Hej,

Förra sommaren blev jag intresserad av att börja odla i pallkragar, men orkade inte ta tag i det. Funderade först på "traditionella" pallkragar, men tänkte sedan att det kanske inte var optimalt att odla så tätt inpå tryckimpregnerat virke, men hittade sedan ett företag i Helsingborg som sålde pallkragar i massiv ek. Beställde tre sådana och fick dem levererade. Väldigt stabila!

Grundade med tidningar:

IMG_20140504_131439-small.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fyllde på med jord:

IMG_20140504_131519-small.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och ännu mer jord:

IMG_20140504_131759-small.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har tre pallkragar, i den första satte jag potatis (Amandine - fransk gourmetpotatis), i krage nummer två satte jag jordgubbar och i den tredje en uppstammad rödvinbärsbuske.
 
  • IMG_20140504_131441-small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fresve och 3 till
  • Laddar…
Tackar för inspirationen! Kanske fler som vill dela med sig av sina pallkragslösningar? =)
 
Jag byggde våra av vanlig 45x95 som jag strök med linolja. Tänkte att de håller nog 5-10 år innan de ruttnat ihop, sen får man byta.
 
Jag har byggt i tretums spontat virke som blev över när en bekant rev en vägg i en lada. Tjäsrade på utsidan och sedan har jag kört med blå platonmatta på insidan som jag fäste i överkant med pappspik. Sedan toppar jag med en ram av liggande tryckt trall typ 120X28 eller lite 95X22. Ett tips är att man även kan sätta överhänget på trallen utåt och sedan fästa astroturf på undersidan så klarar inte sniglarna att krypa upp i landet.
 
  • Gilla
Beape
  • Laddar…
nejo skrev:
...Funderade först på "traditionella" pallkragar, men tänkte sedan att det kanske inte var optimalt att odla så tätt inpå tryckimpregnerat virke, men hittade sedan ett företag i Helsingborg som sålde pallkragar i massiv ek...
Vanliga pallkragar är inte impregnerade, de är helt obehandlade.

Men oftast tillverkade av enklaste "skitvirke", så de håller inte så länge innan de ruttnar ner.
Men efter fem år är det kanske dags att byta jord ändå...
 
Snygga, känns rejält med ek!

Liten anmärkning jag skulle vilja kalla dem odlingslådor och inte pallkrage. Anledningen är att måtten måste vara 1200x800 för att det skall fungera som pallkrage och att även alla tillbehör som dyker upp skall passa. Dina lådor ser ut att vara mer avlånga eller luras bilden?
 
PASwe skrev:
Tackar för inspirationen! Kanske fler som vill dela med sig av sina pallkragslösningar? =)
Njooo, kan jag vällan, byggt i tryckt virke, 32mm trall och 70 stolp spårad för att slippa ändträ.
Klädda invändigt med platon matta, skyddar virket inbillar jag mig + att jorden inte ligger direkt mot impregnerat virke.Målat med svart slamfärg för att matcha resten av snickerierna vi har runt om på tomten. Närmaste "L:et" Hallon, blåbär, krusbär och röda vinbär, bortre "L:et" björnbär och svarta vinbär. En av lådorna för jordgubbar de andra tre för frösådd. Till vänster om växthuset sparis och till höger vitlök... Det vanliga "tjaffset" i växthuset ;) tidiga jordgubbar, kryddörter, gurka, paprika, chili och tomater.

//Jante
 
  • bild.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
EvaEn och 4 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt @Jante , hur spårade du stolparna?
 
Hej fresve, tack för det omdömet, är "ganska" nöjd själv :surprised:

Med hjälp av bord såg och stämjärn, sågade ett gäng spår i varje stolpe och mejslade ur det som blev kvar.
Bifogar en principskiss ;)
spår.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Satte stolphattar för att skydda ändträet på stolparna och för att dölja spåren, eftersom det är en del ganska långa brädor så var det inte så kritiskt att få alla lika långa, spåret tar upp skillnaden.
Skråskruvade inifrån med rostfri trallskruv för att hålla allt på plats.

//Jante
 
  • Gilla
fresve
  • Laddar…
Jante skrev:
Njooo, kan jag vällan, byggt i tryckt virke, 32mm trall och 70 stolp spårad för att slippa ändträ.
Klädda invändigt med platon matta, skyddar virket inbillar jag mig + att jorden inte ligger direkt mot impregnerat virke.Målat med svart slamfärg för att matcha resten av snickerierna vi har runt om på tomten. Närmaste "L:et" Hallon, blåbär, krusbär och röda vinbär, bortre "L:et" björnbär och svarta vinbär. En av lådorna för jordgubbar de andra tre för frösådd. Till vänster om växthuset sparis och till höger vitlök... Det vanliga "tjaffset" i växthuset ;) tidiga jordgubbar, kryddörter, gurka, paprika, chili och tomater.

//Jante
Riktigt snyggt!

Har planer på att bygga något liknande i framtiden. Kan jag bygga med "vanligt" trä, dvs EJ tryckimpregnerat, eller kommer det bara att ruttna då?
 
Har provat med "vanliga" pallkragar och de ruttnar på 3-5 år så jag valde bort vanligt virke.
En del väljer bort tryckt virke pga risk för utfällnad av kemikalier i jorden, rädda att det man odlar skall suga i sig onyttigheter :confused: men har klätt lådorna invändigt med platon matta för att minska den risken så inbillar mig att det är ok.
Finns såklart alternativ som lärk trä, komposit trall osv... om man oroar sig för impregnerat och hur det påverkar det vi ska stoppa i skallen :rolleyes:

//Jante
 
Jante: Snyggt!
Lägger det i "bra att ha"-minneshögen tills jag skaffat hus =)
 
ImageUploadedByByggahus.se1400093230.967191.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och så här ser mina lådor ut.
 
  • Gilla
Stenstorparna och 3 till
  • Laddar…
Då är det väl på tiden med en bild på en riktig pallkragsodling. Kanske inte den snyggaste, men det är riktiga pallkragar och tomaterna smakade gott. Virket ser inte tryckimpregnerat ut. Jag tror inte att vanliga pallkragar är det. Bilden är från förra året då jag höjde ambitionen på mina odlingar några steg. Jag har tidigare i mindre skala lagt en pallkrage på utvalda ställen för att hindra hasselstubbar att skjuta stubbskott. Den äldsta har bjudit mig på jordgubbar i fyra år och ser ut som att den skulle tåla några till.
IMG_9599.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_9608.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Avemo skrev:
Då är det väl på tiden med en bild på en riktig pallkragsodling...
Ja, det vore verkligen på tiden :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.