Vi håller på att titta efter en lämplig diskmaskin och kriterie ett är att den ska vara tyst. Men vilka disktider det är på nya moderna maskiner :surprised: 150minuter!
I och för sig vid energisparprogrammet, men någon som vet vad ett normalt program tar?
(Har bl.a. tittat på electrolux 6261)
 
Vi har en 1år gammal Elektrolux och den tar ungefär 1½ timma på "tvättprogrammet A".

Då har jag iofs kopplat den till varmvattnet så den behöver inte värma så mycket....
 
Det är INTE energieffektivt att låta varmvattenberedaren ge varmvatten till diskmaskinen. Diskmaskinens element är mycket effektivare och du spar således ström/pengar på att koppla diskmaskinen till kallvattnet.

Bor du i lägenhet där varmvattnet är "gratis" så är det kanske en annan sak.

 
Fasting65 skrev:
Det är INTE energieffektivt att låta varmvattenberedaren ge varmvatten till diskmaskinen. Diskmaskinens element är mycket effektivare och du spar således ström/pengar på att koppla diskmaskinen till kallvattnet.

Bor du i lägenhet där varmvattnet är "gratis" så är det kanske en annan sak.
Vi bor i lägenhet (än så länge) så för oss är det billigare att koppla till varmvattnet, som ingår i hyran.

(Men att diskmaskinens element är effektivare håller jag inte med om, en elektrisk uppvärmning av vattnet har ju en verkningsgrad på närmare 100% oavsett om vattnet värms i beredaren (med elpatron) eller i diskmaskinen med elementet. Men betalar man varmvattnet själv är det som sagt dumt att koppla det till diskmaskinen då alla sköljningar också blir med varmvatten som kostar kwh att värma.)

 
Vi köpte nyligen en Bosch, där auto-programmet tar ungefär 130 minuter. Jag reagerade också på disktiden, har dock hört någonstans att det är torkningen som tar mest tid?

Vi har ett snabbprogram också, som bara tar en dryg halvtimme, men då bör inte disken var särskilt smutsig.

Är supernöjd med diskresultatet, den klassiska lasagneformen med riktigt fastbrända matrester blev hur ren som helst när vi körde autoprogrammet. 8)

// Kristina
 
koko skrev:
Är supernöjd med diskresultatet, den klassiska lasagneformen med riktigt fastbrända matrester blev hur ren som helst när vi körde autoprogrammet.  8)
:surprised: Kan det vara möjligt ???? Då är det ju en kanonmaskin! :D
 
Jag hade en Cylinda bänkmaskin (modell större & på den tiden i samma prisläge som golvmaskiner) som jag tyvärr slängde (och inte reparerade). Den finns inte längre på marknaden (troligen alltför dyr att tillverka - den höll dessutom 17 år). Den hade ingen torkfunktion utan disken torkade efter sista hetvattnet och luckan öppnades automatiskt för luftning. Denna torkfunktion var superb - både glas & matbestick blev mycket fina. Diskningen gick således snabbt - ca 30-40 minuter.

Finns det någon motsvarande golvmodell på marknaden? Jag vill inte vänta 2 timmar!
 
Ja, det är faktiskt möjligt, fast vi kanske fick en dopad, vi kom himla bra överens med säljaren på Siba. ;)

Just nu blir det väldigt lite hemlagat eftersom köket är en byggarbetsplats... Vi har byggt en liten vägg och ska sätta upp ett skåp till, och då måste man ju stöka ner precis hela köket, eller hur?!! ::)

Men när vi får ordning igen ska jag utmana diskmaskinen igen, kan rapportera tillbaka hur det gick. :)

// Kristina


 
Jesca_j skrev:
Då har jag iofs kopplat den till varmvattnet så den behöver inte värma så mycket....
Maskinen diskar inte lika effektivt om man kopplar varmvattnet till diskmaskinen.

En del av tvättprogrammet bygger på att den spolar runt kallt vatten först för att spola bort till exempel äggvite ämnen som koagulerar vid rätt låga temperaturer.

Och om man använder varmvatten så missar man den biten och ämnen som löser i kallt vatten men inte i varmt blir kvar...

Det brukar dock inte vara ett så stort problem eftersom diskmedlet är rätt effektivt, men något att tänka på ändå..
 
Diskmaskinen SKALL kopplas på kallvattnet, tro mig... ;)
 
Gummimembranet i inloppsventilen far illa om man kopplar varmvatten på diskmaskinen. Till slut tar den inte in vatten och man får repa diskmaskinen.

Alltså en snabbare process att få ta dit reparatörn som vet att ta betalt ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.