Och jag skulle aldrig ens tänka tanken att köpa Meec eller Biltema om Ryobi också fanns som val. Nu har jag "bara" häcksax och grästrimmer (batteridrivna 18v) men är väldigt nöjd med accarna och laddtiden är aceptabel (där finns en luring, ryobi har en snabb- och en långsam- (billigare) laddare) Sedan tycker JAG att oavsett blå eller grön Bosch är ergonomin som ett spett (rakt hantag, noll i balans och klumpig) men DET är en smaksak som man måste prova sig själv.
 
Akahigi
Åk och känn på maskinerna någonstans. Men du behöver inte mer än 10.8 volt. 14.4 är en förlorad klass enligt min uppfattning, för stor för att vara riktigt smidig och för lite för att vara riktigt stark.
 
Se bara till att chucken är 13 mm, tror blå brosch 14,4 är 10 mm
 
snowjim skrev:
Har tittat runt en del nu och det verkar vara väldigt få som blir missnöjda med sina köp oavsett om det är budget eller märkes grejer.

Jag känner mig ganska säker på att jag vill ha en lite starkare maskin än 10V faktiskt men då är frågan. Bosch Gsr14,4-2-LI med 2 batteri för 1400 kr eller Ryobi RCD18021L med ett batteri och väska för 990 kr? Är Ryobi skit eller kan man jämföra det med Boschen? Den har ju högre kraft och högre rpm.
Då GSR 10,8 och GSR 14,4 är dom skruvdragarna jag äger (förutom en B&D...usch) skulle jag säga NEJ!
Enda anledningen till att jag har dom är att 14,4 hittade jag för 1400 inkl L-boxx och 2 batterier. En månad senare fick jag tag på 10,8 inkl L-boxx och 2 batterier för 799 kr och kunde inte låta bli. I 99% av fallen jag har skruvat har jag använt 10,8 maskinen och 14,4 maskinen till förborrning.
Dessa 2 maskiner är så pass lika (skiljer 4 Nm) att det är nästan som att äga 2 av samma maskin fast ena är lite klumpigare.

Ska du ha en till så köp en 18V med betydligt mer kraft för dom gånger du behöver det. Men tänk till vilket 18V system du vill ha. Själv är jag sugen på Makita 18 V av den anledningen att dom har häcksaxar och andra trädgårdsgrejer och att det finns massor av billiga nakna maskiner...Även om hjärtat säger att det är blå bosch jag ska köpa :) Är ju så vackert med L-boxxsar på hög :x
Kolla tex prishammeren.dk så ser du vilka extra nakna maskiner man kan köpa till och hur låg kostnaden är om man har batterier..

Även fast man kanske klarar sig på Ryobi, grön bosch eller andra hobbymaskiner så är det bra mycket roligare dom gånger maskinen åker fram att man vet att det är bra grejer man har i handen. Hellre vänta och spara än rusa ut och köpa något halvdant...
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
ullberg skrev:
Om du nu är inne på 10,8 (milwaukeen är iof 12) kan jag nämna att jag själv är grymt sugen på den här:

[länk]

Då får du både chuck och chucklöst (den där lilla bitshållaren på bilden tror jag inte ingår men det ska vara bitsfäste i maskinen direkt), samt vinkeladapter. Dessutom är det ett 2,0 ah batteri och ett 4,0(!) ah.

Nackdelen? priset... (men den håller sig ju under ditt absoluta budgettak i första inlägget).

Jag slänger in brasklappen att jag inte har provat den själv, jag är som sagt väldigt sugen, om det bara inte hade varit för att jag redan har 4 sladdlösa skruvdragare (5 om man räknar in min Bosch ixo)...
Nja, millwaukeen är väl också 10,8v?
Amerikanerna kallar vi Dewalts 18v för 20v max. Tror det är samma med millwaukee.

Amerikaner är väl lättlurade och tror att dewalts "20v" är bättre än alla 18v och att millwaukees "12v" är bättre än alla 10,8v.
 
LoJo skrev:
..
Perfekt med en som provat båda! Såg du videon jag bifogade tidigare? Där verkade det vara ganska stor skillnad på att dra i skruvarna? Visst gick det bra med 10.8V maskinen men det lät trögt och gick helt klart långsammare? Hur är 10.8 att borra med?

Såg också att 10.8V klarar max 10 mm, är det bättre på 14.4V eller 18V?
 
jens71 skrev:
Se bara till att chucken är 13 mm, tror blå brosch 14,4 är 10 mm
Varför är de 3 mm extra så viktiga?
 
