Vi har anlitat hantverkare för att renovera och bygga ut hemma. Dealen var att de köper in materialet, och vilket påslag de använder har varit öppet hela tiden. Enligt dem har de bra priser så det blir ändå billigare för oss att de köper in materialet och lägger på sina procent, än om vi köper in det. Så långt allt gott.

Nu har det visat sig att de har två olika leverantörer av material. Den ena är ett stort byggvaruhus, Bauhaus, och den andra är en butik mer riktad till fackmän. De gånger de har valt att använda Bauhaus har priset landat på ungefär vanligt konsumentpris efter moms och påslag, möjligen något över med det känns ändå ok. Däremot har allt som köpts via den andra butiken blivit minst 30-50% dyrare än om det hade handlats via t ex Bauhaus.

Det tycks inte finnas någon genomtänkt plan egentligen, det är inte så att vissa saker bara finns i fackmannabutiken eller har bättre kvalitet där eller liknande. Det som köpts där är t ex isolering, gipsskivor och sådant, och samma saker har då och då handlats även från Bauhaus.

Vi kan se mönstret att större beställningar har kommit från Bauhaus, men att alla mindre inköp (vilket totalt är betydligt, betydligt mer än de stora beställningarna) har skett hos fackmannabutiken. Sannolikt baserat på att de har fakturakonto hos fackmannabutiken men deras deal är att inköp från Bauhaus faktureras endast när det är just stora leveranser med utkörning. I annat fall får de lägga ut pengar själva.

Vad kan jag egentligen förvänta mig som konsument och kund? Totalt sett har det sprungit iväg riktigt ordentligt genom valet att handla från den dyrare leverantören. Står det dem fritt att välja så pass mycket dyrare alternativ?

Och jodå, jag förstår att jag borde varit uppmärksam tidigare och diskuterat detta med dem, men jag litade för mycket på deras ord helt enkelt.
 
  • Gilla
Buildahouse
  • Laddar…
Vad är avståndet till Bauhaus och den andra butiken?
 
Ganska exakt detsamma, de ligger i samma område.
 
Jag tror att du har svårt att göra så mycket mer än uttrycka ditt missnöje, och ev. försöka komma överens om sänkt eller slopat påslag.

Troligen kan de motivera sitt val med att de vill använda fabrikat X av just den prylen som inte finns på Bauhaus osv.
 
Sedan så skulle ett (dåligt) argument kunna vara att om gubbarna skall lägga ut egna pengar vid "spontanköp" på Bauhaus så tillkommer tid för att hantera utläggsräkning osv internt i firman. Antag att snickaren behöver spendera 1/2 timme på att skriva en utläggsräkning varje gång han handlat ett paket skruv på Bauhaus. Den admintiden skulle med största sannolikhet hamna på din tidsredovisning.
 
Jo, jag var rädd att det var så. Tråkigt läge dock, för prisskillnaden är så väldigt stor och vi hade ingen aning om att de gjorde det valet förrän vi frågade efter fakturakopior. Balansgången mellan förtroende och kontroll är hårfin... ;)
 
Tjaa. 30 - 50% 'r iofs en stor skillnad, men var glad att det inte var VVS eller el. Där är det inte ovanligt med 500 - 1000% extra.
 
  • Gilla
Buildahouse
  • Laddar…
Kan ju vara så att det går ohyggligt mycket fortare att handla på dyrbutiken....
det springer lätt iväg en halvtimma extra när det ska mätas, stå i kassakö, hämtas långt borta osv. samt att sortimentet i bland kan vara bristande vilket i sig är rejält fördyrande.
Att det skulle bli 30-50% dyrare verkar helt otroligt OM du jämfört samma varor av samma märke och inte ett högkvalitets/proffsmärke VS Lågpris.
Normalt så skiljer det nollkommanix mellan GDS-butikerna och proffsbutikerna (XL, Beijer, Woody osv) om man är byggare och om man jämför exakt samma saker.

