Hej

Vi ska bygga ett tvåplans stenhus och har fått offert från två olika entreprenörer. Om vi väljer vattenburen golvvärme i träbjälklaget på ovanvåningen istället för radiatorer så vill den ena ha 30.000kr extra och den andra vill ha 100.000kr extra. Det ska vara vattenburen golvvärme i plattan.
Någon som har en idé om vad som är rimligt?
 
Är det likadana lösningar på golvvärmen i träbjälklaget?
Själv skulle jag lagt Filigranvalv istället om jag byggde 2-planshus i sten...
 
Vid parkett + 16mm LK färdigspårade skivor, räkna med cca. 400-800 kronor/kvadraten för materialet (beroende på hur lyxig parkett du väljer).

Vi nybyggnation borde själva jobbmoment inte vara så mycket större vid golvvärme, då golvet måste läggas ändå. Dvs. det som tillkommer är spårade skivor istället för vanliga spånskivor och slangmontage.

30000:- låter billigt.
 
Utveckla gärna Enk Projektet. Jag är inte byggare eller något liknande så jag vet tyvärr inte vad Filigranvalv betyder?
 
Man får ju även räkna av radiatorerna och installation av dessa så det är ju priset på uppgraderingen det gäller.
 
Vi har LECA bjälklagselement som vi är nöjda med.
Det och murade innerväggar på nedre plan kostade 60k eller 100k extra. Har för mig att vi prutade ner det till 60k.
Då kan du gjuta in golvvärmen och spara in en del arbete och spårade skivor..
 
ninjarookie skrev:
Utveckla gärna Enk Projektet. Jag är inte byggare eller något liknande så jag vet tyvärr inte vad Filigranvalv betyder?
Filigran är ett halvfabrikat i betong som man lägger som mellanbjälklag....efter det lägger man i tex golvvärme, ventilation, el, vatten och avlopp och gjuter på en "kaka" så att man får ett bjälklag i betong....en kanonlösning om man bygger stenhus :)

Filigran.jpg
 
Jag undrar vad som är bäst och vad kostar mest/minst? Att gjuta in golvvärmeslangarna i betongen eller att lägga golvvärmen i cellplastskivor ovanpå betongen. Och sen lägga parketten eller spånskiva och plastgolv direkt på det.
Tror också att det ger ett trögare system att gjuta in golvvärmen i betongen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.