24 527 läst · 75 svar
25k läst
75 svar
30 000 för hyra av elskåp!
Vad är det för problem med detta??Nyfniken skrev:
Nja, risken med att ta en så dyr lösning som möjligt är ju givetvis att man inte får jobbet.....Nyfniken skrev:Oaktat problematiken med det egna ryktet så är den bästa lösningen för VVS-firman en leverantör som tar hand om allt och tar bra betalt (så det egna påslaget blir högt). VVS-firman har inget egentligt incitament att förhandla fram en bra rabatt på hyran. Det enda man gör då är att förhandla fram ett lägre påslag till sig själv.
Bra punkter du lägger fram oceanis, och jag kan hålla med dig i de flesta och generella av dem. Självklart ska man betala enligt den uppgörelse man ingått det är ju helt fundamentalt även om det som i tex detta fallet blir otroligt skevt. Man ska givetvis inte heller försöka skylla på något ovidkommande om man inte synat villkoren först. Jag vänder mig mest mot sättet att ständigt glida undan med att "det står en fritt",,, osv, visst gör det så men med blicken lite lyft från ekonomismens simpla regelverk är det för mig inte självklart att skinna någon bara för att det går eller någon är ett lätt byte.oceanis skrev:Det finns väl ingen i denna tråd som försvarat priset för den hyrda centralen. Har du sett det????
Priset på dagshyran kan man alltid diskutera/frågasätta och den har naturligtvis olika värden för olika hyrestagare. En som bara behöver tillfällig ström i ett par dagar kanske inte är villig att slänga ut flera tusen på en HC. Men en som vet att han/hon behöver den under kanske ett helt år måste överväga att anskaffa en egen HC inför sitt bygge.
Huruvida en byggare skall hyra sina maskiner och utrustning är kanske mer betingat av bokföringsmässiga övervägande. Genom att köpa maskiner så binder du kapital istället för att ha likvida medel i ditt företag.
Likaså kan du projektredovisa hyran direkt i byggprojektet och föra kostnaden direkt till slutkunden istället för att ta ut det som overhead och ha avskrivningar på utrustningen.
Du slipper att krångla med reparationer etc och kan koncentrera dig på bygget och låta uthyraren ta hand om reparationerna. Det är lätt att ändra utrustning i förhållande till vad du skall göra och du kan bara hämta en annan större eller mindre maskin som passar till ditt bygge.
Att det kostar pengar är helt klart och att uthyrarna tjänar pengar och ibland stora pengar på sin verksamhet är också helt klart, men det står ju alla fritt att själv göra bedömningen om man skall köpa eller hyra sin utrustning.
Tycker det är lite att ta i att kalla det parasitism för det gäller ju för kunden att välja vad man vill ha och vad man vill betala för. Här handlar det inte om fuskjobb, dåliga hantverkare eller något som du är tvingad till, utan här är det enbart ett beslut man själv tar baserat på vad man vill betala. Ganska enkel mattematik som de flesta klarar.
Jag försvarar varken priset eller uthyrarna men jag har den uppfattningen att det finns ett ansvar hos var och en som gör en affär att ta reda på fakta och sen fatta sina beslut på detta. Man kan inte alltid kasta skiten omkring sig och tycka att det är förskräckligt att saker kostar och att alla andra är skurkar för att man själv inte har vett att välja den billigaste lösningen.
Likaså förstår jag inte, som du säkert sett i mitt andra inlägg, att vissa kan ha uppfattningen att man inte skall betala en faktura bara för att den kommer sent. Det är också en attityd som är för mig helt ofattbar, har jag gjort en affär står jag till den. Det spelar väl ingen roll om säljaren inte har förstånd att ta betalt snabbt nog för det är ju bara jag själv som vinner på det och säljaren är förloraren.
Tyvärr blir det alltid någon som kommer i kläm genom okunskap eller missförstånd.
Detta inlägg gäller naturligtvis inte TS utan är enbart ett svar på det citerade inlägget!
Att använda ordet parasitism är däremot kanske inte helt fel i många fall liknande detta, men vi behöver inte fortsätta det spåret passar bättre när man står öga mot öga så att diskussionen har möjlighet att gå i vidare, djupare vindlingar.
