Jag byggde ett staket med impregnerat virke och undrar när kan man måla den? Vissa säger att man inte får måla impregnerat staket på minst 1år. Stämmer detta?
 
  • Gilla
Patrik N och 1 till
  • Laddar…
S
då tryckt virke brukar förvaras utomhus. så kan den vara riktigt blött.
 
  • Gilla
elektro
  • Laddar…
Om ditt virke var ny impregnerat när du köpte det så ska du nog vänta 1år så det får torka ur ordentligt och färgen får en chans att krypa in i virket.
 
  • Gilla
elektro
  • Laddar…
Det blir ett år i juni men hur vet jag om det går att måla eller inte? Finns det nåt sätt man kan kolla upp detta?
 
S
bara måla då. men kolla så att det torkat kolla fukten i träet med mätare
 
  • Gilla
celox
  • Laddar…
Behövs inte kollas med fuktighetsmätare (man kollar ju inte panelen på huset), det är bara att måla på! Använd ett färgsystem med grundolja, grundfärg och slutfärg för bästa hållbarhet.
 
Helioz skrev:
Behövs inte kollas med fuktighetsmätare (man kollar ju inte panelen på huset), det är bara att måla på! Använd ett färgsystem med grundolja, grundfärg och slutfärg för bästa hållbarhet.
Fast det gör man väl ändå?
I min värld är det bättre att mäta och bli säker än att chansa på att det är torrt!
Dessutom är det ingen större kostnad att mäta fukten i trät..
 
S
Helioz skrev:
Behövs inte kollas med fuktighetsmätare (man kollar ju inte panelen på huset), det är bara att måla på! Använd ett färgsystem med grundolja, grundfärg och slutfärg för bästa hållbarhet.
panel har ju bättre med skydd. staket är mera utsatt. inte ofta det finns tak på ett staket
 
Detta är inget jag är expert på direkt, men grundolja känns väll lite overkill på impregnerat virke eller?
 
patrik19836 skrev:
Detta är inget jag är expert på direkt, men grundolja känns väll lite overkill på impregnerat virke eller?
Motverkar sprickbildning i träet och förlänger hållbarheten ytterligare.
 
Ok då har jag lärt mig nått nytt :)
 
Ett alternativt sätt att kolla fuktigheten är att fösöka minnas när det regnade senast...

Har det varit soligt och torrt i nån några dar / nån vecka är staketet torrt regnade det igår är det fuktigt.

/ATW
 
  • Gilla
celox och 2 till
  • Laddar…
Helioz skrev:
Motverkar sprickbildning i träet och förlänger hållbarheten ytterligare.
Men samtidigt blir det tidigare underhållsfria staketet inte längre underhållsfritt :)
 
HenrikP skrev:
Men samtidigt blir det tidigare underhållsfria staketet inte längre underhållsfritt :)
Självklart är det enklaste att inte måla alls. Tryckt virke är garanterat att klara 20 år utomhus utan någon som helst behandling (även olja).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.