Vad får dig att tro att det är asbest? Ser ut som Masonit tycker jag.
 
Grannen kom och sa att det kunde vara asbest. Vi har en asbestskiva hemma i pannrummet och dom är inte helt olika. Jag har ingen aning men vore bra att veta:) Det är ganska tungt och om man bryter lös en bit är det som kakel om man knackar på den
 
S
masonit kan bli så där, sen finns det hårdare masonit nästan som dom där gamla matboxarna(kommer inte på va matrialet heter. och riktigt gammal isolering typ gullfiber(den är riktigt bra på att klia om man har otur) dock finns det en liknande med asbest.
 
Det är jävligt likt undertaket jag hade på en LB kåk från -59, vilket var asbest.

Liknelsen med kakel när man slår på den talar också för asbest.
Var har du rivet detta från? och hur var den monterad där?
 
Det var båda innertak och innerväggar. Dom var bara fastspikade
 
För att vara verkligt säker måste du skicka in det på analys, annars är det bara gissningar.
 
Testa och elda på en bit , asbest brinner väl inte ?
Tycker det ser ut som masonite.
 
  • Gilla
Eva Roos
  • Laddar…
Innertak och väggar i boutrymme talar mot etternit iaf.
Groventre och pannrum är klassiskt etternitställe.
 
Prova med en tändsticka.
Asbest brinner inte (det var därför det var så mycket använt).
 
Men det smäller när det bli riktigt varmt ;)
 
tog en gasbrännare och det brann inte, glödde knappt
 
Hur länge eldade du? 20-30s får man nog minst räkna med innan masonite glöder.
Behandla det som asbest ändå. Säkrast så. Ska du riva mer?
Udda med det i innertak...
 
Det är med 98% säkerhet asbest. Rör det så lite som möjligt utan skyddsutrustning.
 
Skum färg. Ser ut som tretex, men om det är hårt och inte brinner så kan det vara någon form av eternit (som ju vanligtvis är cementgrått). Man bör i så fall se vassa fibrer i knäckytorna som bara glöder när man försöker elda på dem.

Och det är inte konstigt med eternit i gamla garage eller utrymmen man velat brandskydda av någon anledning.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.