Tjena
Precis klätt färdigt mina innerväggar på altanen och vill nu sätta ett innertak.
Så här är det byggt.
Det är ett sadeltak med 19graders lutning per sida. Takstolarna är av 145*45 och öppet ända upp till nock. På dessa ligger 28×70 bärläkt som mitt plåtak är skruvat i. Altanen är och ska förbli oisolerad.

Det jag vill är att bara smälla på med panel på takstolarnas under sida, går det med tanke på kondens från plåttaket? Upplever ingen kondens bekymmer idag. Blir ju en luftpalt på 173mm mellan ytter och innertak. Vad tror ni?
 
Var nere på bygghandeln idag och diskuterade men en säljare. Han sa att jag kunde spänna kondens väv mellan bjälkarna, eller spika väven under bjälkarna och sen på med panelen. Alternativ 2 låter intressant.
Men han sa också att kondensen inte kommer bli så stor så ev blir det inte något problem alls. Jag frågade om jag kan använda byggplast istället för den här kondensväven(har det liggandes hemma) och det visste han inte men antog att det borde funka.

Med andra ord är jag lika klok nu som innan:(.

Så här ser det ut nu
altantaket.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bara att spika/skruva upp innertak.
Vi har samma princip, suttit i 10år utan problem.
 
jag skulle ha isolerat med iaf en 45a, inte som isolering mot kyla utan mot värme.
Kan bli fruktansvärt hett i rummet på sommaren om solen ligger på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.