Som sagt har två blåa tunnor som jag vill använda till regnvatten för att vattna i trädgårdslandet med. Det har dock varit polyaluminium hydroxid från brenntag i dem. Hittade lite kring att det är ett flockningsmedel. Det ska tydligen vara vattenlösligt. Dock är det varningar både för andning hudstänk och förtäring! Så min fråga är om dessa går att använda som vattentunnor till grönsakerna och om det går hur ska de rengöras( de är ursköljda men det luktar lite surt om dem trots detta)?
 
Jag skulle nog slänga tunnorna på tippen om jag vore det minsta osäker på det kemiska som har varit i dom.
Skaffa andra tunnor som det inte har varit något hälsovådligt i är min rekomendation.;)
 
Använd som regnvatten/bevattningstunnor denna säsongen. Undvik att vattna grönsakerna dock. Tror inte att det är någon fara, men för säkerhets skull. Plast har en förmåga att ta åt sig smak/lukt samt avge. Det klingar av.
 
Micro skrev:
Jag skulle nog slänga tunnorna på tippen om jag vore det minsta osäker på det kemiska som har varit i dom.
Skaffa andra tunnor som det inte har varit något hälsovådligt i är min rekomendation.;)
jo det är bara det att jag hittar inga andra tunnor nära mig annars hade jag gjort det direkt! Men eftersom det är ett flockningsmedel till vatten känns det ju inte som det borde vara så farligt eller? Sedan är det ju vattenlösligt så det borde väl räcka att skrubba dem med vatten? Jag misstror inte er som svarat att jag ska slänga dem, utan ville bara ge lite mer funderingar kring mina tankar!
 
Micro skrev:
Jag skulle nog slänga tunnorna på tippen om jag vore det minsta osäker på det kemiska som har varit i dom.
Skaffa andra tunnor som det inte har varit något hälsovådligt i är min rekomendation.;)
Vad ska det ha varit i tunnorna för att dem ska vara bra? Är inte kemist och inte så smart så här tidigt på söndags morgonen:)
 
Kromo skrev:
jo det är bara det att jag hittar inga andra tunnor nära mig annars hade jag gjort det direkt! Men eftersom det är ett flockningsmedel till vatten känns det ju inte som det borde vara så farligt eller? Sedan är det ju vattenlösligt så det borde väl räcka att skrubba dem med vatten? Jag misstror inte er som svarat att jag ska slänga dem, utan ville bara ge lite mer funderingar kring mina tankar!
Det är ingen fara men omsätt vattnet i dom några gånger innan du vattnar grönsakerna.
Ja, det är ett flockningsmedel som används på vattenverk i små koncentrationer och som avskiljs innan det går ut på ledningsnätet.
 
alex86 skrev:
Det är ingen fara men omsätt vattnet i dom några gånger innan du vattnar grönsakerna.
Ja, det är ett flockningsmedel som används på vattenverk i små koncentrationer och som avskiljs innan det går ut på ledningsnätet.
Menar du alltså att fylla dem med vatten hälla ut det fylla hälla ut fylla hälla ut. Behöver vattnet stå kvar emellan fyllningarna ett tag i så fall hur länge? Tänkte om det lakar ur medlet bättre
 
Kromo skrev:
Menar du alltså att fylla dem med vatten hälla ut det fylla hälla ut fylla hälla ut. Behöver vattnet stå kvar emellan fyllningarna ett tag i så fall hur länge? Tänkte om det lakar ur medlet bättre
Ja låt det stå en stund då kommer flockarna att sjunka till botten. Använd gärna "smutsigt" vatten. Blanda i lite kompost eller något annat biologiskt.
 
alex86 skrev:
Ja låt det stå en stund då kommer flockarna att sjunka till botten. Använd gärna "smutsigt" vatten. Blanda i lite kompost eller något annat biologiskt.
Okej så jag fyller med vatten blandar i några liter kompost låter stå några timmar heller ut det gör om samma sak ett par gånger till. Sedan färdigt?
 
Kromo skrev:
Okej så jag fyller med vatten blandar i några liter kompost låter stå några timmar heller ut det gör om samma sak ett par gånger till. Sedan färdigt?
Japp, räcker nog med ett par gånger och någon halvtimme. Spola sedan ur den.
 
  • Gilla
Kromo
  • Laddar…
alex86 skrev:
Japp, räcker nog med ett par gånger och någon halvtimme. Spola sedan ur den.
Okej lysande tack för svaren. Bara så där lite på sidan av. Vad är det som händer närmande gör som jag ska? Reagerar medlet på komposten och flockar sig i klumpar? Men det finns ju typ inget medel kvar tunnorna är ju tömda och ursköljda och skrubbade med vatten, blir det ändå den effekten med klumpar? Vad är riskerna med medlet på grönsaker? Att de dör eller att den som äter dem blir dålig?
 
Jag har för mig att PAC är negativt laddat och drar då till sig positivt laddade partiklar som då blir större och tyngre vilket gör att de faller till botten.

Har du tvättat ur dom är det säkert ingen fara ändå.
 
alex86 skrev:
Jag har för mig att PAC är negativt laddat och drar då till sig positivt laddade partiklar som då blir större och tyngre vilket gör att de faller till botten.

Har du tvättat ur dom är det säkert ingen fara ändå.
Såg just en jönssonligan film säger som vanheden : lysande sickan!!!
 
Charles-Ingvar! :p
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.