Har en lägenhet på 70kvm och kommer att flytta till en större lägenhet (115kvm) nästa månad. Tänkte att det är dags att ta en titt på el marknaden och försöka få till mig ett bättre avtal än det jag har nu. Kör med telge energi och ligger på 120öre/kwh inkl moms o skatt. Har typ inte ändrat på elavtalet sedan några år tillbaka och jag är väl medveten om att det avtalet jag har är nästan dubbelt så dyr än dagens avtal!

Har varit på elskling.se och kollat runt där för bästa pris, men kollar man rejta.se och i stort sett alla dessa företag som bjuder billig el verkar vara bluff firmor då dessa automatiskt höljer priserna efter 3 månader.

Det jag fastnat för är el från Telinet (Fast pris: http://www.telinet.se/el-till-fast-pris/ ). Månadsvgiften ligger på 19kr vilket är väldigt lågt jämfört med dom andra som brukar ligga på ca 40kr. Nuvarande förbrukning ligger på 2500kwh men kommer nog att öka till 3200kwh efter att jag flyttat till nya lägenheten. Kostnaden för 3100kwh, 3 månaders fast pris ligger på 71.48öre/kwh.

Är detta ett bra pris samt ok företag? Eller har ni själva tips på andra bättre och mer pålitligare el företag som inte tar överpriser på el?

Tack! MEME-539.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det viktiga är att du ordnar ett avtal och inte fortsätter med tillsvidarepris. Med din låga förbrukning kommer det inte att skilja mer än ett par hundra om året i alla fall. Tänk på att överföringsavgiften tillkommer till priset du tittar på.
 
Varför ska du binda överhuvudtaget? Det blir dyrare över tid.

Hur har du räknat ut förbrukningsökningen, förresten?
 
Ta rörligt, det är ingen vits att säkra elpriset när man förbrukar så lite.
 
Vi bor i villa enplan med källare, 100+100, två vuxna tre barn, bara hushållsel ca 4300kWh/år. Vi kör med "rörligt spot", den elleverantör vi köper elen från har ingen avi-/fakturaavgift om man kör med e-faktura.
 
Demmpa skrev:
Vi bor i villa enplan med källare, 100+100, två vuxna tre barn, bara hushållsel ca 4300kWh/år. Vi kör med "rörligt spot", den elleverantör vi köper elen från har ingen avi-/fakturaavgift om man kör med e-faktura.
hmm vilken elleverantör kör du med?
 
mycke_nu skrev:
Ta rörligt, det är ingen vits att säkra elpriset när man förbrukar så lite.
skulle jag välja rörligt pris så blir det ju mycket dyrare. kolla in skärmdumpen MEME-541.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vilken elleverantör kör ni med då?
 
Det måste vara en kraftig rabatt på tremånadersavtalet. Telinet är bra, jag betalade 17 öre fast pris under förra vintern, men det gällde bara nya kunder. Efter de tre månaderna var rörligt billigast.
 
phattrance skrev:
skulle jag välja rörligt pris så blir det ju mycket dyrare. kolla in skärmdumpen
Jag vet inte om jag missar något, men jag ser bara på skärmdumpen vad bundet i tre månader kostar. Jag ser ingenting om rörligt pris där. Vad är meningen med att binda så kort tid som tre månader, och vad skulle det rörliga priset bli? Gör du verkligen en rättvis jämförelse när du säger att du betalar 1,20 per kWh idag? Det låter väldigt mycket om du inte har räknat med lite fasta avgifter också.

Jag har Telge energi bundet ett år 91,49 öre per kWh inklusive skatt och moms. Det kommer jag när bindningstiden är slut sannolikt att ha förlorat på jämfört med om jag valt rörligt pris då det var en så värdelös vinter.

Edit:
Jag ser nu att det var två olika dumpar du visat.
 
Redigerat:
mycke_nu skrev:
Det måste vara en kraftig rabatt på tremånadersavtalet. Telinet är bra, jag betalade 17 öre fast pris under förra vintern, men det gällde bara nya kunder. Efter de tre månaderna var rörligt billigast.
Grejen med Telinet är ju att dom har en väldigt låg månadsavgift som ligger på 19kr. Känns som att det är viktigare med en låg avgift än en låg kwh pris om man bor i lägenhet
 
Avemo skrev:
Jag vet inte om jag missar något, men jag ser bara på skärmdumpen vad bundet i tre månader kostar. Jag ser ingenting om rörligt pris där. Vad är meningen med att binda så kort tid som tre månader, och vad skulle det rörliga priset bli? Gör du verkligen en rättvis jämförelse när du säger att du betalar 1,20 per kWh idag? Det låter väldigt mycket om du inte har räknat med lite fasta avgifter också.

Jag har Telge energi bundet ett år 91,49 öre per kWh inklusive skatt och moms. Det kommer jag när bindningstiden är slut sannolikt att ha förlorat på jämfört med om jag valt rörligt pris då det var en så värdelös vinter.

Edit:
Jag ser nu att det var två olika dumpar du visat.
Jag har också Telge energi, ligger som sagt på 120öre kwh samt 41kr i månaden. ligger inne på ett väldigt gammalt avtal som jag ska byta från nu
 
phattrance skrev:
hmm vilken elleverantör kör du med?
Storuman Energi
http://www.storumanenergi.se/kundservice/eavtal#c
"
Vad är e-avtal?
E-avtal är vår elektroniska tjänst för att minska våra pappersutskick och spara på miljön. Du tecknar själv ditt avtal online på vår hemsida och anmäler själv om E-faktura hos din internetbank, när du får ditt kundnummer hos oss. Avtalet går endast att kombinera med E-faktura. E-avtalet ger dig rabatt på hela uppläggningsavgiften som normalt är 125 kr. Du slipper även vår fakturaavgift eftersom betalningsalternativet E-faktura är helt kostnadsfritt. Dessutom så får du ett lägre elpris om du väljer Fastpris när du tecknar E-avtalet.
"
 
Demmpa skrev:
Storuman Energi
[länk]
"
Vad är e-avtal?
E-avtal är vår elektroniska tjänst för att minska våra pappersutskick och spara på miljön. Du tecknar själv ditt avtal online på vår hemsida och anmäler själv om E-faktura hos din internetbank, när du får ditt kundnummer hos oss. Avtalet går endast att kombinera med E-faktura. E-avtalet ger dig rabatt på hela uppläggningsavgiften som normalt är 125 kr. Du slipper även vår fakturaavgift eftersom betalningsalternativet E-faktura är helt kostnadsfritt. Dessutom så får du ett lägre elpris om du väljer Fastpris när du tecknar E-avtalet.
"

aaaah fan va bra! det är just det jag var ute efter, att slippa alla "fasta" avgifterna som dom flesta elleverantörer lägger på o smyg.

Om jag vill ha ett rörligt pris hos dem, är det "Rörligt spotavtal" som jag ska köra på då?
 
phattrance skrev:
Jag har också Telge energi, ligger som sagt på 120öre kwh samt 41kr i månaden. ligger inne på ett väldigt gammalt avtal som jag ska byta från nu
Det jag undrar är om dessa 120 öre inkluderar de 20,5 öre/kWh som överföringen kostar. Den kostnaden kommer du även framöver att få betala till Telge energi. Du kanske har koll på det och i så fall är min kommentar onödig, men om du missat det så är du inte först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.