Medlem
· Möre og Romsdal
· 15 inlägg
Tackar för det visade intresset i tråden och kan konstatera att jag nog fått de svar jag jag behöver.
Var främst kostnaden som jag var tveksam till men den verkar ju rätt rimlig även om vi nog hade kunnat lösa detta på ett sjukt mycket billigare sätt om det inte blivit en "paniklösning" att få dit byggströmmen på snabbast möjliga sätt och sedan låta det tuffa på utan att vi tänkte så mycket på det (hade fullt med andra tankar i huvudet då).
Men mina två huvudargument till att pruta ner fakturan är iaf:
-Stämmer datumen på fakturan (som jag inte sett) med de datumen som jag har på min mail om inkoppling och avslut.
- vad hände med hans kommentar "vi tar inget betalt för skåpet men vill iaf få pengarna för hyran" och sedan 15% i arvode?
Sen kan jag bara tillägga att jag håller med om att det är en konstig attityd att inte betala bara för att fakturan är sen. Har man köpt någon vara eller tjänst som man fått så har man väl tänkt betala den även om man får göra det senare. Problemet när man bygger hus är ju att man har ett byggnadskreditiv som utgifterna ska tas ifrån som man sedan omvandlat det till huslån i tro om att alla utgifter är betalda. Nu två år senare så blir det mer av en kalldusch när man får ta det från sparpengar.
Jag ska skriva här i tråden hur det går iaf så får ni se utvecklingen 😄👍
Var främst kostnaden som jag var tveksam till men den verkar ju rätt rimlig även om vi nog hade kunnat lösa detta på ett sjukt mycket billigare sätt om det inte blivit en "paniklösning" att få dit byggströmmen på snabbast möjliga sätt och sedan låta det tuffa på utan att vi tänkte så mycket på det (hade fullt med andra tankar i huvudet då).
Men mina två huvudargument till att pruta ner fakturan är iaf:
-Stämmer datumen på fakturan (som jag inte sett) med de datumen som jag har på min mail om inkoppling och avslut.
- vad hände med hans kommentar "vi tar inget betalt för skåpet men vill iaf få pengarna för hyran" och sedan 15% i arvode?
Sen kan jag bara tillägga att jag håller med om att det är en konstig attityd att inte betala bara för att fakturan är sen. Har man köpt någon vara eller tjänst som man fått så har man väl tänkt betala den även om man får göra det senare. Problemet när man bygger hus är ju att man har ett byggnadskreditiv som utgifterna ska tas ifrån som man sedan omvandlat det till huslån i tro om att alla utgifter är betalda. Nu två år senare så blir det mer av en kalldusch när man får ta det från sparpengar.
Jag ska skriva här i tråden hur det går iaf så får ni se utvecklingen 😄👍
Det lät lite dyrt, Men är tyvärr så om man hyr på löpande dagshyra.
påslaget på 15% kan diskuteras.
Men en enkel lösning kan vara dyr. Specielt om man inte kollar alternativen.
Att hyra tex. en byggcentral/huvudcentral ska man göra kortsiktigt, inte i två år.
I ditt fall har det blivit bäst att få upp mätarskåpet som din fastighet ändå skulle ha i slutändan.
Dvs. så fort som möjligt få upp ordinarie skåp även om ni inte viste exakt placering, skåpet hade gått att flytta senare. Köpt egna byggcentraler och placerat ut på bygget.
Men det är lätt att vara efterklok.
Här jag bor ordnar elleverantören/nätägaren med olika lösningar.
Har själv varit med och utnytjat detta en gång.
Vi tog erbjudandet där vi hyrde skåpet av elleverantören.
Då kom det ut ett färdigt skåp med mätare och allt, skåpet placeradse vid tomtgränsen.
25A var minsta säkringsstorlek man kunde använda vid tillfällig el.
Om man har eget skåp eller hyrt ett skåp på annathåll så får man betala mätarinstallationen i det skåpet, men betalar då ingen hyra av skåpet till nätägaren. nätägaren instalerar sin mätare!
