Hej!

Jag och min sambo skulle vilja hitta besiktningsmän som utför jordalagsundersökning, alltså inte bara en "vanlig" besiktning utan där allt ingår (VVS, el osv). Har försökt leta så gott jag kunnat, men ingen verkar göra mer än den vanliga besiktningen. Någon i Umeå med omnejd som gjort en jordalagsundersökning och kan rekommendera en bra besiktningsman?

Vi undrar också om någon kan ge ett ungefärligt pris på vad en sådan undersökning brukar kosta, gärna jämfört med en "vanlig" besiktning om ni har sådana uppgifter. Husen vi tittar på är omkring 250 kvm, misstänker att det blir dyrare ju större huset är 😊

Tacksam för all info och tips vi kan få!
 
Den enda firma jag känner till som gör det är Densia, (kallas för övrigt jordabalksbesiktning, jordabalken är namnet på den lag som styr fastighetsaffärer).

Jag tror att de besiktigar även utanför Stockholm.

De prisuppgifter jag har hört talas om ligger på 25 - 40 000.
 
Redigerat:
Jag tror att OM man bestämmer sig för att en riktig jordabalksbesiktning är för dyr, så har man stor nytta av att läsa på deras sida om jordabalksbesiktningar för att få en uppfattning om vad man bör undersöka själv, eller via punktbesiktningar utöver en vanlig överlåtelsebes.

En sak som inte ingår i vanliga bes. och som köpare ofta missar helt är "dokument undersökning". Alltså att kolla bygglov, tomtens egenskaper med kommunen, (storlek, tillstånd för avloppsanläggning osv). Kolla kommunens detaljplan för området, inte så kul om det byggs en stor industri på granntomten. Fråga kommunen om det finns några pågående planeärenden i närområdet. Det kan ge en tidig indikation om planerade större vägar i området osv.
 
Redigerat:
Va ni än gör, hyr inte in Anticimex, köpte vårt första hus bara för några veckor sen, med besiktnings klausul, vilket skämt, totalt bortkastade pengar,

Anticimex mitt sista val, men de enda som kunde med så kort varsel, och hade ingen aning om hur en besiktning gick till, så deras dåliga rykte är välförtjänt
 
Ingen i Umeåtrakten som gör jordabalksbesiktning vad jag vet, inte kvalitativt iaf.

Jag skulle hellre rekommendera att skaffa en besiktningsman, elektriker, rörmokare och 2 timmar hos en fastighetsjurist.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Tack så mycket för era svar!

Ja, Densia är den enda jag har hittat som ens skriver att de erbjuder jordabalksbesiktning, så får kolla om de kan komma upp till norr och göra det, helst utan att kostnaden sticker iväg allt för mkt.

Annars får vi leta rörmokare och elektriker istället :)
 
Glöm inte sotaren i listan på expertis att anlita ovan
 
Emmy Persson skrev:
Tack så mycket för era svar!

Ja, Densia är den enda jag har hittat som ens skriver att de erbjuder jordabalksbesiktning, så får kolla om de kan komma upp till norr och göra det, helst utan att kostnaden sticker iväg allt för mkt.

Annars får vi leta rörmokare och elektriker istället :)

Får man fråga hur det gick? Fanns det någon som kunde göra besiktningen i Umeåområdet?
(Editerade bort svordom och in med rätt ord, autokorrekt .... :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.