Flyttade in för 2 1/2 år sedan , och konstaterar att tilluftsaggregatet Ta 450 är installerat upp och ned och utan den skumplastskiva som den ska vila på dessutom sitter från och tilluft installerat nära varandra på taket,,,,, helt sjukt alltså ,har idag kol orkar inget.
Hur sjutton det servande företaget och tillika installatörer missat detta..........
Ansvars frågor och vem ska betala och rätta till det hela.......byggår -89....
 
Helt sjukt.
 
Undrar jag ska gå vidare ,kan jag kräva av ansvarig installatör som fortfarande sköter servicen av vår anläggning totalt 10 stycken, är det någon som kan tipsabästa sättet att gå vidare för som det är idag funkar det inget vidare det vill säga luftenkänns inte fräsch försäkrings ärende?.. Tacksam för alla svar från dom som kan ngt om det juridiska.
Jag flyttar snart ner till stugan....så dåligt är det eller andra förslag mottages med tacksamhet
Med vänlig hälsning
Johan Öhman *Laxne*
 
Jag bara ögnade igenom montageinstruktionen men vad jag förstår kan man lägga ditt tilluftsaggregat på båda hållen, detta för att ändra flödesriktning (vänster/höger i förhållande till serviceluckan).
Alltså aggregatet fungerar lika bra upp och ner.

Skumplasten på "undersidan" är nog för att minska vibrationer, har du problem med ljud från anläggningen?

Angående takhuvarna är du säker på att det är tilluft och frånluft på taket?
Man brukar ha två huvar på taket, ett utblås från frånluftsvärmepumpen och ett utblås från köksfläkten.
Friskluft till tilluftsaggregat brukar sugas in genom ett galler i vägg eller takfot.

Vad har du för problem med ventilationen?
 
Dålig luft trots rena filter, jag läste iigenom installationsanvisningen från IVT jo visst står det att det ska vändas för att ändra flödes riktningen samt "IVT 450 skall monteras på den medföljande skumplastskivan så att aggregatet ej får direkt kontakt med ngn byggnadsdel" Uteluftsgavelenssidan med cirkulationsintag får ej blockeras" hittar inte tilluftsintaget i varken takfot el vägg takfoten är för övrigt inklädd, Cirkulationsintaget funkar inget alls och är inklämt med rör dragningar framför till TA ,i övrigt bra drag i utsugs ventilerna men luften känns aldrig ren och fin sas, märkte det tydligt när vi kom hem igårkväll, som en vägg.......av luft?????? v
 
Suger det dåligt i cirkulationsintaget tyder det på att något hänt med tilluftsaggregat eller kanalsystem.
Fungerar inte tilluften men frånluften suger så är risken att det dras in luft i huset via väggar m.m.

För jag tror inte aggregatet sitter upp och ner eller att skumplast skivan påverkar luften i huset, låter mer som en trasig tilluftsfläkt, tätt batteri i tilluftsaggregat eller att något hänt med kanalsystemet.
 
Hej enl PDF filen så sitter ovansidan nedåt! så Då är den fel monterad. Ska prata med en granne som är jobbar med ventilation innan jag går vidare......
 
Har du varit och tittat hos någon granne?
För om aggregatet sitter upp och ner påverkar det inte luftflödet i sig, fläktar fungerar lika bra på alla håll.

Har du luftriktning åt höger eller vänster? (Sitter cirkulationsintaget till vänster eller höger)

Du har nog något annat fel i anläggningen, har du en kunnig granne så ta hjälp av denne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.