B
jens71 skrev:
Se bara till att chucken är 13 mm, tror blå brosch 14,4 är 10 mm
13mm chuck sitter nog mest i 18V-dragare, mindre maskiner anses för klen för att borra 13 mm hål i metall.
 
snowjim skrev:
Hur är 10.8 att borra med?
Jag har aldrig upplevt något problem att borra med mina 10,8or. De får köra nästan allt. 18v åker bara fram om alla de andra är upptagna, eller det är riktigt tunga jobb som dosfräsar odyl. Nu jobbar jag iofs mest i trä, men lite metall och andra hårdare material har de fått utstå utan att klaga. Men tänk på att bra borr är ofta viktigare än maskinen.
 
Akahigi
18V med lite tillbehör:
Makita BHP453RHEX5 Akku-Schlagbohrschrauber im Alukoffer inkl. 96-tlg. Zubehörset, 2 Akkus und Ladegerät
http://amazon.de/dp/B004I9JKSW
 
Akahigi skrev:
18V med lite tillbehör:
Makita BHP453RHEX5 Akku-Schlagbohrschrauber im Alukoffer inkl. 96-tlg. Zubehörset, 2 Akkus und Ladegerät
[länk]
Jag hade syskonmodellen till den där tidigare (utan slag). Jag sålde den då jag inte tyckte den tillförde något som jag inte hade i mina 10,8or. Det var bara en klumpigare variant. När det kom till de tunga jobben så orkade inte den heller. 453an är den klenaste makitas serie. (Min kom dessutom med 1,5Ah batterier som inte passade i min nya skruvdragare.)
Ska man upp i denna storlek och pris så är en 456 nog ett betydligt bättre köp. Eller kanske en 480. De lär vara bra. Själv är jag väldigt nöjd med min 454 (till de tunga jobben) men den verkar inte säljas länge.
 
breakman skrev:
13mm chuck sitter nog mest i 18V-dragare, mindre maskiner anses för klen för att borra 13 mm hål i metall.
Alla 14,4v som inte är bantade eller budgetmodeller har också 13mm.
Skillnaden i styrka mellan 14,4v och 18v är ofta ganska liten.

Många märken har ju dock bantade lättviktsmodeller som är lite svagare och har då mindre chuck t.ex GSR14,4-2Li och Hitachi DS14DSFL, men dom har ju ändå bättre ork än en 10,8v.

Att 14,4v skulle vara en förlorad klass håller jag inte med om, jag tycker att dom är en bra kompromiss.
 
Redigerat:
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
skalman1 skrev:
Alla 14,4v som inte är bantade eller budgetmodeller har också 13mm.
Skillnaden i styrka mellan 14,4v och 18v är ofta ganska liten.

Många märken har ju dock bantade lättviktsmodeller som är lite svagare och har då mindre chuck t.ex GSR14,4-2Li och Hitachi DS14DSFL, men dom har ju ändå bättre ork än en 10,8v.

Att 14,4v skulle vara en förlorad klass håller jag inte med om, jag tycker att dom är en bra kompromiss.
Jag har nog läst allt man kan läsa om dessa maskiner, d.v.s omdömen och det står klart att så gott som alla som köpt 10,8v har blivit imponerade och har faktiskt använt denna maskin merän 14.4/18 maskinerna. Men det händer att man läser om folk som säger att 18V är det som gäller, står man där och behöver göra lite tyngre jobb så lär man ångra ett 10.8v köp.

Men så samtidigt tänker jag så att om jag behöver göra ett tyngre jobb, ex borra doshål eller vad det nu kan vara så brukar man ha möjlighet att koppla in en nätdriven maskin. En 10.8v maskin skiljer sig ändå en del i stolek från 14.4 så chansen är att den används mer? Även vid mindre jobb där man kanske normalt hade kunnat använda handkraft.

Det bästa hade varit om man kunnat prova alla men öppet köp är inte så lätt på maskiner som dessa. Butikerna erbjuder dessutom inget test.
 
När jag köpte mina första 10,8v/12v modeller så var jag superimpad av dom och hade dom till väldigt mycket "för att det gick".

Men efter ca 45 skruvdragare på 5 år så känner jag att 14,4v är min favorit som allround, 10,8/12v är bäst till lättare jobb och är det enbart tunga jobb så är 18v bäst.

Jag själv byter modell efter vad som ska skruvas (och för att det är kul ;) ), förra sommaren var det småpill så det köptes ett 10,8v Hitachi skruvdragarkit.
Denna sommaren är det grovjobb så det blev istället en Hitachi 18v slagskruvdragare.
 
Redigerat:
skalman1 skrev:
Jag själv byter modell efter vad som ska skruvas (och för att det är kul ;) ), förra sommaren var det småpill så det köptes ett 10,8v Hitachi skruvdragarkit.
Denna sommaren är det grovjobb så det blev istället en Hitachi 18v slagskruvdragare.

Ser bilden framför mig på en bokhylla "billy" och alla skruvdragare med små lappar på.... "sommaren 2011=Altan" "vintern 2011=Gipsvägg" ... ;)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.