Har fått tips om att man kan foga ett golv med linoljekitt innan man målar det med linoljefärg. Är det någon som har erfarenhet av detta?
 
Har ingen erfarenhet av kitt på golv men jag tror att latexfog är bättre. ;)
 
linoljekitt torkar väldigt långsamt och skall inte övermålas på 3 veckor
 
Linoljekitt blir ändå ganska hårt när det torkar (blir torrare)

Du kanske ska köra med latex eller "riktig" fogmassa från Casco eller annan lev.?
 
Hmm...
Talade med Allbäcks Linoljeprodukter (www.linoljeproduker.se) i Skåne som har erfarenhet av detta. Dom har testat och hävdar att man inte behöver vänta tills kittet torkat så länge man målar över med linoljefärg då dessa har samma kemi. Dom säger att det är en nackdel att blanda två kemier som latexfog och linoljefärg. Är det någon som har erfarenhet av Linoljefärg+latexfog?

Jag vill definitivt ha linoljefärg då den slits mycket snyggare på ett golv.
???
 
Man kan inte vänta tills kitet har torkat helt för det tar hur länge som helst. Men kitttilverkaren vars linoljekitt vi använder rekomenderar att man inte ska måla över det på 3 veckor. Risken är att ytan blir rynkig och det ser ju inte så snyggt ut
 
Voortrekker skrev:
Dom har testat och hävdar att man inte behöver vänta tills kittet torkat så länge man målar över med linoljefärg då dessa har samma kemi. Dom säger att det är en nackdel att blanda två kemier som latexfog och linoljefärg.
Låter förnuftigt!
gaia
 
Att blanda oljebaserade och vattenbaserade produketer är väl aldrig rekommenderat?
 
Kan nu meddela hur det gick...
Kittet är ganska svårarbetat och det tar lång tid. Rekommenderas ej om man har stora springor och "rörligt" golv. Vi spenderade 5 timmar till ca 25 m fog innan vi gav upp. Kittet rörde sig och smulade när vi gick på golvet. Gick därför över till Latexfog som fungerade alldeles utmärkt, även att måla över!
Kan tänka mig att linoljekitt fungerar till lite mer stabila golv men var beredd på petjobb!
 
Kan nu meddela hur det gick...
Kittet är ganska svårarbetat och det tar lång tid. Rekommenderas ej om man har stora springor och "rörligt" golv. Vi spenderade 5 timmar till ca 25 m fog innan vi gav upp. Kittet rörde sig och smulade när vi gick på golvet. Gick därför över till Latexfog som fungerade alldeles utmärkt, även att måla över!
Kan tänka mig att linoljekitt fungerar till lite mer stabila golv men var beredd på petjobb!
Tack! Det är precis sådana här erfarenheter vi skall dela med av oss av till andra. :D
 
Jag har svårt att förstå varför man skulle behöva vänta 3 veckor, när jag kittat och målat fönster med linoljekitt och linoljefärg har det gått att måla efter någon dag. Det räcker att ytan är torr för att slippa rynkor.
 
Tror att det beror på att linoljefärg ska målas tunt (mkt tunt), och bearbetas in i träet. För ändamålet är riktiga linoljepenslar styvare än vanliga penslar till plastfärg av olika slag. Då måste kittet vara relativt hårt för att inte deformeras vid målning. Målar man med vanliga penslar så blir linoljefärgskiktet lätt för tjockt, med skrynkling som resultat. Förtunnar man linoljefärgen så minskar risken.

Sedan misstänker jag att det också kan vara skillnad på linoljefärg och linoljefärg. Olika tillsatser och ev utspädda med förtunning.

Kan kanske vara skillnader även vad gäller linoljekitt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.