Men frågan är ju vad säger dina hantverkare när du konfronterar dom med detta. För det tycker jag verkligen du ska göra.
 
  • Gilla
JSvenonius
  • Laddar…
Det är slarvigt av byggarn att inte i förväg informera dig varför han gjort så. Vid de tillfällen jag själv anlitat snickare så har de i förväg förklarat för mig varför de vill välja ett dyrare material
 
Det handlar nog mest om tillgänglighet och sortiment när man väljer "stora" bygghandeln, åker man dit VET man att dom har allt man behöver och man vet att man snabbt kan få hjälp (om det behövs). Ska man springa och leta samt, om varan inte finns, åka mellan butiker och leta skenar kostnaderna snabbt iväg. Dessutom ( i alla fall i min lilla stad) så är skillnaden på tex virke stor, på tex byggmax måste man plocka bit för bit för att slippa "korkskruvar" men på dom "fina" är det bara att lasta. Tiden man lägger på att sortera kan kosta lika mycket som virket man köper.
Är man där som privatperson och plockar på sin fritid spelar det kanske ingen roll men kostar man 5-600:- i timmen kan det bli dyrt för med restid, plocktid, väntetid, flyger timmarna iväg
 
Erfarenhetsmässigt springer inte halva timmar iväg när man handlar på de stora varuhusen....utan massor av timmar försvinner till ingen nytta.

Jag som renoverar 60 mil ifrån där jag har min verksamhet har lärt mig att nyttja den besparing man gör genom att kunna handla hos den "dyra" leverantören. Jag handlar gärna och mycket på tex Hornbach när tid finns.
Men när jag har ett par veckor över för min renovering och jag har betald snickare till hjälp är det tvunget att handla effektivt.

Att kunna ringa in en materiallista på eftermiddagen och kl 0700 stå med släpen och bara lasta färdigpackat materiel direkt och vara på väg 10 minuter senare utan krångel med betalning eller annat är guld värt. Ännu bättre är det att man ofta om det är skrymmande skivor och tunga grejor kan få leveransen ut med lastbil, levererat och klart dagen efter.

Jag och snickaren kan lägga all tid på bygget istället för att gå gång upp och gång ner på byggvaruhuset för att själv plocka det vi behöver. En sådan upphandling brukar sluta med 2-3 timmar borta från bygget x 2 man (hantera skivor), dvs nästan en dags arbete har då försvunnit.

Då är den extra kostnaden för materialet värt vart enda öre.

Men när jag har mycket tid och inte har betalda gubbar till hjälp går jag gärna på Hornbach och handlar, inga problem med det.

Jag vet inte, men är tveksam till att man tex kan få leverans från eftermiddag till nästföljande morgon hos Hornbach, Bauhaus och där man ringer killen på lagret och läser upp vad man vill ha.....
 
Redigerat:
  • Gilla
w0od och 1 till
  • Laddar…
pappskallen skrev:
Normalt så skiljer det nollkommanix mellan GDS-butikerna och proffsbutikerna (XL, Beijer, Woody osv) om man är byggare och om man jämför exakt samma saker.

Men frågan är ju vad säger dina hantverkare när du konfronterar dom med detta. För det tycker jag verkligen du ska göra.

I det lägger du in att byggaren har rabatt. Köper man i proffsbutikerna så är de oftast 30 - 100% dyrare före rabatt. Och om du då får köpa till byggarens rabatt med påslag på 10 -15% så tämmer ofta det du skriver. Att det blir ungefär samma pris som hos byggmax eller Bauhaus osv.

MEN sedan finns det lite olika upplägg hos proffsbutikerna. Ex. Ekesiöö här i Stockholm ger ingen rabatt överhuvudtaget till byggare, utan de ger istället en årsbonus som baseras på vad byggaren faktiskt har handlat. Det blir med andra ord en dold rabatt som givetvis aldrig redovisas till slutkunden. Upplägget verkar skapat för att hjälpa hantverkare att lura sina kunder.