Kostnaden i ditt fall bör ha blivit
In och urkoppling 3500kr+m
24månader * 300+m = 7200+m
Totalt 10700+m = 13375KR Ink. Moms
Ps.
De kan även koppla in ett byggskåp/huvudcentral på din serviskabel om det ligger en sådan framdragen,
Men finns serviskabeln till din fastighet då rekomenderar de att få upp ordinarie mätarplats så det blir ett standard abbonemang, det blir billigast
påslaget på 15% kan diskuteras.
Men en enkel lösning kan vara dyr. Specielt om man inte kollar alternativen.
Att hyra tex. en byggcentral/huvudcentral ska man göra kortsiktigt, inte i två år.
I ditt fall har det blivit bäst att få upp mätarskåpet som din fastighet ändå skulle ha i slutändan.
Dvs. så fort som möjligt få upp ordinarie skåp även om ni inte viste exakt placering, skåpet hade gått att flytta senare. Köpt egna byggcentraler och placerat ut på bygget.
Men det är lätt att vara efterklok.
Här jag bor ordnar elleverantören/nätägaren med olika lösningar.
Har själv varit med och utnytjat detta en gång.
Vi tog erbjudandet där vi hyrde skåpet av elleverantören.
Då kom det ut ett färdigt skåp med mätare och allt, skåpet placeradse vid tomtgränsen.
25A var minsta säkringsstorlek man kunde använda vid tillfällig el.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man har eget skåp eller hyrt ett skåp på annathåll så får man betala mätarinstallationen i det skåpet, men betalar då ingen hyra av skåpet till nätägaren. nätägaren instalerar sin mätare!
Kostnaden i ditt fall bör ha blivit
In och urkoppling 3500kr+m
24månader * 300+m = 7200+m
Totalt 10700+m = 13375KR Ink. Moms
Ps.
De kan även koppla in ett byggskåp/huvudcentral på din serviskabel om det ligger en sådan framdragen,
Men finns serviskabeln till din fastighet då rekomenderar de att få upp ordinarie mätarplats så det blir ett standard abbonemang, det blir billigast
Redigerat:
Detta påminner lite om ett av de större byggena vi hade igång för ett par år sedan.
Vi hade inte tillräckligt med 32A trefaskabel utan behövde en lite tillfälligt så vi hyrde från en uthyrningsfirma, kabeln blev bortglömd på arbetsplatsen och dagarna tickade på tills första fakturan på hyran kom, beloppet översteg vida vad det hade kostat att köpa en kabel. Efter ett samtal med uthyraren kom chefen och dom överens om att hyran skulle betalas men vi fick behålla kabeln, den går numera under benämningen guldkabeln.
Det lönar sig ibland att köpa varan för att sedan sälja den igen när man är färdig.
Vi hade inte tillräckligt med 32A trefaskabel utan behövde en lite tillfälligt så vi hyrde från en uthyrningsfirma, kabeln blev bortglömd på arbetsplatsen och dagarna tickade på tills första fakturan på hyran kom, beloppet översteg vida vad det hade kostat att köpa en kabel. Efter ett samtal med uthyraren kom chefen och dom överens om att hyran skulle betalas men vi fick behålla kabeln, den går numera under benämningen guldkabeln.
Det lönar sig ibland att köpa varan för att sedan sälja den igen när man är färdig.
För halva TS kostnad kan man ju köpa sig ett eget skåp...
http://elbutik.se/product.html/huvudcentral-25a-311-2?category_id=1895
Mitt skåp ingick från husleverantören.
Mätaren komemr dock nätägaren dit och monterar en ny, som sedan flyttas över till den riktiga centralen i huset när elektrikern ringer nätägaren för inkoppling.
http://elbutik.se/product.html/huvudcentral-25a-311-2?category_id=1895
Mitt skåp ingick från husleverantören.
Mätaren komemr dock nätägaren dit och monterar en ny, som sedan flyttas över till den riktiga centralen i huset när elektrikern ringer nätägaren för inkoppling.
