Filjonte tycker jag mest är krångel. Ganska långsam metod också.

Bland den uppsjö av utrustning som finns för att fila kedjor är den här bland de som är enklast att lära sig, och ger ett bra resultaT:
http://www.stihl.se/STIHL-produkter...ärd-och-kedjor/22288-1630/Multifil-2-i-1.aspx

Åk till en fackhandel som säljer Husqvarna, Jonsered eller Stihl, de kan ge dig lite tips om hur du gör. Det är en hel vetenskap om man vill. Då får du rätt grejer för din kedja också, för det är inte så enkelt så att det är samma saker till alla kedjor.
 
Nonkan skrev:
Filjonte tycker jag mest är krångel. Ganska långsam metod också.

Bland den uppsjö av utrustning som finns för att fila kedjor är den här bland de som är enklast att lära sig, och ger ett bra resultaT:
[länk]

Åk till en fackhandel som säljer Husqvarna, Jonsered eller Stihl, de kan ge dig lite tips om hur du gör. Det är en hel vetenskap om man vill. Då får du rätt grejer för din kedja också, för det är inte så enkelt så att det är samma saker till alla kedjor.
Finns det någon mall eller liknande med i det kitet eller hur funkar det?
 
Hela filen är en mall, den ger rätt vinklar och tar ryttaren på samma gång.
 
Har en filjonte i en låda och använder den gamla Stihlen med hållare för rundfil och vinklar, sedan vanlig fil för ryttare.
Men den verkar smidig och skull kunna bli ett inköp.
 
Åh fasen, det låter ju jäkligt smidigt. Så då behöver jag ingen erfarenhet sedan innan och måste inte själv veta vilken vinkel jag ska hålla den i då eller?
 
Hålla den i rätt vinkel behöver du, men den har inbyggd guide för det så det är inte så svårt. Dock viktigt att få rätt mall till din typ av kedja, så åk till närmaste åf som säljer Stihl, de visar hur du använder mallen.
 
Jag kan också rekommendera Stihlgrunkan, det är den bästa filmallen jag har prövat. Just det att den tar både tand och ryttare samtidigt gör ju att den blir snabbjobbad. Komplettera med ett sånt där litet skruvstäd man kan slå ner i en stubbe så har du allt som behövs för att hålla sågen i bra skick även ute i skogen.
 
Hej! fila motorsågskedjor är ingen raketforskning, men behöver övning innan det blir 100% men med en bra mall kommer du helt klart att få det så bra att det är ok att såga med, om jag får komma med ett råd så är det att du ska gå till en åf och ha med dig uppgifter på vad det är för kedja du ska fila. kedjor har olika bredd och delning beroende på vad du har för såg och du ska ha en mall samt rätt fildiameter till den kedja du använder. filarna har olika diameter beroende på vilken kedja du har. har du inte kvar paketet som kedjan låg i då den var ny så ta med hela sågen så du får rätt filutrustning till din såg. köp även en flatfil så du kan fila bort graderna som blir på svärdet då det nöts i annat fall kan det bli så att kedjan kan vicka i sidled på svärdet. vänd även på svärdet med jämna mellanrum, på så vis förlänger du livslängden på svärdet genom att nöta båda sidor på svärdet lika. läs även på paketet som kedjan låg i då den var ny. där brukar det vara angivet alla vinklar som kedjan ska filas med, något som också är bra att ha är ett litet bryne eller en hård träbit för att få bort rå-eggen som blir på tandens ovansida då du filar.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Tack för era svar. Ska åka till en Stihl åf nästa vecka och köpa en sån där mall som nämndes tidigare.
 
Är du lat köper du:

http://www.clasohlson.com/se/Kedjeslipmaskin-Cotech/30-9678

Jag har en sådan som jag är nöjd med.

Sen är det en del saker att tänka på, så man inte behöver slipa om så ofta.
Sten, jord grus spik är självklart obra för en kedja.
Har stocken släpats före sågning brukar jag barka där jag tänker såga.
Det som måhända inte är självklar är tex att ett träd som står vid en (grus) väg har ett inbyggt "slipmedel" i barken från det damm bilarna har rivit upp.
 
...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.