Hej,
nu kan jag inte tiga längre. Detta har gått två år sedan vårt nya hus stod färdigt. Varbergs Hus byggde det vi hade totalentreprenad. Vi bestämde oss för röda fönster från Elitefönster. Vi märkte vid första besiktningen i april 2013 att alla fönster hade bleka fläckar i aluminiumet. Kampen har nu pågått två år. Elite fönster har ej på tagit sig något ansvar. Nu vet jag ej hur vi ska gå vidare
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du vill ha råd eller ideer så får du nog visa någon bild på fläckarna annars blir det nog svårt.

Finns det inte med på besiktnings protokollet från slutbesiktningen? Och om ni hade totalentreprenad är det väl först byggaren du ska gå på.
 
Det finns med i båda besiktningsprotokollen. Vi har skickat otalig mail och har varit i kontakt med Varbergs hus minst vid 10 tillfällen. De vet ej hur fläckarna uppkommit. Men det finns otaliga spekulationer. De har prövat med Mr Muscle rengöring utan resultat.
 
Men varför angripa Elitfönster innan ni vet orsaken till varför fläckarna är där ?

Det beror ju på om fläckarna uppkommit pga av yttre orsaker eller om dom beror på felaktig ytbehandling tex.

Varför inte beskriva det hela lite noggrannare och som sagt visa lite bilder på det hela.

Sen förstår jag inte att "kampen" kan ha pågått i två år om ni upptäckte det i april 2013, det är ju 2014 nu.
 
Redigerat:
Inte snyggt
 
Är det enbart detta eller är det på fler ställen, ser det annorlunda ut på dom andra ställena hur ser dörrarna ut osv.Fläckarna på bilden ser ut som något som runnit över spröjsen.
 
Ursäkta att jag skrev fel datum först. Dessa fläckar har funnits på karmar och spröjs ända från den första besiktningen april 2012. Varbergs hus representant har försökt med olika metoder, men de har inte lyckats.
 
Det ser iofs ut som något runnit vid första anblicken men om man tittar så verkar det bara vara på den plana vertikala ytan som skadorna finns. Om det har runnit borde det ha runnit in mot fönstret också och orsakat samma fläckar på undersidan av spröjsen.

Jag lutar mer åt att det är täckningen av fönstren som är boven, tex en plasttäckning som jag förutsätter varit på fönstren under byggtiden när man tex putsat fasaden. Kanske t.o.m så att den slitit på färgen av att den stått och slagit i vinden mot de vertikala ytorna.

Jag undrar om det inte är så att alla fönster är vitmålade original och får en omgång lack när man beställer i annan kulör. Det kan vara så att den färgen inte varit hundra uthärdad och det man ser som ljusa fläckar är den vita underfärgen som lyser igenom.

Bara en teori bland många baserat på det man ser på foton.
 
  • Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
Jag hade prövat med bilpolisch/rubbning och sen lite bilvax.
Enklare än att maila o krångla i flera år.
Elitfönster är för stora för att ta små enstaka kunder på allvar,bättre med små tillverkare där vanliga kunder betyder något.
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
Jag hade prövat med bilpolisch/rubbning och sen lite bilvax.
Enklare än att maila o krångla i flera år.
Elitfönster är för stora för att ta små enstaka kunder på allvar,bättre med små tillverkare där vanliga kunder betyder något.
Tänkte också samma sak. Prova polera bort det istället, för att tvätta kommer inte att ge något tror jag.
Kanske inte rubbing till att börja med men polish och ev vax skulle jag också själv provat med.
 
När vi får hellängder med aluminiumprofiler till jobbet sommartid som är inpackade i plast så måste vi ta bort plasten annars blir det sånna där fläckar när det blir för varmt. Vi brukar kunna få bort dom med värmepistol som man värmer försiktigt med.
 
Redigerat:
  • Gilla
Britt-Marie Lindström
  • Laddar…
Eller lägga några timmar på att måla om fönstren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.