte jag, jag trivs bäst i hus oavsett storlek så trivs jag bäst i hus med egen tomt så känns fritt och skönt så och jag har en tomt som ska byggas garage på tänkte jag( billigare och enklare än hus om man tänker ekonomiskt), varför inte smälla upp en husvagn eller nåt då, som sagt, grannen kan jag betala el till, tvättmaskin osv och är dem snälla kan man säkert få låna dusch ibland också. och känns borde vara billigare och kunna tjäna lite på de iaf om man trivs och när avbetalning på den är över. för jag tänkte, vad gör jag i min lilla ett på 36kvm, sover, äter, sitter vid datorn, tv, tvspel, böcker osv inte så mkt, blir de nån skillnad i husvagn? mer än att får en stor trädgård och kan grilla emellanåt?. =)

men jag är väl lite kräsen, vill inte ha nån gammal, utan siktar på att ta nån ny även det säkert blir nåt års avbetalning på den. har sett att en del nya har ju toa och dusch ska ju finns helt klart. Och vatten går väl att fylla på själv från nånstans om man tänker på de i minuset? så jag siktar inte på nån gammalt som kostar 10000kr eller nåt för att den är billig =) Utan nytt men ändå rimlig kostnad på avbetalning i nåt år t.ex kan byta hyran på lägenheten mot husvagn på avbetalning i några år möjligen om det krävs för en fräsch och duglig än.

edit: så tanken att fråga bara om det fanns folk som hade nån erfarenhet av det och vet hur de är med för och nackdelar. =)
 
Redigerat:
Visst fungerar det med husvagn ett tag, men jag tror du kommer tröttna på utrymmet och bekvämligheten. Även fast en 1a inte är så stor så är den säkerligen mer bekväm än en husvagn.
Du ska ha värme på vintern också.
Men om du har en tomt, varför inte bygga en mindre stuga, typ byggsats häbre? Kanske blir lite dyrare än en husvagn dock
 
Förstår din tanke med boendet men det är en hel del pyssel med att bo i husvagn året runt. Ligger borta på jobb och bor då i husvagn så jag vet. Vet även att uppvärmningen av en husvagn vintertid är ganska kostsam om du jämför med ett hus.
Även om du har toa i husvagnen så ska den tömmas någonstans och har man inget bra ställe för det så är det lite pyssel. Tror inte att din kommande granne ger dig tillåtelse till det på deras toalett mer än en gång iaf.
Gråvattnet, dusch och disk ska ju också tas hand om på ett bra sätt.
Dom sakerna kommer du inte undan även om du köper en helt ny vag eller en för 10000:-
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
En tomt med vatten och avlopp i kombination med en villavagn modell större kan säkert fungera. Jag tror inte man ska förlita sig på grannar utan se till att man kan klara allt på egen hand.

En tvättmaskin kostar ju en del pengar, tänk va många gånger du kan gå till lokala tvätten för den pengen :)

Här kan du se lite varianter från 40 000 kr till miljonklassen.
http://www.villavagnar.com/villavagnar

Kan nog vara vettigt att räkna lite på elkostnaden som lär dra iväg under vinterhalvåret.

Lycka till, jag tror absolut man kan få högre livskvalité i sådan här vagn är i en enrumslägenhet.
 
Några av nackdelarna är:
Uppvärmning vintertid - kostar mycket.
Väldigt varm sommartid.
Låter mycket när det regnar.
Dålig ventillation, blir lätt fuktigt.
Liten yta - svårt att bjuda hem kompisar.
Dålig säkerhet - lätt att göra inbrott i.
 
Om du har en tomt så finns ju också varianten att köpa en byggbod och ställa dit. Sådana ser man ibland till salu på blocket. Inget direkt svar på frågan, men ett sidospår. Det går säkert att ordna ett billigt boende i husvagn, men det kommer i många avseenden vara mindre bekvämt än en lägenhet eller ett hus.
 
en villavagn var väl inte helt dumt, fast då får jag nog stor kostnad på att gräva för vatten och avlopp istället? är väl inte vara billigt =/
 
B
En kompis (ensam tjej), köpte tomt, byggde friggebod och inredde. Bodde och den medan garaget byggdes, flyttades sedan in i garaget medan huset byggs. Byggandet har pågått något år nu då det är hon och hennes pappa som bygger allt.
Rätt mysigt i garaget, som en liten etta.

Ytterligare ett sidospår... :)
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Hur är det med friggebodsreglerna? Om det är utan bygglov upp till 25m2...så har jag hellre en Jabo-stuga på 25m2 än en husvagn...
 
Oavsett vad TS skall bo i måste han ha bygglov.
Om jag inte tänker fel får han heller inte lov att hämta el hos grannen utan måste köpa den direkt från elbolaget.
 
En bekant skiljde sig och sålde sitt hus för han orkade inte med allt pyssel med huset. Sen köpte han en helt ny Kabe som var fullutrustad så det blev som en lyxig sommarstuga. Sen bor/bodde han några år på camping här i stan. Han trivdes skitbra med det, fördelen var att det blev ruskigt billigt och han amorterade av vagnen på nolltid.
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
Jag skulle bli tokig av att sitta i en liten husvagn, men folk är olika.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.