Hejsan! Till att börja med, jag har ingen aning om den här tråden hamnar rätt här, moderator får jättegärna flytta tråden om den är tokigt placerad!

Jag har precis köpt villa efter 5 år i lägenhet. Jag hann precis skicka iväg deklarationen innan köpet gick i lås, och som det varit hittills så har jag bara kastat in deklarationen så har det varit klart, har inte dragit av eller lagt till en enda grej tidigare så jag har haft det lätt med deklarationen.

Jag kom bara att tänka på det nu i veckan, vad kan jag komma att förvänta mig av nästa års deklaration? Anledningen att jag frågar är att jag skulle vilja ha en föraning om det kan bli en kalasfet restskatt när man köper villa? Jag har bott i hyreslägenhet alla dessa år, så jag har inte sålt min bostad utan endast sagt upp den (inte gjort någon vinst på min flytt med andra ord)

Hoppas någon kan ge mig en hint, fråga gärna om det är något väsentligt som man måste veta för att kunna ge svar. Tack för ett bra fora :) (och hoppas tråden hamnat rätt)
 
Varför skulle du få restskatt för att du köpt ett hus?

Tvärtom, de pengar du betalar lånet (räntan) är skattefria så du får tillbaka istället
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Grattis till huset! Du får ränteavdrag på lånen, och om du utnyttjar ROT dras detta av. Fastighetsvgiften finns ju som tidigare påpekat. :)
 
Hur funkar egentligen fastighetsavgiften?
När och hyr betalar man?
 
Oj, snabba svar här! :) jag är helt totalt färsk på detta med hus, därav min kanske något konstiga fråga. Men som det verkar är det då inget att oroa sig för!

Snabba puckar här, det gillar jag! :) jag kommer synas en hel del här på forumet framöver, jag är mekaniker till yrket och fritiden, har renoverat och byggt hotrod, men det här med hus å snickeri är ett stort mysterie för mig, det är så jag önskar att hus var gjorda i profilrör och plåt istället :) hoppas att det går att stå ut med en total amatör i villavärlden!

Tack för alla svar! :)
 
Kan du bygga hotrod så är nog husrenoveringar en bagatell för dig , nu kan du ju skippa toleranser på 0,1 mm och satsa på 0,5 cm istället.
Lycka till med huset..:D
 
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
Hur funkar egentligen fastighetsavgiften?
När och hyr betalar man?
Den ploppar upp på din deklaration och ingår sedan i summeringen av hur mycket du ska betala eller få tillbaka. Dock finns det ju ingen som betalar in skatten åt dig, som din arbetsgivare gör med skatten på lönen, så om du inte ligger plus i någon annan del av deklarationen så får du slanta in fastighetsavgiften på ditt skattekonto.
 
Fred vom Jupiter skrev:
Den ploppar upp på din deklaration och ingår sedan i summeringen av hur mycket du ska betala eller få tillbaka. Dock finns det ju ingen som betalar in skatten åt dig, som din arbetsgivare gör med skatten på lönen, så om du inte ligger plus i någon annan del av deklarationen så får du slanta in fastighetsavgiften på ditt skattekonto.
Aha!
Det är så det funkar.

Då är det ju lugnt. Jämkar inte och håller mig under statlig skatt så får alltid tillbaka en hyyfsad peng.

Kanske ska titta på deklarationen nästa år...
 
Du slipper fastighetsavgiften då ägaren av fastighetens vid beskattningsårets ingång skall betala. Så din deklaration nästa år handlar nog mer om uppskov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.