oceanis skrev:
Det ser iofs ut som något runnit vid första anblicken men om man tittar så verkar det bara vara på den plana vertikala ytan som skadorna finns. Om det har runnit borde det ha runnit in mot fönstret också och orsakat samma fläckar på undersidan av spröjsen.

Jag lutar mer åt att det är täckningen av fönstren som är boven, tex en plasttäckning som jag förutsätter varit på fönstren under byggtiden när man tex putsat fasaden. Kanske t.o.m så att den slitit på färgen av att den stått och slagit i vinden mot de vertikala ytorna.

Jag undrar om det inte är så att alla fönster är vitmålade original och får en omgång lack när man beställer i annan kulör. Det kan vara så att den färgen inte varit hundra uthärdad och det man ser som ljusa fläckar är den vita underfärgen som lyser igenom.

Bara en teori bland många baserat på det man ser på foton.
Jag tror att du slog huvudet på spiken. Dessa fönster stod inplastade i en carport i ett halvår Vi vet när de ankom byggarbetsplatsen. Med bästa hälsningar BM
Men hur ska vi angripa problemet?
 
Tråkigt för er. helst när det är ett nytt hus.
Mycket knepigt att få rätt.
 
elmont skrev:
Eller lägga några timmar på att måla om fönstren.
Det är aluminium så det är nog inte det som TS tänkt sig kanske.(y)
 
Totalentreprenad då är det ju entreprenören som skall lösa problemet inte Elitfönster, någon har tagit emot fönstren och därmed godkänt dessa.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
O
cecar33 skrev:
Totalentreprenad då är det ju entreprenören som skall lösa problemet inte Elitfönster, någon har tagit emot fönstren och därmed godkänt dessa.
Jag tänkte precis samma tanke! Förutsatt att TS inte beställt fönsterna själv?!
 
Det där beror med största sannolikhet på plasten som fönstren varit täckta med under byggtiden. Jag har exakt likadana fläckar på några fönster och det listade jag ut berodde på plasten. Detta händer när fönstren står ute, verkar bli nån reaktion när plasten utsätts för sol, väder och vind.
Så ett tips. Slit av plasten runt fönstren så fort ni får dem levererade
 
  • Gilla
Britt-Marie Lindström
  • Laddar…
Britt-Marie Lindström skrev:
Jag tror att du slog huvudet på spiken. Dessa fönster stod inplastade i en carport i ett halvår Vi vet när de ankom byggarbetsplatsen. Med bästa hälsningar BM
Men hur ska vi angripa problemet?
Jag skulle definitivt provat att använda polish med ett mycket svagt slipmedel i. Absolut inte rubbing för det ger slipränder som sen blir svåra att få bort. Jag skulle provat med ett vanligt bilpolish (inte vax). Prova på ett ställe och bara en liten bit och se vad som händer.
 
Ingen vill ta sitt ansvar. Men som jag ser är ansvaret Varbergs Hus. Eftersom de tog emot leveransen och godkände den. Fönster och altandörrar stod som sagt inplastade i ett halvår i en carport.Det blir en stor kostnad om alla karmar och spröjs ska bytas. Elitfönster har redan fått byta alla fönsterkassetter. Treglas fönsterna var ej täta, en miss från fabriken i Polen.
 
Britt-Marie Lindström skrev:
Ingen vill ta sitt ansvar. Men som jag ser är ansvaret Varbergs Hus. Eftersom de tog emot leveransen och godkände den. Fönster och altandörrar stod som sagt inplastade i ett halvår i en carport.Det blir en stor kostnad om alla karmar och spröjs ska bytas. Elitfönster har redan fått byta alla fönsterkassetter. Treglas fönsterna var ej täta, en miss från fabriken i Polen.
Ok det var ju tråkigt att det inte gick.

Är inte aluminiumplåten löstagbar på karmen. Det vet jag går på vissa fönster men det är pilligt att få av den.
Det man kan göra och som jag vet helt säkert (eftersom jag varit med om en sådan reklamation) är att plocka ut alla yttre delar och lacka om.

I det fallet jag känner till var det fel kulör som var levererad och där tog man ut allt och lät lacka om i den rätta kulören vilket inte var så värst dyrt. Men det förutsätter att fönstret är konstruerat så man kan plocka ut delarna.

Naturligtvis ska entreprenören se till att detta blir löst, oavsett metod.
 
Redigerat:
  • Gilla
Britt-Marie Lindström
  • Laddar…
Pröva med Sidol då ? Och om det fungerar så lägger du på lite bilvax.
 
Britt-Marie Lindström skrev:
Ingen vill ta sitt ansvar. Men som jag ser är ansvaret Varbergs Hus. Eftersom de tog emot leveransen och godkände den. Fönster och altandörrar stod som sagt inplastade i ett halvår i en carport.Det blir en stor kostnad om alla karmar och spröjs ska bytas. Elitfönster har redan fått byta alla fönsterkassetter. Treglas fönsterna var ej täta, en miss från fabriken i Polen.
Det var ju en totalentreprenad, då är ansvaret solklart byggarens. Håller ni inne några pengar?

Jag tycker att ni borde kunna höra med Elitfönster om det går att byta ut Al delarna, och få ett materialpris från dem, ta in en offert från en annan byggare på vad det kostar att demontera/ och återmontera.

Ge er entreprenör ex. 3 veckor på sig att ordna problemet, annars får den andra firman göra det, och ni stämmer entreprenören på pengarna.
 
Redigerat:
Hur ställer sig varbergshus till reklamationen? Har de godkänt den eller har de avslagit den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.