Jag blir lite fundersam iom att hyran är mycket högre än vad det kostat att köpa ett skåp. Visste ingen om hur lång tid bygget skulle ta?
Det står i Konsumenttjänstlagen att entreprenören ska ta tillvara kundens intressen. Och i kundens intressen måste räknas att inte betala dubbelt så mycket som behövs, och sedan inte ens få föremålet i fråga. Här verkar det som företaget helt enkelt slarvat och glömt bort att de hyrt skåpet.
(Jag har sett liknande på byggen här i närheten. Olika hyrda prylar, som elcentraler och byggbodar, som står oanvända på byggen i månader. Jag har alltid funderat på vem som ska betala för det.)
Det står i Konsumenttjänstlagen att entreprenören ska ta tillvara kundens intressen. Och i kundens intressen måste räknas att inte betala dubbelt så mycket som behövs, och sedan inte ens få föremålet i fråga. Här verkar det som företaget helt enkelt slarvat och glömt bort att de hyrt skåpet.
(Jag har sett liknande på byggen här i närheten. Olika hyrda prylar, som elcentraler och byggbodar, som står oanvända på byggen i månader. Jag har alltid funderat på vem som ska betala för det.)
Medlem
· Möre og Romsdal
· 15 inlägg
Kan uppdatera er på hur det gick.
Ringde han som hade hand om ärendet och frågade vilka datum det gällde då visade det sig att det var några veckor längre än det jag hade svart på vitt. Så då fick han dra bort den tiden.
Han tog även bort sitt arvode på 15% eftersom han sade till mig när han ringde att "vi tar inte betalt men vill iaf ha tillbaka pengar för hyran"
Vi bad även om att få lite längre förfallotid på fakturan då 15dagar kändes lite tight att lägga ut dessa slantar.
Nu har vi inte fått den nya fakturan så vet inte exakt vad det landar på. Men att det blev en dyrköpt läxa kan vi konstatera. Läxan i vårt fall bestod i att inte ta beslut under stress och begär att få avtal innan. Nu ska jag inte bygga något hus på ett tag men det tål att påminna er husbyggare om det iaf 😄 Kan låta basic och korkat men så sjukt mycket bollar i luften och samordnande att styra upp runt ett bygge så att vissa missar uppstår får man nästan budgetera med. Det vi budgeterade för oförutsedda händelser blev aldrig använt när vi byggde så får väl tänka att det är därifrån vi nallar dessa pengar nu.
Tack för engagemanget i tråden!
Ringde han som hade hand om ärendet och frågade vilka datum det gällde då visade det sig att det var några veckor längre än det jag hade svart på vitt. Så då fick han dra bort den tiden.
Han tog även bort sitt arvode på 15% eftersom han sade till mig när han ringde att "vi tar inte betalt men vill iaf ha tillbaka pengar för hyran"
Vi bad även om att få lite längre förfallotid på fakturan då 15dagar kändes lite tight att lägga ut dessa slantar.
Nu har vi inte fått den nya fakturan så vet inte exakt vad det landar på. Men att det blev en dyrköpt läxa kan vi konstatera. Läxan i vårt fall bestod i att inte ta beslut under stress och begär att få avtal innan. Nu ska jag inte bygga något hus på ett tag men det tål att påminna er husbyggare om det iaf 😄 Kan låta basic och korkat men så sjukt mycket bollar i luften och samordnande att styra upp runt ett bygge så att vissa missar uppstår får man nästan budgetera med. Det vi budgeterade för oförutsedda händelser blev aldrig använt när vi byggde så får väl tänka att det är därifrån vi nallar dessa pengar nu.
Tack för engagemanget i tråden!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 079 inlägg
Har svårt att se några läropengar här, du skulle inte behöva betala mer än några tusenlappar för själva skåpet. Normalt hyr man en maskin därför att det är mycket billigare än att köpa. En uthyrningsfirma som tillåter att pengarna tickar iväg till dessa orimliga summor förtjänar en CEE432 i röven! Det finns väl dessutom andra fina ord för sådana firmor? Även elfirman som var mellanhand borde ha reagerat. Fanns det några oklarheter kring hyrestiden?