Sedan skall tilläggas att jag har faktiskt varit med om att Ekesiöö varit 30% billigare än Bauhaus utan att blanda in någon rabatt. Det är den butik jag handlar i när det är något jag inte får tag på, eller som jag förutsätter att jag inte skall hitta hos Hornbach osv.
 
Jag har haft den här dialogen nyligen om materialpriser med en elektrikerfirma. De redovisade väldigt tydligt vad de hade använt för material samt den "rabatt" jag som kund fick på grejerna. Rabatten såg nog för en oinsatt bra ut, 20-30%. Problemet var att orginalprislistan var helt åt helvete. De hade ett totalt påslag på 153% jämfört med det jag som privatkund kunde köpa grejerna för på elbutik.se, utan någon som helst rabatt men EXAKT samma saker. Saker som skulle ha kostat mig 4300kr fick jag betala 10800kr för. De stora argumenten kring varför det såg ut så var:
1. Det ser allmänt ut så, timpriset är det kunderna frågar efter och det är för lågt så därför tar vi ut det på materialet. 420kr+moms. Omvänd ROT-blåsning?
2. Grossisten (Storel) är så smidiga att beställa från, beställ och hämta dagen efter. I mitt fall så spelade det ingen som helst roll, de kom ett par veckor efter det bestämts vad som skulle göras.
3. Garanti på sakerna som monterades, kablar och automatsäkringar etc.. Jag skulle säga att 10% påslag hade varit OK för den biten.

Jag räknade ut att med den mellanskillnaden så var timpriset 1070kr/h, för en elektriker. Jo jag tackar jag. Ska man gissa att man döljer vinsten på ett jobb i materialkostnaden, om det är bonusar eller bjudresor vet jag dock inte. Men fy fan vilket förakt man får av hantverksbranschen, jag mådde illa av försöket till att blåsa mig som kund. Jag ska tillägga det att det här inte var någon skumfirma utan ett väl etablerat mindre företag med 40år i branschen. Jobbet blev bra gjort men jag kommer inte använda dem igen.
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
Nu gör du ett misstag. Deras "timlön" blir ännu högre. För deras inköpspris är mycket lägre än vad det kostar på ex. elbutik.se. Nätbutiken vill ju också tjäna pengar. En elektriker tycker att nätbutikerna är aldeles för dyra.
 
Nu måste jag protestera, nätbutikernas priser är INTE mycket högre än vad små elfirmor får betala hos sina grossister. För E 1840821 betalar jag ca 5:- mer hos grossisten än hos Elbutik, för 1841467 ca 12:- mer hos grossist, för 8977461 ca 300 mer hos Elbutik, E 1421301 ca 12:- mer hos grossist. Det är bara några exempel men dom är rätt talande för det är INTE mycket billigare att handla hos grossisten för småfirmor.
Fördelen för elfirmorna är att dom kan åka och köpa det dom behöver NÄR dom behöver och slipper att ha stora lager som binder mycket kapital.
OCH årsbonusar, jag får 1% på det jag handlat på summor över 1 miljon och till 2 miljoner. För varje miljon i ökade inköp upp till 10 miljoner ökar bonusen med 1 %. För att nå 10 miljoner hos en grossist måste man har ca 20 anställda och då är man inte en småskuttare eller ett litet företag utan ett medelstort.
Stora företag har ett annat upplägg när det gäller bonusar MEN nivåerna är ungefär dom samma i början, men ökar i samma takt när man når lite högre summor.
För att kunna erbjuda "rätt" sortiment har jag som (numera småskuttare) avtal med tre grossister. Det innebär att jag ALDRIG kommer i det läge att jag får någon årsbonus, däremot kan jag OM jag har ett litet större jobb förhandla om utökade rabatter för just det projektet vilket alla naturligtvis kan. Eftersom det tar tid som kunden knappast är intresserad av att betala får kunden normalt inte del av den "extra" rabatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.